пʼятниця, 26 вересня 2014 р.

Конспект уроку з соціально-економічної географії світу Тема: Країни Африки. Географічне положення. Природні умови та природні ресурси країн Африки

Тема: Країни Африки. Географічне положення. Природні умови та природні ресурси країн Африки
Мета: актуалізувати знання про субрегіони Африки та найбільші країни, дослідити історико-географічні особливості розвитку країн Африки та сучасну політичну карту Африки; охарактеризувати загальні ознаки ЕГП, населення, галузевої та територіальної організації господарства; визначити причини економічної відсталості багатьох країн Африки; вдосконалювати навички роботи з картами, аналізувати статистичні данні.
Обладнання: фізична карта Африки, політична карта Африки, політична карта світу, атласи, підручники, таблиці, діаграми.
Основні поняття: колонізація, історико-географічний регіон, ЕГП, природні ресурси, демографічна політика, природний приріст, урбанізація, господарство, монокультурна спеціалізація, споживче сільське господарство,
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Опорні поняття: географічне положення, склад території, політична карта, населення, природно-ресурсний потенціал. 
Хід уроку
І. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Яка країна розташована в Латинській Америці? 
А Індонезія Б США В Парагвай Г Нідерланди 
2. Укажіть країни, які належать до нових індустріальних країн. 
А Мексика Б Канада В Німеччина Г Афганістан 
3. Яке твердження є правильним? 
А Мексика добуває найбільше вугілля в Америці 
Б Бразилія вирощує найбільше рису у світі 
В Аргентина спеціалізується на точному машинобудуванні 
Г США вирощує найбільше кукурудзи у світі 
4. Яке твердження є неправильним? 
А Мексика імпортує машини й устаткування 
Б У сільському господарстві Бразилії найбільші обсяги продукції дає тваринництво 
В У статевому складі населення Канади переважають жінки
 
Г Мексика є великим експортером нафти 
5. Укажіть твердження, що правильно характеризують країни Латинської Америки.
А Серед країн регіону немає монархій
Б Ряд країн регіону спеціалізуються на вирощуванні однієї сільськогос -подарської культури
В Найбільш високим рівень розвитку промисловості в Чилі й Венесуелі
Г У перевезеннях вантажів найбільшу роль відіграє залізничний тран-спорт
6. Укажіть твердження, яке правильно характеризує сільське господарство країн Північної Америки.
А Найбільший виробник продукції галузі — Аргентина
Б Головна зернова культура Канади — кукурудза
В Господарства США мають високу продуктивність тваринництва
Г Найбільші площі під сільськогосподарськими культурами розташова-ні на півночі регіону
7. Укажіть твердження, які правильно характеризують країни Латинської Америки. 
А У регіоні є нові індустріальні країни
Б Для населення більшості країн характерною є демографічна криза
В У промисловості регіону більше значення має видобувна промисло –вість
Г Головна зернова культура — кукурудза
8. Наведіть приклади країни Америки з кількістю населення…
А понад 150 млн осіб
Б від 50 до 150 млн осіб
В від 10 до 50 млн осіб
9. Наведіть приклади країни Америки, …
А де є міста з населенням понад 10 млн осіб
Б де добувається велика кількість нафти
В де в перевезенні вантажів велику роль відіграє внутрішній водний транспорт
10. Укажіть три відмінні риси Англо-Америки й Латинської Америки (мо -жуть стосуватися географічного положення, природних умов і ресурсів, населення й господарства).
11. Укажіть три відмінні риси Англо-Америки й Західної Європи (можуть стосуватися географічного положення, природних умов і ресурсів, населення й господарства). 
12. Укажіть три подібні риси Англо-Америки й Латинської Америки (мо -жуть стосуватися географічного положення, природних умов і ресурсів, населення й господарства).
ІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Африка — одна з трьох частин світу, відомих європейцям ще з античних часів. Проте дослідження Африки через її значні розміри та малодоступність внутрішніх частин тривали майже до кінця ХІХ ст. Расовий, етнічний і релігійний склад населення, особливості господар-ства країн Африки мають значні відмінності. Це дало підстави виділити в її складі регіони нижчого порядку — Північну, Західну, Східну, Центральну й Південну Африку. Існує і більш спрощений поділ Африки — на Північну та Тропічну і Південну.
ІII. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Що ви знаєте про історію дослідження Африки?
2. На які природні ресурси багатий материк?
3. Які корисні копалини залягають у надрах Північної Африки? Півден-ної?
4. Якими є особливості сучасного державного устрою африканських країн?
5. Що є характерним для демографічної ситуації в найбільш відсталих кра -їнах світу?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. ІСТОРІЯ ФОРМУВАННЯ ПОЛІТИЧНОЇ КАРТИ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ КРА -ЇН.
На шляху здобуття незалежності багато країн «чорного» континенту здо -лали тривалий і складний шлях. До початку Першої світової війни майже весь материк був поділений на колонії великими європейськими держава-ми (Франція, Велика Британія, Бельгія, Португалія, Німеччина, Іспанія, Італія). Незалежність змогли зберегти тільки Ефіопія, Ліберія та Південно-Африканський Союз (сучасна Південна Африка) і формально Єгипет.
— Пригадайте з курсу «Всесвітньої історії», які зміни відбулися в коло-ніальних володіннях у результаті війни 1914—1918 рр. Новий етап національно-визвольної боротьби розпочався після Другої сві-тової війни. Першими досягли незалежності ряд країн Північної Африки, у тому числі Туніс, Марокко й Судан (Єгипет формально здобув самостійність у 1922 р.). Через кілька років — у 1960 р.— суверенними державами стають 14 колишніх колоній і підопічних територій Франції, а також Нігерія, Со-малі, Бельгійське Конго. Поступово процес деколонізації охопив увесь «чорний» континент. Остан -ня колонія — Намібія — стала незалежною в 1990 р. Між країнами Африки існує ряд відмінностей. Хоча жодна з них не на-лежить до найбільших країн світу за розмірами території, проте кілька з них мають площу понад 2 млн км 2, а саме: Судан (найбільша за площею держава Африки), Алжир, ДР Конго. Одночасно найменші країни — острівні — на-лежати до малих держав. Їхня площа становить від кількох тисяч до кількох сот квадратних кілометрів. Проте середні розміри більшості країн Африки значні.
Для Африки характерною є наявність країн, які не мають виходу до моря (Малі, Нігер, Чад, ЦАР, Ботсвана, Зімбабве, Замбія, Ефіопія тощо). Досить схожим є політичний устрій більшості держав. Лише три з них — Марокко, Лесото й Свазіленд — є монархіями. Лівія — єдина у сві-ті джамахірія. Решта держав — республіки, переважно президентські, при -чому досить часто під цим терміном маскуються диктатури.
Різноманітним є національний і релігійний склад населення африкан-ських країн. На півночі Африки переважають однонаціональні країни (на -приклад араби в населенні Тунісу становлять 98 %, Лівії та Єгипту — 90 %).
Але для більшості інших країн характерна етнічна строкатість.
Запитання та завдання
1) Чому Африку відносять до Старого Світу?
2) Яка частина материка була відома європейцям ще в давнину? Чому? 287
3) Які країни Африки змогли зберегти незалежність на початку минулого століття?
4) Пригадайте з курсу «Всесвітньої історії», як вдалось відстояти суверенітет народу Ефіопії?
5) Які чинники обумовили здобуття незалежності країнами Африки в 1960-х рр.?
6) Наведіть приклади однонаціональних та багатонаціональних країн регіо-ну. Чому у Північній Африці переважають однонаціональні країни?
7) Чим би ви пояснили, що в Африці дуже поширені сепаратистські рухи?
Чому вони мають тенденцію досить швидко охоплювати сусідні країни?
(Сучасні суверенні держави регіону «успадкували» свої кордони від коло-нізаторів, які часто проводили їх по прямих лініях (наприклад по меридіанах та паралелях), а не по межах територій, на яких проживають ті чи інші народи. Як наслідок, між молодими країнами Африки існують численні прикордонні суперечки (наприклад між Сенегалом і Мавританією, Лівією та Чадом, Сомалі та Ефіопією).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання та завдання
1. Чим пояснюється те, що активна колонізація Африки розпочалась лише в другій половині ХІХ ст.?
2. Які зміни відбулися на політичній карті Африки протягом ХХ ст.? Із чим вони пов’язані?
3. Чим би ви пояснили те, що в Африці та Латинській Америці переважають держави із республіканською формою правління?
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Немає коментарів: