Конфлікт (англ. conflict; від лат. Conflictus - зіткнення)
У психології під конфліктом як правило розуміється актуалізоване
протиріччя, зіткнення протилежно спрямованих інтересів, цілей, позицій, думок,
поглядів суб'єктів взаємодії або опонентів і навіть зіткнення самих опонентів. Труднощі точної дефініції конфлікту пов'язані не тільки з відмінностями дисциплінарних підходів, але і з надзвичайно широким розмаїттям конфліктів.
Управління
конфліктами означає не тільки визначення можливих зон їх виникнення в
організації, але й зниження конфліктного потенціалу спільноти, тобто
запобігання конфліктній ситуації, вплив управлінськими засобами на процеси
спільної діяльності людей таким чином, щоб об’єктивно наявні суперечності не
переростали в усвідомлене протистояння.
Перш за все управління означає
вміння висувати цілі та спонукати інших людей до їх досягнення.
Управління конфліктом — це
цілеспрямований, обумовлений об’єктивними законами вплив на його динаміку в
інтересах розвитку чи руйнування тієї соціальної системи, до якої має стосунок
даний конфлікт.
Основна мета управління
конфліктами полягає в тому, щоб запобігати деструктивним конфліктам і сприяти
адекватному розв’язанню конструктивних.
Стилі поведінки учасників конфлікту
Виділяють три основні стилі
поведінки: деструктивний, коригувальний і прогностичний
Деструктивний стиль поведінки
заперечує можливість поступок і компромісів, що розцінюються як прояв
слабкості. Людина постійно підкреслює свою правоту й помилковість позицій і дій
опонента, якого він звинувачує у зловмисності, особистій зацікавленості,
корисливих мотивах. Конфліктна ситуація сприймається різко емоційно обома
сторонами.
Коригувальний стиль
характеризується відставанням оцінки ситуації, тому реакція на конфлікт виникає
вже після його початку. Виникнення конфлікту для них відсутнє, ситуація «веде»
людину. Добре вираженою є емоційна реакція на конфлікт. Дії вирізняються
метушливістю, особливо на початковій стадії.
Прогностичний стиль
характеризується заздалегідним проведенням аналізу небезпечних зон, що
найчастіше дозволяє уникнути небажаних конфліктів. Люди з таким стилем
поведінки не дають спровокувати себе на небажаний конфлікт. Як правило, на
конфлікт вони йдуть усвідомлено, ретельно оцінивши всі «за» й «проти», і тільки
в тих випадках, коли це єдиний вихід. Вступивши в конфлікт, вони продумують
варіанти своїх дій, прораховують усі можливі вчинки опонента. Такі люди надають
перевагу компромісам. Емоційна реакція в них виражена незначною мірою чи відсутня
взагалі.
Оцінюючи ці стилі, можна
зробити такі висновки: *деструктивний стиль небезпечний, у першу чергу, для
того, хто ним користується, тому що цю людину нерідко починають вважати
незлагідною. Ділові люди намагаються уникати таких партнерів; *прихильник
коригувального стилю сам, як правило, конфлікт не починає. Будучи втягненим у
нього, він виявляється до цього не готовим і зазвичай виходить із нього зі
значними втратами;
*прихильник прогностичного
стилю рідко потрапляє в конфліктні ситуації й намагається будь-що не доводити
справу до конфлікту. Але якщо конфлікт усе-таки розгорівся, то він виходить із
нього з мінімальними втратами.
Знання особливостей стилів
поведінки учасників конфліктної взаємодії дозволяє передбачити їхні можливі
реакції на ситуацію та заздалегідь пом’якшувати небажані наслідки конфлікту.
Немає коментарів:
Дописати коментар