Тема:
Льодовики та багаторічна мерзлота
Мета: формування знань про льодовики та їх різновиди; продовження розвитку вмінь
працювати з картами атласу, визначати географічне положення об’єктів; сприяння
розумінню процесів утворення льодовиків і вічної мерзлоти, значення льодовиків
у формуванні клімату планети.
Тип уроку: засвоєння
навичок і умінь.
Обладнання: атласи, підручники, настінна карта півкуль, схеми,
Опорні
поняття: вода, лід, сніг, річка, озеро.
Базові
поняття: льодовик, гірські та покривні льодовики, багаторічна мерзлота.
ЗМІСТ УРОКУ
I.
Організаційний момент
II.
Актуалізація опорних знань і вмінь
1.
Заглиблення в рельєфі, створене рухами води в річці,— __________
2. Найнижчий
рівень води в річці — ____________________________
3. Озера,
розташовані в розломах земної кори, за походженням є __________________________
4. Озеро
Ялпуг — найбільше ______________ в Україні.
5.
Водосховища створюють з метою ____________________________
6. Озеро
Вікторія знаходиться в ________________________________
1. Головна
річка з усіма своїми притоками — _____________________
2. Тривале
підняття рівня води в річках у певний період — __________
3. Озера,
розташовані в кратерах вулканів, за походженням є __________________________
4.
Озеро-море Каспійське — найбільше _______________ у світі.
5. Канали
створюють з метою _________________________________
6. Озеро
Верхнє знаходиться в _________________________________
1.
Територія, з якої річка збирає воду,— _________________________
2.
Короткочасне підвищення рівня води в річках після сильних дощів, відлиг тощо —
____________________________________________
3. Озера, що
утворилися після обвалу, який перегородив річкові долини, за походженням є
_________________________________________
4. Озеро
Байкал — найбільше ________________________ у світі.
5. Ставки
створюють з метою __________________________________
6. Озеро
Байкал знаходиться в _________________________________
Прийом
«Бліц-опитування»
• В яких
агрегатних станах може перебувати вода?
• За яких
умов опади випадають та накопичуються у вигляді снігу та криги?
• Де на
Землі найбільш сприятливі умови для накопичення твердих опадів?
IIІ.
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом
«Дивуй!»
Чи знаєте
ви, де знаходяться основні запаси прісних вод на Землі? Не в річках, і не в
озерах, а в льодовиках, які на сьогодні займають 11 % суші. Вода в льодовиках
ніби «законсервована» на випадок зміни кліматичних умов. Настало похолодання —
площа льодовиків збільшилась. У льодовиковий період покриви льоду займали майже
1/3 суші! Унаслідок потепління, наприклад сьогодні, площа льодовиків
скорочується. Що ж являють собою льодовики? Які процеси регулюють зміну їх
площі? Чи можливий на Землі новий льодовиковий період? Відповісти на ці
запитання ви зможете сьогодні на уроці.
IV. Вивчення
нового матеріалу
Розгорнутий
план етапу
1. Що таке льодовик?
(Прийом «Мозкова атака»)
2,Розкажіть та
зобразіть на схематичному рисунку умови утворення льодовика.
3Розкажіть
про утворення гірського льодовика та схематично зобразіть його на рисунку.
4Розкажіть
про утворення покривного льодовика та схематично зобразіть його на рисунку.
5Розкажіть
про роботу, яку виконує льодовик, та покажіть цей процес на схематичному
рисунку.
6Розкажіть
про вічну мерзлоту та на схематичному рисунку зобразіть особливості будівництва
на ній споруд.
V.
Закріплення вивченого матеріалу
Знаходження на карті географічних об`єктів
VI. Підсумок
уроку
Роблю висновок
VII. Домашнє
завдання
• Опрацювати
текст параграфа.
Додатковий
матеріал до уроку
• Найбільшу
кількість води «доливають» у Світовий океан льодовики Арктики й Антарктики —
250 км3. Відбувається це внаслідок потеп-ління клімату нашої планети, що
спостерігається останнім часом.
• Загальна
маса айсбергів, що відокремлюються від шельфових льодовиків Антарктиди,
становить 1,5 трлн т, а тих, що утворюються в Арктиці,— 250 млрд т. Загалом, за
підрахунками вчених, маса айсбергів, які плавають у водах Світового океану,
становить колосальну цифру — 7 трлн 650 млрд т.
• Найбільший
з айсбергів, який був зафіксований у 1956 р., мав приблизно 385 км у довжину та
111 км у ширину, а площу — 31 тис. км2. Середня тривалість існування айсбергів
— близько чотирьох років.
• Гірські
льодовики рухаються значно швидше, ніж покривні. Кавказькі льодовики
спускаються за добу в середньому на 5–10 см, альпійські — на 10–40 см,
памірські — на 60–80 см. «Найбільш швидкохідними» є льодовики Тянь-Шаню: вони
просуваються на метр за добу.
• На Памірі
знаходиться величезний льодовик Федченка. Його довжина перевищує 70 км, а
ширина дорівнює 1700–3100 м. Якби льодовик раптом розтанув, то в Центральній
Азії розлилося б море, за величиною, як Аральське. На льодовику багато років
працюють зимівники-дослідники. Відважні спостерігачі щоденно стежать за тим, що
відбувається на цій найбільшій річці гірського льоду. Їх робота дуже важлива:
льодовики — гігантські «кухні погоди», що впливають на клімат значних за площею
областей. Науково-дослідні станції працюють на багатьох льодовиках планети.
Немає коментарів:
Дописати коментар