понеділок, 9 січня 2017 р.

конспект уроку з правознавства тема: Право на освіту в Україні.

Тема: Право на освіту в Україні.
Мета:
Навчальна: дати уявлення про юридичний зміст права на освіту в Україні, навчальні заклади, в яких можна здобути середню освіту і про їх відмінності,  про учасників навчально-виховного процесу та їхні права та обов’язки; Розвивальна: формувати вміння: пояснювати юридичний зміст права на освіту в Україні; висловлювати судження щодо його важливості для людини; наводити приклади навчальних закладів, в яких можна здобути середню освіту; розповідати про їх відмінності; називати учасників навчально-виховного процесу; описувати, використовуючи положення нормативних актів, їх окремі права та обов’язки; моделювати та розв’язувати правові ситуації, пов’язані з правами та обов’язками учасників навчально-виховного процесу.

Виховна: сформувати уявлення про важливість освіти до людини та повагу до прав та обов’язків учасників навчально-виховного процесу
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь, навичок
Обладнання: Мультимедійна презентація, роздатковий  матеріал, витяги з Конституції  України, закону « Про освіту», «Про загальну середню освіту», підручники «Правознавство. Практичний курс» О.Наровлянського, зошити.
Хід уроку
Оргмомент.
Представлення. Добрий день, сідайте, будь ласка. Я Ваш учитель на сьогодні, Проценко Андрій Миколайович.  Пропоную вам співпрацю під час вивчення теми: Право на освіту в Україні.  
Будь ласка, запишіть її та дату уроку до ваших зошитів.
Основні питання, які нам слід розглянути:
1.Зміст права на освіту в Україні.
2.Типи середніх навчальних закладів в Україні.
3.Права та обов'язки учасників навчального процесу.

Оголошення правил роботи на уроці: Працювати  будете в різних формах: самостійно, в парах, у групах.(Перед вами - картки оцінювання – на кожному етапі ви будете давати оцінку своїй роботі, максимум 10 балів. А 2 бали я  залишу за собою і додам тим, хто буде працювати на високому творчому рівні. Впишіть свої  прізвище і відкладіть поки що картку.
Мотиваційний момент
А тепер увага:
В давньому Єгипті кожному  з жерців єгипетських богів, що досягав більш високого статусу, повідомляли новий рівень знань. Якщо  випадково  він дізнавався більше, ніж  мав знати для свого рангу, його вбивали?
Як Ви вважаєте, чому? Поясніть, будь ласка?(відповіді учнів)
Знання жерців дозволяли контролювати фараонів і тримати в покорі народ, бо вони могли пояснювати природні явища (розливи Нілу, затемнення тощо).
Актуалізація опорних знань.
Минули тисячоліття. Поглянемо на наше суспільство. Чи є знання(тест на екрані) :
А) цінністю?
Б) Силою?
В) Владою?  Дякую, всі відповіді вірні. Знання і цінність, і сила, і влада.
А чи є у дітей України доступ до знань? Так, у Вас є право на освіту.  На попередньому уроці Ви ознайомилися  з правами та обов’язками громадян. Скажіть мені, чи належить право на освіту до обов’язків громадян України? Дякую з ваші думки.  А давайте спробуємо  визначити інші обов’язки громадян. Увага на екран(учні визначають, про які обов’язки йде мова). Дякую, а тепер: які права громадян  (учні визначають, про які обов’язки йде мова у зображеннях на слайді )
ІІІ. Зміст права на освіту. А зараз розглянемо більш докладно  зміст права на освіту,який розкривається  в Конституції та законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» та ін. Ці закони визначили загальні принципи освіти: доступність, рівність, наступність, безперервність, зв'язок із національною культурою,зв'язок з наукою тощо.
А зараз звернемось до Основного Закону: Ст.53 Конституції України, витяг перед вами на кожній парті. Прочитайте перше речення. Яка освіта є обов’язковою? Це скільки класів школи? Так, одинадцять. Тепер завдання: Проаналізуйте ст. 53 Конституції та потім кожен має заповнити  табличку. Час на роботу: до 2-х хв..
Стаття 53. Кожен має право на освіту.
«Повна загальна середня освіта є обов'язковою.
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі…»
Таблиця
Принципи освіти
Дошкільна освіта
Повна загальна середня освіта
Професійно-технічна освіта
Вища освіта
Доступність




Безоплатність





Там, де  відповідь «Так» ставите  «+», там де відповідь  «ні» ставите «-». Або обидва знаки.
Обговорення. (якщо учні скажуть, що в гімназіях , ліцеях та деяких інших державних і комунальних закладах загальної середньої освіти батьки платять гроші, сказати, що це не за базову освіту, а за додаткові освітні послуги. Навіть у приватних держава виділяє кошти на кожного  учня).
А зараз візьміть лист оцінювання і самостійно оцінить свою роботу протягом першого етапу уроку. І занотуйте до опорного конспекту , яка освіта є обов’язковою.Дякую.
ІІ. Тепер розглянемо, де ж можна здобути загальну середню освіту?
(На екрані – схема: Початкову освіта – школа 1 ступені 1-4 класи, базова середня – вже до 9 класу,  повна загальна – до 11 класу) .
Які ж типи середніх загальноосвітніх навчальних закладів існують? Ви зараз навчаєтеся в якій школі? А ваші друзі?  Я які ще типи шкіл ви можете назвати?
Зверніть увагу на екран, де визначено різні типи шкіл. Але як вони відрізняються? На Вас чекає робота в парах з текстом підручника, стор.75-76
Робота в парах. Опрацюйте текст, визначте та обговоріть  відмінності різних типів загальноосвітніх шкіл в Україні. Час на це: до 3-х хв.
Типи шкіл:  загальноосвітня школа I-III ступенів; спеціалізована школа  (школа-інтернат)   I-III   ступенів   з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів; гімназія (гімназія-інтернат)   -   навчальний  заклад  II-III ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів  відповідно  до профілю; колегіум (колегіум-інтернат)   -   навчальний  заклад  II-III ступенів філологічно-філософського та (або)  культурно-естетичного профілю;  ліцей (ліцей-інтернат)  -  навчальний  заклад  III  ступеня з профільним навчанням та допрофесійною підготовкою  (може  надавати освітні послуги II ступеня, починаючи з 8 класу);      школа-інтернат I-III ступенів - навчальний заклад з частковим  або повним утриманням за рахунок  держави  дітей,  які  потребують соціальної допомоги;      спеціальна школа (школа-інтернат) I-III ступенів - навчальний заклад для дітей,  які  потребують  корекції  фізичного  та  (або) розумового розвитку; санаторна школа  (школа-інтернат) I-III ступенів - навчальний  заклад з відповідним профілем для дітей,  які потребують тривалого лікування.
Закріплення. Завдання: До якого закладу слід відправити вчитися цю дитину?
(учні обирають картку, читають  та відповідають) Якщо потрібно, учитель звертається до інших дітей: Всі згодні? У кого інша точка зору? Чому?
1.     Дитина закінчує 9 клас і хоче надалі навчатися в закладі філологічно-філософського профілю.
2.     Дитина, 7 років, має вади зору.
3.     Дитина, 10 років, яка залишилася без батьківського піклування
4.     Дитина, 6 років, бажає поглиблено вивчати англійську мову.
Обговорення.
 А тепер оцініть свою роботу протягом 2 етапу відповідно до критеріїв. І занотуйте до конспекту, що середню освіту можна здобути у різних школах, ліцеях, гімназіях тощо.
ІІІ. А зараз - розглянемо права та обов’язки учасників навчально-виховного процесу.
Як ви вважаєте, хто є учасниками навчального процесу?
На екрані: основні учасники  – це учні, педагогічні працівники  та батьки. Їх права та обов’язки визначено законами України: «Про освіту», «Про загальну середню освіту» тощо. Але інколи виникають ситуації, коли між правами та обов’язками учасників  навчального процесу  можуть бути протиріччя.
Увага. Запрошую Вас до театру пантоміми.  Я буду голос за кадром, а ви – акторами-мімами. (з курсу художньої культури ви вже знайомі з таким театром, так?)
Вчитель запрошує  учнів по черзі до гри, чіпляє їм беджі з написами:  Сергійко, Батьки, Марія Іванівна. Одночасно коментує:
Це - звичайна сцена зі шкільного життя. Вона могла відбутися в одній Харківській школі.
Вчора у Сергія Петренко був день народження. Батьки подарували хлопцеві довго очікуваний телефон. Хлопчисько цілий день розглядав «побілку», натискав на кнопки, радів подарунку. І раптом на одному  уроці телефон задзвенів. Сергій  намагався вимкнути телефон. Але пізно. Марія Іванівна почула передзвін. Її брови грізно насупилися. Вона жестом покликала Сергія і вказала на злощасну  скриньку. Все в школі знали, що в цю коробку учні самі кладуть телефони, які дзвонять у недозволений час в недозволеному місці. Сергій з сумом поклав телефон в коробку. Він знав, що отримати його можна тільки в кінці навчального року.

Хлопчика розповів все  батькам.  Вони розгнівалися: Як, на яких  підставах? Чи законно це? Вони пішли до Марії Іванівни «розбиратися». Вимагали повернути телефон. Кричали про гроші, які  на кущах не ростуть, щоб купувати  кожен день сину телефони. Але Марія Іванівна посилалась на Статут школи, наполягала на своєму.   І пішли батьки додому без телефону.
Дякую, шановні актори, сідайте на місця. Ця ситуація дуже близька до життя. Вона докладно прописана в тексті. І аналізувати її ви будете у групах.
Текст:
Уявимо, в одній школі Харкова запровадили нові правила : У учнів, які скористалися мобільними телефонами під час уроків, почали вилучати ці мобільні телефони. Учні повинні були самі відправити їх до металевої скриньки. Телефон підлягав поверненню тільки наприкінці навчального року. Ці правила підтримала Рада школи, та їх записали до правил внутрішнього розпорядку.                     Проаналізуємо цю ситуацію з точки зору прав та обов’язків учасників навчального процесу відповідно до закону.                                                             Сергійка будуть підтримувати його друзі-учні, які сидять на першому ряду. Адміністрацію та вчителів  представлятиме другий ряд. (Батьків хлопчика та інших учнів класу -  третій ряд.  Кожна група має пам’ятку. Уважно прочитайте її і дійте відповідно.
 А також ви маєте витяги з законів про права та обов’язки учасників навчального процесу. Бо ви повинні оцінити ситуацію  з точки зору закону. Час на обговорення позиції – 3 хвилини.
На виступи кожній групі – до1 хвилини.
Обговорення. Коментар учителя.                                                                                Запитання: Скажіть, будь ласка, у кого з Вас особисте ставлення до ситуації відрізнялося то тієї, яка була за роллю?
У кого змінилося ваше ставлення, до ситуації? Чому.
Дякую. Прошу,занотуйте до конспекту, хто є  учасниками навчально-виховного процесу.
 А тепер здійснимо самооцінювання за 3 завдання та загальні бали.
Прошу, підніміть руки, хто себе оцінив на 10? Чому? Хто на  9 чому? Хто на 8 чому? Та ін..
А тепер я додаю бали учням -……(1 або два).за активність, творчість, вміння аргументувати точку зору.
Ми з вами гарно працювали. Але щ об закріпити матеріал, я пропоную вдома ознайомитися з матеріалом 10 пар., та виконати завдання: 
Завдання 1-2 усно
На 1-3 бали
Завдання 3-4
На  4-6 бал.
Завдання  5-6
На  7-9 бал.
Завдання 8 або 9
На 10-12 бал.
Це завдання є в опорному конспекті, який ви маєте  вклеїти у зошити.
Дякую Вам за роботу. Урок закінчено, до побачення.









Немає коментарів: