понеділок, 9 січня 2017 р.

конспект уроку з правознавства тема: Тема уроку: « Спадщина»

9 КЛАС    Тема уроку: « Спадщина»
Мета: ознайомити учнів з поняттями спадкового права та порядком отримання спадщини; розвивати навички роботи в парах та малих групах, вміння аналізувати правові ситуації; формувати правову культуру школярів.
навчальна: дати учням уявлення про поняття «спадкодавець» та «спадкоємець», «заповіт»; ознайомити учнів з умовами дійсності заповіту, порядком спадкування за законом  
розвивальна: розвивати вміння учнів дискутувати, висловлювати власну думку; аналізувати правові ситуації, що регулюються нормами спадкового права;
розвивати навички роботи в парах та малих групах,
виховна:  виховувати повагу до дотримання норм спадкового права, прав і свобод людини, формувати правову культуру школярів



Обладнання: витяг з Цивільного кодексу України, схеми, підручник, роздавальний матеріал (задачі, правові ситуації), мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований

Основні поняття: спадщина, спадкування, спадкоємець, спадкодавець, заповіт

Структура уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
III. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття та порядок спадкування
2. Заповіт. Умови дійсності заповіту
3. Черги спадкування за законом. Обов'язкова доля спадщини
4. Порядок отримання спадщини
IV. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівні
V. Підведення підсумків уроку
VI. Домашнє завдання


Хід уроку
І. Оргмомент
 Вступне слово вчителя
ІІ. Мотиваційний момент
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
1.Перевірка  домашнього завдання. Розглядаються ситуації (слайди): порушення правового акину (Виступи учнів)
2. Проблемна ситуація .
Мета: підвищити мотивацію учнів до вивчення матеріалу за темою, усвідомити практичну спрямованість теми
 «Сталася трагедія. Її власник авто загинув  у ДТП,. Своєю працею він заробив будинок, авто,  внесок  у банк. Якою буде подальша доля його майна,  якщо в нього залишилися:  30-річна дружина , син 17 років та донька 20 років, а також батько пенсійного віку?»
 Ваші думки? (учні  пропонують власні  версії розподілу майна померлого )
Дякую, ми зможемо оцінити правильність цих версій, коли здобудемо необхідні знання. Ми повернемось до цієї ситуації наприкінці уроку.
А зараз визначте тему нашого уроку. Так,  тема  «спадщина». А які  питання відповідно до теми ми маємо розглянути? Дякую.  Дійсно,  ці питання,  а також: (увага на  екран). Запишіть до опорного конспекту тему уроку та питання плану уроку:
1.     Хто такі спадкодавець і спадкоємець
2.     Види спадкування
3.     Як успадкувати майно
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття та порядок спадкування
Звернемось до першого питання, яке ми з вами визначили.  Процес спадкування регулюється шостою  книгою ЦК України:  «Спадкове право». Визначимо основні поняття.

Робота в парах (самостійна робота): опрацювання матеріалу підручника на стор.109  Мета: дати учням уявлення про поняття «спадкодавець» та «спадкоємець», «заповіт»;
Учитель: доповніть прогалини   в опорному конспекті. (поняття «спадщина», «спадкоємець» , «спадкодавець»)
А зараз визначте,  що таке спадкування: це перехід прав та обов’язків від спадкодавця до  його спадкоємців. Дякую

2. Заповіт. Умови дійсності заповіту
Учитель:  А зараз звернемось до пункту 2 нашого плану.
Спадкування відбувається за заповітом або за законом. (Схема) Зараз розглянемо, як же відбувається спадкування за заповітом.
 Робота в парах. Текст посібника стор.110. Завдання заповнити ліву частину  п.2 опорного конспекту.
А чи завжди є доступ до нотаріуса? Уявимо ситуацію, лайнер посеред океану. Або експедиція в Антарктиді. Потрібно терміново посвідчити заповіт. Викресліть, будь ласка, хто не може на Вашу думку, посвідчити заповіт.
(капітан корабля, начальник експедиції, головний лікар, командир частини).
А скажіть, чи всі в нашому суспільстві складають заповіти? І що робити, коли його нема або він не дійсний, або спадкоємці відмовились. Спадкування відбувається за законом..
3. Черги спадкування за законом. Обов'язкова доля спадщини
 Звернемось до матеріалу посібника стор.  111.
Робота в парах (самостійна робота): Мета: продовжити розвивати  в учнів вміння приміняти вивчений матеріал на практиці, вирішуючи життєву ситуацію
 Проаналізуйте матеріал. Виконайте завдання  до нього.  Хто належить до спадкоємців за законом та якої саме черги?







мати
сестра
хреще
ний батько
двою
рідний брат
тітка
чоловік
онук
Обговорення.
А якщо спадкоємець все заповів, наприклад,  чужим людям і залишить без нічого родину? Тому закон захищає інтереси малолітніх, неповнолітніх або  непрацездатних дітей спадкодавця, непрацездатної вдови (вдівця) та непрацездатних батьків. Вони  спадкують, незалежно від змісту заповіту, половину частки, яка належала б кожному з них у разі спадкування за законом (обов'язкова частка спадщини)
Занотуємо до конспекту:. Право на обов’язкову частку спадщини мають неповнолітні або__________спадкоємці __черги.
А як ви вважаєте, чи завжди  члени родини  живуть разом? А може це вплинути на  спадкування? А якщо особа не знала про сп  адщину?
Звернемось до ЦК. Як прийняти спадщину
              Статті.1268-1270 визначають, що вважається таким, що прийняв спадщину той спадкоємець, хто постійно проживав із спадкодавцем і не написав протягом 6 місяців відмову від спадщини.  Так само й малолітні, неповнолітні, недієздатні та обмежено дієздатні особи . Має подати заяву про прийняття спадщини до нотаріальної контори спадкоємець, який не проживав постійно із спадкодавцем. Наслідки пропущення строку для прийняття спадщини(Ст.1272 ЦК). Спадкодавець може подати заяву про прийняття спадщини за письмовою згодою спадкоємців, що прийняли спадщину. Може вернутися з позовом до суду. Якщо є поважна причина пропущення строку, суд може визначити додатковий строк.
Якщо спадкоємців нема або всі відмовились, суд визнає спадщину від умерлої   і вона переходить  у власність територіальної громади (с.1277 ЦК).
А тепер уявіть , що далекий родич залишив вам спадщину. Підніміть руку, хто  має сам написати заяву?  Чому? ( 14 років-неповна дієздатність) Скільки ви маєте на це часу? Так, 6 місяців.
ІV. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівні
Учитель:  Я бачу, ви вже маєте певний обсяг знань і можете надати пораду при нагоді щодо спадкування. А ситуації в житті може трапитись така.
Вирішення життєвої ситуації та допомога правоохоронних органів (рольова гра). Мета: вміння учнів застосовувати вивчений матеріал на практиці, вирішуючи життєву ситуацію
Учитель: Ця історія могла трапитись в будь якій країні.  Одна дуже заможна жінка. Все своє майно вона заповіла Фонду захисту природи. Але у неї був неповнолітній син, доросла донька, мати-пенсійного віку та молодший рідний брат. Коли нотаріус оголосив заповіт:
·        Син син заплакав—він мріяв про мотоцикл.
·        Донька схватилася за  скроні(боліла голова) - вонамріяла про поїздку до Риму.
·         Мати випила заспокійливі ліки.
·        Брат дуже розлютився.
 Родина звернулася до адвокатських контор.
Мати-пенсіонерка  (70 років )  до контори №1
Неповнолітній син(17 років) – до контори №2
Доросла донька      (25 років) – до контори №3
Молодший рідний брат (45) років)   до контори № 4
Фонд захисту природи – до контори № 5
Завдання: Ви- члени адвокатської контори. Поясніть своєму клієнту, чи має він право на спадщину і чому.
Виступи представників груп, обговорення.
А зараз звернемось до ситуації, яку ми розглядали на початку уроку, Яка версія є більш правильною?  Чому?
Загальне закріплення.  Ми сьогодні попрацювали  з поняттями спадкового права.  Вправа
Продовжить, будь ласка, речення: Під час спадкування права і обов’язки переходять від …(Спадкодавця до спадкоємців).
Заповіт підлягає посвідченню…(нотаріусом  або капітаном корабля, головним лікарем тощо)
До першої черги спадкування належать… (батьки, діти супруг або супруга померлого)
Неповнолітні або непрацездатні спадкоємці першої черги мають право на…(обов’язкову частку спадщини)
Якщо немає претендентів на спадщину, вона переходить (у власність територіальної громади
А тепер, на вашу думку, який вислів точніше визначає значення спадкового права?
      Спадкове право надає можливість кожній людині розпорядитися своїм майном на випадок смерті.
      Спадкове право всіляко захищає інтереси членів сім'ї померлого (особливо неповнолітніх та непрацездатних).
      Спадкове право захищає право людини розпорядитися своїм майном, а також інтереси членів його родини.
      Спадкове право забезпечує родині померлого можливість зберегти та використати його майно.
Це і запишемо як наш висновок до опорного конспекту.
Дякую. Ви добре попрацювали. Можемо оцінити вашу роботу
V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання
Рефлексія. Давайте звернемось до початку нашої роботи.  Які поняття ми опрацювали на 1 етапі? З чим ознайомились на другому етапі?  Що ви вивчили під час третього етапу? І ви робили у складі «адвокатських контор»?
Дякую, ви молодці
Д. З. VІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати матеріал підручника пар. 15
2.виконати завдання стор.114 (На 1-9 балів -1-6 усно, 7- письмово,
На 10-12 балів – додатково завд.8-9(на вибір)


Немає коментарів: