понеділок, 9 січня 2017 р.

конспект уроку з правознавства тема: Що таке права власності


Тема: Що таке права власності
Мета: Ознайомити учнів з юридичним змістом права власності, підставами його набуття, правами неповнолітніх власників; формувати вміння  розрізняти форми власності, наводити приклади володіння, користування та розпорядження майном; розвивати вміння аналізувати правові  ситуації, навички співпраці в парах та малих групах; Формувати повагу до права власності, розуміння її важливості для людини.


Очікувані результати:   Після уроку учні зможуть:
- пояснювати юридичний зміст права власності;
- характеризувати підстави набуття права власності;
- розрізняти форми власності;
- наводити приклади права володіння, користування, розпоря­дження майном;
- знати як дитина стає власником і як вона може розпорядитися належним їй майном;
- аналізувати правові ситуації на підставі положень цивільного за­конодавства;
- оцінювати важливість для людини можливості бути власником.
Обладнання: Мультимедійний проректор, роздатковий матеріал, зошити, 

Хід уроку:
Оргмомент.:  Добрий день
Я -  Проценко Андрій Миколайович , буду вашим вчителем сьогодні Ми будемо спільно працювати на уроці. Бажаю нам успіху. .
Демонструється тема та очікувані результати на дошці
Я знаю, що ви читали про Маленького Принца, я вам тільки нагадаю один з епізодів. Давайте уважно подивимось фрагмент мультфільму.
Учням демонструється фрагмент мультфільму. Запитання:
Як Ви Вважаєте, як цей сюжет пов'язаний з темою нашого уроку?Які нові поняття пролунали в цьому уривку? Чи дійсно один з героїв - Ділова людина  може володіти і розпоряджається зірками? А це є складовими права власності. (звернення до теми).
Уявимо, що це-символ поняття «право на власність»(учитель прикріплює на дошці зображення мішку). Чи може бути власністю будинок? Машина? Тварина? Ідея? Інформація? Так, власність може бути матеріальною та інтелектуальною. Ми будемо наповнювати наш символ знаннями, новими поняттями і всі підемо з уроку інтелектуально збагаченими, із своєю власністю.


Для початку, давайте визначимо різницю між поняттями «Власність» та «право на власність»?  Поясніть на прикладах . Так власність – це речі, майно. А право на власність – це право на річ або майно.  Це поняття Цивільного права


Витяг з Цивільного кодексу України
«Стаття 316. Поняття права власності
1. Правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до
закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Стаття 317. Зміст права власності
1. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм
майном.
Стаття 321
1. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений
цього права чи обмежений у його здійсненні...»

Право особи володіти майном, це означає, що вона має його у себе (але не обов’язково при собі), у своєму господарському підпорядкуванні. Наприклад, якщо ваш власний підручник сьогодні залишився вдома, він продовжує перебувати у вашому володінні.
Право користування - це закріплена в законі можливість власника вилучати (здобувати) з речей, які йому належать, їхні корисні властивості для задоволення своїх потреб.
Наприклад, картина на стіні квартири батьків Дядька Федора з Простоквашино  закривала діру у шпалерах. А комусь могла приносити естетичне задоволення. А корова давала молоко – задовольняла матеріальні потреби.
А от визначення долі майна (скажімо, передання у дар, продаж, споживання тощо) означатиме право розпоряджатися ним.
Таким чином: Право власності - це правові можливості власника володіти, користуватися і розпоряджатися належним йому майном на свій розсуд у межах,встановлених законом.
Лише власникові належать усі три можливості. Інші ж люди можуть володіти і користуватися чужим майном (наприклад, орендувати земельну ділянку чи автомобіль,  наймати квартиру), однак не можуть ним розпорядитися.
Стати власником можна у будь-якому віці, однак право людини розпоряджатися майном залежить від досягнення нею певного віку.
Дитина до 14 років є малолітньою, і цивільним законодавством передбачено, що належним їй майном розпоряджаються батьки в її інтересах. А от у віці від 14 до 18 років дитина дістає право самостійно розпоряджатися своєю стипендією, заробітком, гонораром, банківським рахунком (у разі внесення коштів на нього дитиною особисто), але не речами, що придбані за ці кощти. Розпоряджатися ними неповнолітні можуть лише зі згоди одного з батьків.
Без будь-яких обмежень розпоряджатися своїм майном повністю (продавати, дарувати, обмінювати, заповідати) можна лише з повноліття (18 років).

Завдання: Екіпаж кожного корабля має навести власні приклади володіння користування і розпорядження майном  дитиною у Вашому віці
Право володіння
Право користування
Право розпорядження
1
2
3
1
2
3
1
2
3
Обговорення

Подорож ІІ
Зараз ми здійснюємо подорож до природного супутника планети – «Форми власності». Як ви вважаєте, кому належить будівля Вашої школи?  А  будівлі військової частини?  А річка Лопань? А ваші зошити?
Спробуємо розібратися.  В Україні народу належить земля, надра, повітряний простір, водні ресурси. Але реально права власника щодо цього здійснює або держава, або органи місцевого самоврядування. Крім того, частиною цього та іншим майном можуть володіти, користуватися і розпоряджатися люди або організації. Тому в Україні існують три форми власності: (на екрані)
Державна (наприклад, державні заводи,газопроводи, автотраси тощо
Комунальна (наприклад, земля та дороги в межах населеного пункту, Ваша школа).
Людина може користуватися об’єктами права державної і комунальної власності (наприклад, ходити до школи, гуляти в лісі, їздити дорогами) але не розпоряджатися.
Приватна (належить  окремій людині незалежно від віку) або групі людей (наприклад, подружжю, батькам і дітям, членам фермерського господарства). Це може бути і земельна ділянка, і підприємство, і гроші, і домашня кішка.
Об’єкти космічного простору (окрім штучних) не можуть бути у власності.

А зараз увага. Мені сподобався цей щоденник. Я підійшов і узяв його. Я став власником? Ні ? Чому? Тепер зробимо паузу. Будь ласка, сядьте зручно, закрийте очі,  та уявіть усе, власником чого ви є. 15 сек.
А  скажіть мені, як можна законно стати власником майна? Мозковий штурм.
Учні називають: Купити, отримати у дарунок, побудувати, зібрати, отримати у спадщину, виготувати, обміняти тощо.
Учитель: Способи набуття права власності можна поділити на первинні та похідні.
Первинні способи це спо­соби набуття права власності, де особа стає першим власником або незалежно від волі попере­дніх власників.
Наприклад, виробництво, приватизація, вирощення плодів, знахідка
Похідні способи це спо­соби набуття права  власності за волею попере­днього власника (наприклад,  купівля-продаж, обмін, дарування, спадкування)
(На екрані слайд:  Шляхи набуття право на власність)

Завдання учням у групах: складіть список з двох речей, які є вашою власністю. Визначте у кожному конкретному випадку, як виникло ваше право власності на ці речі.
Додайте до вашого списку ті об’єкти державної та комунальної власності (два),
якими ви користуєтеся для задоволення власних потреб.
Додайте тепер приклади двох речей, якими ваша родина володіє на правах приватної власності.
Варіант:  гра форми власності. У вас на парті у групі  лежать три картки:  жовта – приватна, блакитна – державна, і зелена – комунальна. Я називаю об’єкт, а ви піднімаєте картку відповідного кольору. Якщо ви вважаєте, що це не об’єкт права власності не піднімайте. Почали: 1) Оця дошка 2) Місяць  в) річка Дніпро 3)Мобільник 4) Підручники 5) Сад ім. Шевченка 6) Будинок Верховної Ради. Обговорення
ІІІ. Дякую. Як ви думаєте, можете ви робити зі своєю власністю все, що хочете?
На Вас чекає наступна подорож. До іншого супутника планети  «Реалізація права власності».  Завдання: Прочитати текст, проаналізувати вирішити ситуацію.
Власник на свій розсуд має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не
суперечать закону: використовувати належне йому майно для ведення господарської діяльності, передавати його у тимчасове користування, відчужувати іншим громадянам, юридичним особам, державі та територіальним громадам. Здійснення власником правових можливостей щодо володіння, користування та розпорядження належним йому майном називається реалізацією права власності.
Витяг з Цивільного кодексу України: "Стаття 319. Здійснення права власності
1. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний
розсуд.
2. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать
закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов’язків власник зобов'язаний додержуватися моральних засад суспільства.
3. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.
4. Власність зобов’язує.
5. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі».
Ситуація:  На своєму балконі громадянин Ломов, що мешкав на 7 поверсі 9-ти поверхового будинку,  почав вирощувати замість квітів огірки та картоплю у ящиках, а у однієї з кімнат тримав півня та 4-х курок, бо любив свіжі яйця. Тепер жоден з мешканців не запізнювався на роботу, бо півень  починав співати  близько 5 години ранку. Ще  одну кімнату він здав в оренду двом студенткам.
Проаналізуйте ситуацію відповідно до закону: Чи у всьому  реалізує право власності громадянин Ломов відповідно до закону? Якщо ні, аргументуйте свою думку.
Обговорення.
Учитель: Ми повертаємось додому. А якщо по дорозі ми завітаємо до планети Ділової людини. Як ми пояснимо йому, чи є він власником того, що рахує? А чи важливо людині бути власником?

Оцінювання: Дякую, ви молодці. Ви добре попрацювали, побували на різних планетах, тому потрібен звіт про подорож. Зараз спробуйте оцінити свою роботу в групі відповідно до критеріїв. Не забувайте свої помилки та здобутки.
Підсумки уроку. Рефлексія.
Давайте осмислимо нашу подорож.
З якими новими поняттями Ви ознайомилися сьогодні? Що з нових знань є важливим для вашого життя?
Що Ви навчилися розрізняти?
 Приклади чого Ви наводили сьогодні?
Що ви аналізували? На підставі чого?
Про що ви б хотіли дізнатися на наступних уроках?

Пояснення дом. Завдання.
Опрацювати матеріал парагр.12. Виконати завдання до нього


Немає коментарів: