вівторок, 30 грудня 2014 р.

Конспект уроку з біології в 11 класі Тема: СТАТЕВЕ РОЗМНОЖЕННЯ ОРГАНІЗМІВ

СТАТЕВЕ РОЗМНОЖЕННЯ ОРГАНІЗМІВ
Цілі уроку: ознайомити учнів з різними способами розмноження живих організмів, доклад­но розглянути способи статевого роз­множення, розвивати вміння аналітично мислити, виховувати позитивне ставлен­ня до живих організмів.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації зі схема­ми життєвих циклів живих організмів і зображень різновидів нестатевого та статевого розмноження.
Базові поняття й терміни: статеве розмноження, жіноча стать, чоловіча стать, статеві клітини, сперма­тозоїди, яйцеклітини, запліднення, гер­мафродити, роздільностатеві організми, поліембріонія, партеногенез.


ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
1. Чим відрізняються між собою нестатеве і статеве розмноження?
2. Які характерні ознаки нестатевого розмноження?
3. Які способи нестатевого розмноження є у тварин?
4. Які способи нестатевого розмноження є у рослин?
5. Які переваги має нестатеве розмноження?
6. Які недоліки має нестатеве розмноження?
IIIВивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Статеве розмноження — тип розмноження, за якого утво­рюються спеціалізовані статеві клітини й відбувається статевий процес. Статеве розмноження спостерігається у представників більшості систематичних груп рослинного і тваринного світу. Під час статевого розмноження утворення нового організму зазвичай відбувається за участі двох батьківських організмів (у випадку гермафродитизму статевим шляхом може розмножуватися й одна особина). Під час статевого розмноження відбувається злиття ста­тевих клітин — гамет чоловічого й жіночого організму. Таким чи­ном, новий організм несе спадкову інформацію обох батьків.
Статеві клітини формуються в результаті особливого типу по­ділу (мейозу, або редукційного поділу), за якого число хромосом у клітинах, що утворюються внаслідок поділу, у два рази менше, ніж у вихідній материнській клітині. Таким чином, гамети ма­ють удвічі меншу кількість хромосом. Крім того, статеві клітини відрізняються від соматичних і за співвідношенням об’ємів цито­плазми і ядра. У результаті злиття двох гамет кількість хромосом у клітині, що знову утворилася, — зиготі, збільшується у два рази, тобто відновлюється, причому одна половина всіх хромосом є бать­ківською, інша — материнською.
Живі організми утворюють статеві клітини двох типів: жіно­чі — яйцеклітини й чоловічі — сперматозоїди (згідно з Міжнарод­ною гістологічною номенклатурою, термін «сперматозоїд» слід за­стосовувати лише для позначення рухливих чоловічих гамет, а для загальної назви чоловічих статевих клітин слід використовувати термін «сперматозоон»).
Різниця в будові жіночих і чоловічих статевих клітин є основою для одного з варіантів класифікації типів статевого розмноження.
Заповнення таблиці

Найбільш поширені типи статевого розмноження

Тип розмноження
Особливості будови статевих клітин
Ізогамія
Чоловічі й жіночі гамети здатні до руху й мають од­накову форму й розмір
Анізогамія
Чоловічі й жіночі гамети здатні до руху, вони мають схожу форму, але різний розмір (жіночі більші за розміром)
Оогамія
Чоловічі й жіночі гамети мають різну форму й роз­мір. До руху здатні лише чоловічі гамети

Особливими способами розмноження організмів, яки виникли на основі статевого способу розмноження, є поліембріонія і парте­ногенез.
Поліембріонія (від грецьк. поліс — численний і ембріон — за­родок) — процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини. Поліембріонія досить поширена серед різних груп тварин (війчасті та кільчасті черви, деякі членистоногі, риби і ссав­ці). Як постійне явище вона притаманна деяким комахам (напри­клад, їздцям) і ссавцям (наприклад, броненосцям). У людини в разі поліембріонії народжуються однояйцеві близнята, які мають іден­тичний набір спадкової інформації.
Трапляється поліембріонія й у рослин. При цьому в одній на­сінині розвивається кілька зародків (тюльпани, лілії, латаття, су­ниці тощо). Додаткові зародки в насінині можуть розвиватися не тільки із заплідненої яйцеклітини, а й з інших клітин насінини.
Партеногенез (від грецьк. партенос — дівчина і генезис — по­ходження) — розвиток нового організму з незаплідненої яйцекліти­ни. Як і у випадку поліембріонії, за партеногенезу дочірні організ­ми мають ідентичний з материнським набір спадкової інформації. Є організми, в яких партеногенез — єдиний спосіб розмноження (де­які комахи-паличники та прямокрилі). У інших видів, наприклад, у ящірок, існують роздільностатеві та партеногенетичні популяції. У життєвому циклі попелиць і дафній закономірно чергуються по­коління, які розмножуються статевим способом і партеногенетично.
Партеногенез за своїми особливостями займає ніби проміжне положення між нестатевим і статевим способами розмноження. З одного боку, новий організм розвивається зі спеціалізованої ста­тевої клітини — яйцеклітини, а з іншого — розвитку дочірньої Осо­бини не передує запліднення.
Статевий процес не завжди пов’язаний із процесом розмно­ження. Так, у інфузорій, статевий процес відбувається шляхом кон’югації, коли вони обмінюються спадковим матеріалом мікронуклеусів. Але розмноження при цьому не відбувається (кількість особин залишається незмінною).
Найголовнішою перевагою статевого способу розмноження є суттєве збільшення генетичного різноманіття нащадків унаслі­док комбінації батьківських генотипів. Це сприяє виживанню виду у випадку змін умов існування, хоча й потребує витрат значних ре­сурсів унаслідок утворення двох статей.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Дати відповіді на питання:
1. Чим відрізняються між собою нестатеве і статеве розмноження?
2. Які характерні ознаки статевого розмноження?
3. Які приклади статевого розмноження можна навести у тварин?
4. Які приклади статевого розмноження можна навести у рослин?
5. Які переваги має статеве розмноження?
6. Які недоліки має статеве розмноження?

V. Домашнє завданняp> 

Немає коментарів: