пʼятниця, 26 вересня 2014 р.

Конспект уроку з соціально-економічної географії світу Тема: Загальна характеристика азіатського регіону. Географічне положення. Природні умови та природні ресурси

Тема: Загальна характеристика азіатського регіону. Географічне положення. Природні умови та природні ресурси
Мета: охарактеризувати склад регіону, особливості розміщен­ня та формування населення, ресурсозабезпеченість, загальні ознаки господарства країн Азії; уміння працювати з карта­ми атласа, підручником, цікавість до вивчення теми, аналітичні здібності.
Обладнання: політична карта Азії, атласи, підручники, схеми, таблиці, графіки, діаграми.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
• За якими критеріями виділяють історико-географічні регіони світу?
• Який регіон був досліджений на попередніх уроках? На які субрегіони його поділяють? Назвіть головні економіко-географічні ознаки кожного субрегіону.
• Які, на ваш погляд, загальні ознаки об’єднують країни Азії?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Азіатський регіон — найбільший за площею. Тут проживає по­над половину людства, населення тільки двох держав — Китаю і Індії — нараховує близько 2,5 млрд осіб.
Народи Азії, їхні традиції, культура, філософія — це феномен, який у західному світогляді визначається словом-символом «Схід». Саме в цьому регіоні з’явилися найдавніші цивілізації, з його гли­бин накочувалися на Європу хвилі міграцій, у ньому зародилися три світові релігії — християнство, іслам і буддизм.
Країни Азії дуже різні за розміром території, природними ба­гатствами, рівнем соціально-економічного розвитку, формами дер­жавного устрою тощо. Величезний Китай і крихітна Мальдівська Республіка; Кувейт зі щорічним прибутком на душу населення по­над 24 тис. дол. і Афганістан з прибутком 200—300 дол.; одна з най­давніших держав світу Іран і країни, які нещодавно отримали суве­ренітет після розпаду СРСР — Казахстан, Узбекистан, Туркменістан та інші. Особливості країн Азії — географічні і політичні, еконо­мічні і соціальні — стануть предметом нашого вивчення на най­ближчих уроках.
IV. Вивчення нового матеріалу
Завдання 1. За картою атласа «Історико-географічні регіони світу» визначте, на які субрегіони поділяють Азію.
Завдання 2. Назвіть країни, що входять до складу кожного з названих субрегіонів.
1. Загальні ознаки ЕГП країн Азії
Більшість країн Азії має вихід до морів Тихого, Індійського і Атлантичного океанів, де проходять найважливіші торгові шляхи світу. Менш вигідне географічне положення мають країни, що роз­ташовані всередині континенту (Афганістан, Монголія). Кордони багатьох азіатських держав проходять добре вираженими природ­ними рубежами (наприклад, Гімалаї), які іноді перешкоджають розвитку економічних і культурних зв’язків.
Характерною особливістю цієї частини світу є складна політич­на обстановка в ряді країн та регіонів. У першу чергу це стосується Південно-Західної Азії. Складними є відносини між сусідськими країнами в інших регіонах, наприклад між Індією та Пакистаном. Напруженість у Східній Азії зумовлена політикою КНДР, яка про­водить випробування ядерної зброї та перебуває у політичній конф­ронтації з країнами регіону та США.
2. Природні умови та ресурси
Азія лежить у межах усіх кліматичних поясів і характеризу­ється розмаїттям природних ландшафтів і природних зон. Значна частина країн мають екстремальні природні умови.
Азія виділяється серед інших частин світу найбільшою контрастністю рельєфу. Тектонічна будова регіону обумовила різнома­нітність корисних копалин. В області Месопотамського прогину і Перської затоки знаходиться одна з найбільших у світі нафтогазо­носних провінцій. Значні запаси нафти в країнах Малайського ар­хіпелагу. Родовища залізної і марганцевої руд світового значення знаходяться в Індії, хромітів — у Туреччині і на Філіппінах. Уздовж південно-східного краю материка (М’янма, Таїланд, Індонезія) простягнувся «олов’яний пояс», багатий не тільки оловом, але і цинком, ртуттю, свинцем, міддю, вольфрамом тощо. Нерудні ко­палини представлені багатими родовищами кам’яної солі (Туреч­чина, Іран, Пакистан), калійних солей. На Іранському нагір’ї зна­ходиться найбільше у світі родовище сірки. В Індії і Шрі-Ланці є дорогоцінні камені.
Територія регіону багата на поверхневі води, однак розміщені вони дуже нерівномірно.
Ґрунти більш родючі в Південній і Південно-Східній Азії, менш продуктивні і схильні до вітрової ерозії ґрунти Південно-Західної Азії. Лісовими ресурсами добре забезпечена Південно-Східна Азія, де збереглися великі площі вологих тропічних лісів.
Таким чином, загальний природний потенціал країн Азії може бути оцінений як багатий.
V. Закріплення нових знань, умінь та навичок
Завдання 7. За картами атласа визначте державний устрій кра­їн Азії та релігійні вподобання населення. Поясніть, чому саме у цій частині світу збереглося стільки абсолютних монархій.
VI. Підсумок уроку
• Азія — регіон з великими природними, етнічними, соціально-економічними й іншими відмінностями.
• Загалом природно-ресурсний потенціал азіатського регіону ду­же значний.
VII. Домашнє завдання
1. Підручник, опрацювати § __.

Немає коментарів: