вівторок, 30 грудня 2014 р.

Конспект уроку з біології в 11 класі Тема: МУТАЦІЙНА МІНЛИВІСТЬ

МУТАЦІЙНА МІНЛИВІСТЬ

Цілі уроку: розглянути особливості мутаційної мін­ливості та її значення для живих організ­мів; розвивати логічне мислення і нави­чки порівняльного аналізу; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, які де­монструють особливості мутаційної мін­ливості, схема мейозу, схеми життєвих циклів тварин і рослин.
Базові поняття й терміни: мутаційна мінливість, гени, хромосоми, мутації, статеве розмноження, нестатеве розмноження, гамети.


ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
1. Як реалізується комбінативна мінливість у мікроорганізмів?
2. Як реалізується комбінативна мінливість у багатоклітинних організмів?
3. Які переваги надає живим організмам комбінативна мінли­вість?
4. Чи завжди комбінативна мінливість пов’язана зі статевим роз­множенням?
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Мутацією (лат. mutatio— зміна) називають зміну, яка зумовле­на реорганізацією структур відтворення, перебудовою генетичного апарату. Цим мутації різко відрізняються від модифікацій, які не торкаються генотипу особини. Мутації виникають раптово, що іно­ді різко відрізняє організм від вихідної форми.
Ученим такі зміни були відомі давно. Мутаційній мінливос­ті присвятили свої роботи С. І. Коржинський (1899) і Г. де Фриз (1901). Останньому належить термін «мутація». Крім того він сформулював основні положення теорії мутацій (1901-1903):
1. Мутації виникають раптово, як дискретні зміни ознак.
2. Нові форми є стійкими.
3. На відміну від неспадкової мінливості мутації не утворюють безперервних рядів і не зосереджуються навколо якогось серед­нього типу. Вони є якісними змінами.
4. Мутації проявляються по-різному. Вони можуть бути і шкідли­вими, і корисними.
5. Вірогідність виявлення мутацій залежить від числа дослідже­них особин.
6. Одні й ті самі мутації можуть виникати повторно.
Тепер відомі мутації в усіх класів тварин, рослин і вірусів. Іс­нує багато мутацій і в людини. Саме мутаціями зумовлений полі­морфізм людських популяцій: різна пігментація шкіри, волосся, колір очей, форма носа, вух, підборіддя тощо. У результаті мута­цій з’являються й успадковуються аномалії в будові тіла, спадкові хвороби людини. З мутаційною мінливістю пов’язана еволюція — процес утворення нових видів, сортів і порід.
Заповнення таблиці разом з учнями

Нормальні й мутантні форми живих організмів

Живі організми
Нормальна форма
Мутантна форма
Ячмінь
Нормальна довжина стебла
Карликове стебло
Банан
Плоди з насінням
Плоди без насіння (культурна форма, яка розмножується вегета­тивно)
Сосна
Нормальна форма крони
Плакуча форма крони (отримана після дії хімічного мутагену)
Ворона
Чорне та сіре забарв­лення пір’я
Біле забарвлення пір’я
Дрозофіла
Сірий колір тіла
Чорний колір тіла
Людина
П’ять пальців на руці
Шість пальців на руці

IV. Лабораторна робота
Тема. Спостереження нормальних і мутантних форм дрозофіл, їх порівняння
Мета: ознайомитися з нормальними й мутантними формами дрозофіл і провести їх порівняння.
Обладнання й матеріали: лупи, фотографії або малюнки нор­мальних і мутантних (три-чотири лінії) форм дрозофіл (за наявнос­ті бажано використовувати колекційні екземпляри імаго різних ліній дрозофіл), підручник, робочий зошит.
Хід роботи
1. Розгляньте зображення нормальних екземплярів дрозофіл (дика форма). Відмітьте й запишіть характерні ознаки: колір тіла, форму крил, колір очей.
2. Розгляньте зображення мутантних екземплярів дрозофіл (усіх наявних форм). Відмітьте й запишіть характерні ознаки: колір тіла, форму крил, колір очей.
3. Зробіть висновок, у якому вкажіть особливості кожної з мутант­них форм, за якими вона відрізняється від нормальних особин.
V. Домашнє завдання

Немає коментарів: