Тема: Правоохоронні органи в Україні
Мета:
ознайомити учнів з діяльністю правоохоронних органів та з основними завдання, правами та обов’язками
працівників міліції; навчити складати за зразком заяву до міліції;розвивати вміння характеризувати права неповнолітніх осіб під
час затримання, арешту, допиту; моделювати й розв’язувати правові ситуації;
формувати в учнів правосвідомість щодо взаємодії з правоохоронними органами.
Тип
уроку: комбінований урок.
Обладнання:
мультимедійна презентація, посібник
«Правознавство. Практичний курс О.Пометун, Т.Ремех»
ХІД
УРОКУ
І.
Організаційний момент. Повідомлення учням теми уроку та очікуваних
результатів від роботи на уроці
Мотиваційний момент. Уривок з віршу про
міліцію. Поставлення проблемного завдання: Чи забезпечує міліція нашу безпеку?
ІІ. Актуалізація знань учнів
1.Що таке покарання? Які види покарань
ви знаєте? Які види покарань застосовують до неповнолітніх? З якого віку за
загальним правилом настає кримінальна відповідальність за вчинений злочин?
2.Обговорення домашнього твору-роздуму (теми на стор.157).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1). У
ч и т е л ь. В наш складний час слід пам’ятати , що головним завданням
діяльності держави залишається захист прав та свобод громадян, у тому числі
шляхом боротьби зі злочинами та іншими правопорушеннями.
Основними суб’єктами правоохоронної
діяльності є правоохоронні органи. Згідно зі Законом України «Про державний
захист працівників суду та правоохоронних органів» до них належать:
•
органи прокуратури;• органи
внутрішніх справ;• органи служби
безпеки;• органи охорони державного
кордону;• органи й установи виконання
покарань;• митні органи;• органи державної податкової служби;
•
органи державної контрольно-ревізійної служби;• органи рибної охорони;• органи державної лісової охорони;• інші органи, які здійснюють правозастосовні
або правоохоронні функції.
Правоохоронний
орган — це державний орган, основним предметом діяльності якого є законодавчо
визначені функції, статус з охорони права, відновлення порушеного права,
організація виконання покарання, захисту державної безпеки, підтримки
правопорядку та забезпечення стану законності.
Учитель демонструє презентацію про діяльність
правоохоронних органів.
Під час презентацій учні фіксують у
зошитах повноваження кожного з правоохоронних органів.
2) Опитування
учнів щодо їх власного досвіду відносин
з міліцією та іншими правоохоронними органами
1.
Чи були у вашому житті випадки, коли ви зверталися до міліції?2. Якими були наслідки вашого звернення?3. Чи були у вас випадки, коли до вас зверталась
міліція?4. Чи були ви коли-небудь
свідками арешту або затримання?5. Чи
були ви свідком застосування спецзасобів з боку міліції?
Практична
робота «знайомство з роботою міліції»
Робота з текстом підручника.
Робота
в парах. Завдання 3 стор.139
Міліція складається з підрозділів:
1.
Кримінальна міліція:1) служба
карного розшуку;2) служба по боротьбі з
організованою злочинністю;
3)
служба кримінального пошуку;4)
служба боротьби з економічною злочинністю;5) служба слідчої роботи й дізнання.
2.
Міліція громадської безпеки:1)
служба охорони громадського порядку•
патрульно-постові служби міліції;
•
приймальники-розподільники для затриманих за бродяжництво,• медичні витверезники;• приймальники-розподільники для
неповнолітніх;• служба охорони,
утримання й конвоювання затриманих та взятих під варту осіб;• спецприймальники;• підрозділи міліції швидкого реагування ;• паспортна служба;
2)
служба реєстраційної та міграційної роботи;3) дозвільна система;4) служба дільничних інспекторів міліції;
5)
служба забезпечення карантинних і ветеринарно-санітарних заходів під час
проведення боротьби з епізоотією.
3.
Транспортна міліція,
Державна автомобільна інспекція.
До транспортної міліції належать
відповідні підрозділи, які забезпечують
охорону громадського порядку
і боротьбу зі
злочинністю на залізничному, водному та повітряному транспорті.
Державна автомобільна інспекція являє
собою сукупність підрозділів дорожньо-патрульної служби, дорожнього нагляду,
реєстраційно-екзаменаційної роботи, технічного
нагляду, розшуку транспортних
засобів, пропаганди та агітації з безпеки руху.
4.
Міліція охорони
Міліція охорони складається з
підрозділів, які забезпечують на договірних засадах охорону усіх видів
власності, об’єктів майна та вантажів,
фізичних осіб, грошових коштів (управління, відділи охорони при територіальних
органах внутрішніх справ, які мають у своєму складі окремі дивізіони, роти,
взводи, спеціальні підрозділи міліції
5.
Спеціальна міліція
До спеціальної міліції належать
підрозділи внутрішніх справ на закритих об’єктах (наприклад, підприємства з
особливим режимом функціонування).
У ч и т е л ь. Ст. 2 закону «Про
міліцію» зобов’язує співробітників міліції, незалежно від місця перебування і
часу, реагувати на звернення громадян про допомогу, припиняти
правопорушення, встановлювати й
затримувати осіб, які
вчинили правопорушення.
Завдання: Чи має право міліція застосовувати ці дії
щодо неповнолітніх? Відповідь обґрунтуйте.
У ч и т е л ь. Дії міліції щодо
неповнолітніх мають певну специфіку.
Неповнолітній може бути затриманий та
доставлений до районного відділку міліції, якщо є передбачені законом підстави
підозрювати його в скоєнні злочину. За фактом затримання та порушення
кримінальної справи складається протокол і приймається постанова.
Неповнолітні віком до 16-ти років, які
залишились без опікування, затримуються до передання законним представникам, а
неповнолітні, які вчинили суспільно небезпечне діяння і не досягли віку
настання кримінальної відповідальності, — до передання їх законним
представникам або направлення у приймальники-розподільники, але не більше, ніж
на 8 годин.
Робота в малих групах з текстом
(Стор.141-142). Завдання: Групи 1-2 визначають перелік прав неповнолітніх під
час затримання, арешту і допиту, групи 3-4— обов’язки.
Обговорення.
Закріплення. Змоделюйте поведінку неповнолітнього під час
затримання або допиту.
ІV. Підсумки уроку. Повернення до
проблемного завдання. Обговорення.
Рефлексія. Що цікавого ви дізналися на уроці? Про що
хотіли би дізнатися? Чи стане у пригоді це у подальшому житті?
Дом.завдання.
Прочитати тему 22.Виконати завдання на стор.143
(1-усно, 2,3-письмово)
Немає коментарів:
Дописати коментар