пʼятниця, 5 вересня 2014 р.

Конспект уроку з природознавства Тема: форми і розміри Землі

Тема: форми і розміри Землі
Мета:  поглибити  знання  учнів  про  Всесвіт, зокрема  про  положення  в  ньому  Землі  та  Місяця;  сформувати  вміння  працювати  зі  схемами і таблицями в атласі, з текстом підручника; розвивати вміння порівняльного аналізу, навички самостійного складання тестових завдань, виховувати командний дух та уважність.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ  Мотивація навчальної діяльності
ІІІ  Актуалізація опорних знань
ІV Вивчення нового матеріалу
Уявлення людей про форму й розміри Землі змінювалися з роз­ширенням їх кругозору і розвитком науки. Стародавні індійці уявля­ли Землю плоскою, схожою на диск, що лежить на спинах трьох сло­нів, а слони стоять на черепасі. Вавіл'онці зображували Землю схо­жою на гору, оточену морем, на яку спиралося перевернуте як чаша небо. Думку про кулястість Землі вперше висловив Піфагор (VI ст до Хреста). Перші докази кулястості нашої планети належать Арісто-телю (IV ст. до Хреста), а обчислив її розміри у II ст. до Хреста Ератосфен. На зламі XVII-XІІІ ст. І.Ньютон довів, що Земля не куля, а сфероїд обертання (двовісний еліпсоїд). Причина відхилення від ку­лястої форми - дія відцентрової сили, яка виникає під час обертання Землі навколо своєї осі. З наближенням до екватора її дія збільшуєть­ся. Через неоднорідність речовинного складу і розподілу маси Земля має сплющення і на екваторі (тривісний еліпсоїд), що на кілька деся­тків метрів відрізняє її від геометричної фігури еліпсоїда обертання. Справжня геометрична форма Землі неправильна, вона називається геоїдом (мал. 11а). Рівнева поверхня геоїда збігається з рівнем океану в спокійному стані. Поверхня геоїда скрізь перпендикулярна до напряму сили тяжіння. Амплітуда відхилення поверхні геоїда від пове­рхні еліпсоїда 200 м. а від форми кулі не перевищує 0.0015. Тому в географії під час вивчення різних географічних процесів і з навчаль­ною метою частіше використовують термін "земна куля".
Завдяки кулястій формі поверхня Землі ділиться на освітлену і неосвітлену частина. Крім того, вона зумовлює нескінченність і єд­ність всіх геосфер та зональний розподіл тепла.
Доказами кулястості Землі можуть бути: круглі тіні від Землі на Місяці, які видно під час місячних затемнень (доказ Арістотеля); по­ступове "занурення" кораблів за обрій у відкритому океані; збіль­шення дальності видимого горизонту під час підняття вгору; сучасні космічні дослідження та ін.
За нормальної видимості атмосфери дальність видимого гори­зонту обчислюють за формулою:

L=3,83h,
 L – дальність, км: h – висота спостереження, м.
Розміри основних елементів Землі прирівнюють до розмірів ос­новних елементів геометрично правильної фігури рівновеликого елі­псоїда, бо на математично правильній фігурі зручніше зробити роз­рахунки. Основні розміри Землі прийнято за еліпсоїдом Красовсько-го, елементи якого дорівнюють:
Радіус екваторіальний (Rе)        6378,2 км
Радіус полярний (Rn)        6356,9 км
Радіус рівновеликої кулі        6371,2 км
Полярне сплющення (α)                     21,3 км, або 1: 298,3
Екваторіальне сплющення (αе)           575,0 м, або 1:30000
Довжина дуги меридіана           40008,6 км
Довжина дуги екватора           40075,7 км
Площа поверхні земної кулі               510,1млн. км
Об'єм земної кулі              1,083-10 "км
Маса земної кулі          5,98-1024 кг
Розміри земної кулі визначають силу земного тяжіння, величи­ну географічної оболонки та просторові масштаби процесів, що від­буваються в атмосфері, гідросфері і надрах Землі. Завдяки розмірам і, особливо, масі Земля утримує потужну атмосферу.
V. Закріплення
1. Як змінювалися уявлення людей про форму й розміри Землі з найдавніших часів до наших днів? 2. Як вперше обчислили розміри Землі? 3. Чому Земля сплющена біля по­люсів? 4. Чим відрізняється геоїд від сфероїда? 5. Яка різниця між двовісним і тривісним еліпсоїдами? 6. Яке географічне значення фо­рми і розмірів Землі? 7. В яких частинах земної поверхні людина знаходитиметься найближче до центра Землі?
VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф підручника

Немає коментарів: