середа, 15 жовтня 2014 р.

Конспект уроку з фізичної географії України Тема: рудні корисні копалини

Тема: рудні корисні копалини
Навчальна мета: сформувати знання учнів про особливості походження, поширення та залягання рудних і нерудних корисних копалин; показати значення мінерально-сировинної бази для розвитку господарства України, з’ясувати основні шляхи її раціонального використання та охорони.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ  Мотивація навчальної діяльності
ІІІ  Актуалізація опорних знань
ІV Вивчення нового матеріалу
Рудні корисні копалини
— Залізорудні басейни
• Криворізький — на Український щит; S ≈ 300 км2; розвідані запаси понад 18 млрд. т, один з найбільших у світі;
• Кременчуцький — на Український щит; S ≈ 150 км2; розвідані запаси близько 4,5 млрд. т;
• Білозерський — на Український щит; S ≈ 1300 км2; розвідані запаси близько 1,5 млрд. т;
• Керченський — пов’язаний з Індоло-Кубанським прогином; руди осадового походження; S 70 км2; розвідані запаси близько 1,8 млрд. т.
— Марганцеворудний басейн
Нікопольський — пов’язаний з осадовим чохлом УЩ; включає Нікопольське й Великотокмацьке родовища; S ≈ 5000 км2; один з найбільших у світі.
— Руди кольорових металів
• Ртутні — пов’язані зі складчастими спорудами Донбасу (Микитівське родовище) й Карпат (Вишківське); 2-ге місце у світі за запасами;
• уранові (Новокостянтинівське), титанові (Іршанське, Самотканське);
• нікілеві (Деренюське, Липовеньківське), алюмінієві (Високопільське, Малишевське) — пов’язані з корою вивітрювання Українського щита;
• поліметалеві (Берегівське, Біганське), золото (Мужіївське, Сауляцьке) — пов’язані з вулканічними проявами Закарпаття, перспективні райони Українського щита і Донбасу.
Нерудна сировина
• Гірничо-хімічна: калійні солі (Калуш-Голинське, Стебниківське), кам’яна сіль (Артемівське, Слов’янське, Солотвинське, Сиваське), сірка (Роздільське, Яворівське, Немирівське) — запаси одні з найбільших у світі;
• будівельна: крейда (схід України, північний захід); мармур, граніт, лабродарит (у місцях виходу кристалічного фундаменту Українського щита); глини, піски (повсюдно); вапняки (Передкарпаття, схід України, Крим);
• металургійна: флюсові вапняки, вогнетривкі глини (Донбас, Кримська складчастість);
• коштовне й напівкоштовне каміння: топаз, опал, берил, смарагд, аметист, бурштин, яшма, агат, сердолік тощо (у складчастих районах Карпат і Криму, в зонах кристалічних і осадових утворень Українського щита);
• мінеральні води (Карпати, Поділля, Крим, Придніпровська низовина);
• лікувальні грязі (залишкові озера Криму, чорноморські лимани).
3. Проблеми раціонального використання й охорони надр
 V. Закріплення вивченого матеріалу
• На які рудні та нерудні корисні копалини багата Україна? Назвіть та покажіть найбільші родовища на карті, поясніть загальні закономірності їх поширення.
• Де в Україні є мінеральні води та грязі? Як їх використовують?
• Дайте господарську оцінку цих груп мінерально-сировинних ресурсів.
• Які проблеми пов’язані з видобуванням корисних копалин? Запропонуйте основні напрями (заходи) щодо раціонального використання та охорони корисних копалин.
 VI. Підсумки уроку
 VIІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §___.
2. На контурних картах позначити основні райони і родовища рудних корисних копалин, кам’яної і калійної солей, сірки, будівельної сировини, нерудної сировини для металургії.

Немає коментарів: