Сучасна
українська методична школа в галузі шкільної математики
Українська методична
школа в галузі шкільної математики розвивалась в межах радянської методики
викладання математики. До дев'яностих років XX століття багато зробили для
розвитку методики викладання математики, як науки, такі вчені-методисти
України6 Астряб Олександр Матвійович (перший завідувач кафедри методики
викладання математики в Україні, в Київському педагогічному інституті), Конфорович
Андрій Григорович, Бевз Григорій Петрович, Тесленко Іван Федорович, Дубинчук
Олена Степанівна, Слєпкань Зінаїда Іванівна, Литвиненко Григорій Петрович та
багато інших. Одна з найвідоміших праць Астряба О.М. - "Наочна
геометрія", написана для учнів 4-5 класів.
Олександр
Матвійович Астряб значну частину наукової діяльності присвятив створенню
підручників та посібників для школи. Його праці
“Наглядная геометрия" (1909) та "Задачник по наглядной
геометрии “ перекладені різними мовами і витримали багато видань. Вони містили
планіметричний і стереометричний матеріал, включаючи теми на обчислення об’ємів
многогранників та тіл обертання.
У
20-х роках О. М. Астряб багато працював над створенням підручників для молодшого (І-ІV) і
старшого (V—VII) концентрів трудової семирічної школи. У
1923-1929р.р. авторським колективом
за безпосередньої участі О. М. Астряба, а також ним самим
видано книжки, які потім перевидані кілька разів: "Арифметичний задачник
для першого року навчання", "Задачник для другого року
навчання", "Геометрія на дослідах", "Геометрія для
трудшкіл" та інші. У цих підручниках і посібниках привертають увагу широке
унаочнення, зв'язок теорії з життям, доступний цікавий і жвавий виклад
матеріалу (задачі-оповідання, віршований виклад, математичні ігри), уміння
активізувати учнів, спонукати їх самостійно виконувати завдання, досліджувати,
робити відповідні висновки.
Принципове
значення для піднесення математичної освіти, забезпеченою систематичністю й
міцністю знань учнів
з математики мала
стаття О. М. Астряба "Методика арифметичної задачі в сучасній
трудшколі" (1929), в якій автор виступав проти "панування фабули
задачі над математичною суттю". Критикуючи типізацію задач за фабулою, він
зупинявся на питанні, як типи задач, згрупованих за ознакою відповідних
математичних дій, бажано розв'язувати в школі. До таких типів він відносив: а)
задачі на різницеве порі вняння двох чисел; б) задачі на кратне порівняння двох
чисел; в) задачі на проценти.
Кілька
видань витримала колективна праця "Методика розв'язування за дач на
побудову", в якій О. М. Астряб виступив редактором і автором розділу
"Загальні методичні зауваження до розв'язування задач на побудову в
середній школі". Доречними для вчителів математики будуть і сьогодні міркування
автора з приводу користі від
розв'язування задач на побудову.
Розв'язування
геометричних задач на побудову дає учням велику користь, особливо при
політехнічному навчанні.
Говорячи
про завдання політехнічного навчання на уроках і позакласних заняттях з
математики, учений передбачав такі шляхи їх здійснення: піднесення
обчислювальної культури учнів і озброєння їх відповідними навичками; проведення
вимірювальних робіт на місцевості та прищеплення навичок користування
вимірювальними приладами; використання на уроках математики виробничого
матеріалу і розв'язування задач, які розкривають ті або інші процеси
виробництва або будову найбільш поширених сучасних машин і інструментів;
технічні моделювання у зв'язку з виготовленням наочних посібників. Цій проблемі
О. М. Астряб присвятив статтю "Особливості викладання математики в
середній школі при політехнічному навчанні", надруковану в 1954 р.
Багато
уваги приділяв О. М. Астряб загальній методиці математики: розвитку
самостійності і активності учнів, питанням міжпредметних зв'язків, організації
позакласної роботи, елементам історизму у викладанні. Великого значення надавав
Олександр Матвійович вихованню в учнів звички до користування підручником:
"Треба прагнути до того, щоб учні в підручнику бачили знаряддя, яке
допомагає засвоїти матеріал, опрацьований у класі під керівництвом
учителя".
Погляди з
питань історії математичної освіти і розвитку методико-математичної думки в
Україні О. М. Астряб виклав у статтях: "З історії викладання математики в
радянській школі" (1947), "З історії розвитку методики викладання
математики в школах України" (1957 ), "Викладання математики в Росії
і на Україні в ХVII -ХVIII
ст." (1954 ).
Конфорович Андрій
Григорович - чудовий популяризатор математики, який написав багато цікавих праць
для учнів та вчителів, серед них "Математичні софізми та парадокси",
"Математика служить людині" та інші.
Бевз Григорій Петрович —
автор багатьох підручників, як з методики викладання математики, так і шкільних
підручників алгебри та геометрії, займається проблемами методики
математики понад 50 років. Спочатку це були переважно питання методики
викладання алгебри, які він досліджував у зв'язку з роботою над кандидатською
дисертацією "Доведення в шкільному курсі алгебри" (1961).
У
посібнику для студентів "Методика викладання математики. Загальні
питання" (1968) Г. П. Бевз запропонував новий зміст курсу методики
математики і висвітлив найактуальніші проблеми методики викладання математики в
тодішніх школах. Згодом матеріал цього посібника він доповнив аналізом
важливіших питань викладання конкретних шкільних тем (числових множин, виразів,
рівнянь, функцій, похідної, інтеграла, планіметрії та стереометрії) і
опублікував у посібнику "Методика викладання математики" (1968,
19972, 1977, 1989), за яким навчалися методики майбутні вчителі математики
України впродовж кількох десятиліть. Докладніше важливіші проблеми методики
викладання алгебри висвітлив у книжці для вчителів "Методика викладання
алгебри" (1971).
Г. П.
Бевз, працюючи над проблемою "Задачі в шкільному курсі математики",
дав нове трактування математичної задачі, уточнив поняття задача, вправа і
співвідношення між ними. Окремі питання
методики розв'язування задач в школі вирішено в книгах: "Методика
викладання математики. Математичні задачі і їх розв'язування" (1967),
"Методика розв'язування алгебраїчних задач" (1975), "Методика
викладання математики. Практикум" (1981), "Методика розв'язування стереометричних задач"
(1988) і в багатьох статтях.
Особливого
значення у процесі навчання математики Г. П. Бевз надає вихованню учнів. Цій
проблемі, крім інших публікацій, він присвятив окрему брошуру "Виховання
учнів математикою" (2005).
Кілька
статей і виступів Г. П. Бевз присвятив українській математичній термінології:
"Омоніми і синоніми в математиці", "Ще раз про
термінологію" (2003), "Про походження деяких математичних
термінів" (2002). Останню статтю з незначними змінами передрукував і
журнал "Українська мова та література".
Чи не
найбільший реальний внесок у розвиток математичної освіти в Україні Г. П. Бевз
зробив, створивши підручники математики для всіх 5-11 класів загальноосвітніх
шкіл, у яких реально втілено більшість із того нового, що автор запропонував у
своїх методичних дослідженнях. Його "Алгебра, 7-9" перекладена
російською, польською, румунською, угорською мовами.
Підручник
"Геометрия, 7-11" (створений у співавторстві з В. Г. Бевз і Н. Г.
Владіміровою) зайняв друге місце на Всесоюзному конкурсі підручників з
математики для середньої загальноосвітньої школи в 1988 р., затверджений як
підручник для шкіл Російської Федерації і 3 рази (1992, 1994, 1996)
передруковувався у Москві. В Україні доопрацьовані підручники виходять
у двох книгах "Геометрія, 7-9" (2001, 2004) і "Геометрія, 10-11” (2002, 2004).
Г. П.
Бевз створив також підручники для профільних шкіл.
Провідним
вченим з методики математики є доктор педагогічних наук професор Зінаїда
Іванівна Слєпкань. Велике теоретичне і практичне значення для вчителів
практиків і майбутніх учителів математики мали роботи 3.І. Слєпкань присвячені
ефективності уроків математики.
3.І.
Слєпкань розробила зміст факультативних курсів "Елементи
комбінаторики" і "Початки теорії ймовірностей", які були
надруковані в книзі "Посібник для факультативних занять у 10 класі"
(1970).
Усі
дослідження 3.І. Слєпкань пронизує інтерес до проблем навчання алгебри і
початків аналізу в загальноосвітній школі і професійно-технічних училищах.
Новий етап у
розв'язанні проблеми навчання алгебри і початків аналізу - створення разом з М.
І. Шкілем і О. С. Дубинчук підручників для загальноосвітніх навчальних закладів
українською і російською мовами: "Алгебра і початки аналізу, 10-11"
(1995,1998,2001), "Алгебра і початки аналізу, 10" (2002, 2003),
"Алгебра і початки аналізу, 11" (2003, 2004), а також навчального
посібника для учнів середніх ПТУ: "Алгебра і початки аналізу" (1992,
2000). Комплект підручників для вивчення алгебра і початків аналізу доповнює
підготовлений під керівництвом 3.І. Слєпкань "Збірник задач з алгебри і
початків аналізу" (2003).
Крім
навчальних посібників з алгебри і початків аналізу для учнів, 3.І. Слєпкань
розробляла методику навчання математики. Разом з О. С. Дубинчук вона
підготувала дві книги: "Преподавание математики в средних ПТУ. 1-й год
обучения" (1983) "Преподавание
математики в средних ПТУ. 2-й год обучения" (1988).
Результати
своїх наукових досліджень у галузі методики математики та багаторічний досвід
викладання цієї дисципліни у вищих навчальних закладах 3.1. Слєпкань
узагальнила в підручнику для студентів математичних спеціальностей педагогічних
навчальних закладів "Методика навчання математики" (2000 р. Автор
врахувала зміни, що відбуваються у діяльності вищих навчальних закладів і
розглянула передумови приєднання системи вищої освіти України до Болонського
процесу.
Значне місце
в науковій діяльності 3.І. Слєпкань відводиться розробці стандартів і програм з
математики для вищої і середньої школи.
Останні
дослідження 3.І. Слєпкань окреслюють питання розвивального навчання математики,
особистісно-орієнтованого навчання у середніх та вищих закладах освіти,
розвитку творчого мислення учнів і студентів тощо. Цим проблемам присвячені
окремі статті у журналах та наукових збірниках, виступи на конференціях та
семінарах, а також посібник "Психолого-педагогічні та методичні основи
розвивального навчання математики" (2004).
Михайло
Іванович Бурда - член-кореспондент АПН України, доктор педагогічних
наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, заступник директора
Інституту педагогіки АПН України.
Опублікував
понад 167 наукових праць з проблем методики навчання математики, змісту
загальної середньої освіти. Серед них підручники (Геометрія 7-8",
"Математика 10-11") і методичні посібники ("Розв'язування задач
на побудову", "Вивчення геометрії в основній школі").
Наукові інтереси стосуються геометрії та
методики її навчання, а також проблеми відбору змісту шкільної математики.
Сучасні
дослідження М. І. Бурди присвячені проблемі відбору змісту шкільної математики
і його відображення в підручниках. Підсумовуючи результати дослідження вказаної
проблеми, М. І. Бурда у статті "Зміст шкільної математики як предмет
методичного дослідження (2005) визначає принципи
відбору змісту.
Наступним
кроком у розв'язанні проблеми відбору змісту шкільної математики є його
відображення у підручниках. М. І. Бурда не тільки працює над створенням
підручників нового покоління, але й досліджує загальні питання
підручникотворення. Він вважає, що істотною ознакою особистісно-орієнтованого
навчання має стати гуманістична орієнтація змісту підручників з математики.
Дубинчук Олена Степанівна
-- чудовий наставник -- науковець, виховала ціле покоління українських
методистів в галузі математики, автор багатьох підручників методики викладання
алгебри та шкільних підручників з математики.
Литвиненко Григорій Миколайович, головний
спеціаліст управління змісту базової освіти Міністерства освіти України,
співавтор багатьох шкільних підручників та програм.
На початку дев'яностих років в Україні розроблена концепція
математичної освіти. Розроблені і затверджені стандарти шкільної математичної
освіти. Зокрема серед основних змістових ліній шкільного курсу математики названі
елементи стохастики. Активізувались наукові дослідження щодо методики вивчення
елементів стохастики в школі. Активно розробляються також технології
використання нових інформаційних технологій в процесі викладання математики.
Зокрема вийшла з друку книга Жалдака М. "Комп'ютер на уроках
математики". Програми з математики, вперше розроблені для шкіл України,
вийшли в 1992 р., а потім в 1996році. В програмах 1996 року вперше вчителям
математики пропонувався вибір підручників алгебри та геометрії із
запропонованих для кожного класу.
В кінці дев'яностих років в Україні
значно збільшується випуск навчально-методичної літератури. В тому числі
підручники, дидактичні матеріали, збірники задач, робочі зошити з математики. В
практику роботи школи на Україні активно впроваджується ідея диференціації
навчання. Розширюється кількість шкіл (класів) поглибленого вивчення
математики. Написано в Україні підручники з математики для шкіл (класів) різних
профілів: математичного, гуманітарного.
На чолі перетворень в шкільній математичній освіті в
Україні сьогодні стоять Бурда Михайло Іванович, Слєпкань Зінаїда Іванівна,
Швець Василь Олександрович, Хмара Тамара Миколаївна, Бевз Валентина Григорівна
та інші. Перспективи розвитку методичної освіти в Україні на найближчій час:
створення нових програм з математики, створення вимірювачів знань з математики,
розробка математичної освіти в системі 12-річного навчання, написання
підручників нового покоління, пошук ефективних технологій викладання та
навчання математики в умовах диференціації навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар