Поняття та структура
технології навчання
“Технологія”( у перекладі з грецької) –
це сукупність способів переробки матеріалів, виготовлення виробів і процеси, що
супроводять ці види робіт.
Існують різні означення поняття “технології” в педагогіці.
Технологія - це комплексний,
інтегрований процес, що охоплює людей, засоби та способи організації діяльності
для аналізу проблем і планування, забезпечення, оцінювання і керування
вирішенням проблем, що стосуються всіх аспектів засвоєння знань. (Асоціація
пед. комунікацій і технології США).
Технологія - це змістовна техніка реалізації навчального
процесу (В.Безпалько).
Технологія - це системна сукупність і
порядок функціонування всіх особистісних, інструментальних і методологічних
засобів, що використовуються для досягнення педагогічної мети.(М.Кларин).
Технологія - це системний метод
створення, застосування та визначення всього процесу викладання і засвоєння
знань з урахуванням технічних і людських ресурсів і їх взаємодії, що своїм
завданням вважає оптимізацію форм освіти.(ЮНЕСКО)
До структури педагогічної технології входять:
а)
концептуальна основа;
б) змістовна
частина навчання:
§ мета навчання,
§ зміст навчального матеріалу,
в) процесуальна частина –
технологічний
процес:
§ організація навчального
процесу,
§ методи і форми навчальної
діяльності,
§ методи і форми роботи вчителя,
§ діагностика навчального
процесу.
Виділяють три
основні групи технологій:
1)
технологія пояснювально-ілюстративного навчання;
2)
особистісно-орієнтовані технології;
3)
технології розвиваючого навчання.
Кожна з цих груп включає в себе декілька конкретних технологій навчання: модульна
технологія, диференційоване навчання, технологія опорних сигналів,
проблемне навчання, колективні форми навчання, ігрові
технології навчання, технологія проектного навчання, технології формування
критичного мислення тощо.
2.1.1
Проблемне навчання.
Проблемне
навчання –
організація навчального процесу, що передбачає створення проблемної ситуації та
активну самостійну діяльність учнів у її розв’язанні. Проблемна ситуація завжди
базується на суперечності.
Алгоритм дій:
1)
постановка проблеми;
2)
визначення шляхів її розв’язання;
3)
вибір оптимального шляху;
4)
розв’язання проблеми.
Питання
проблемного навчання теоретично обґрунтував американський філософ, педагог Дж.
Дьюї .
Немає коментарів:
Дописати коментар