УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ З ТЕМИ
Цілі уроку: узагальнити й закріпити знання про особливості різних способів розмноження живих організмів та основні закономірності спадковості, розвивати вміння практичного використання одержаних знань, виховувати повагу до всіх живих організмів і розуміння важливості діяльності людини для всього живого на нашій планеті.
Обладнання й матеріали: таблиці з теми, підручник, зошит.
Базові поняття й терміни: статеве розмноження, нестатеве розмноження, поділ, фрагментація, брунькування, партеногенез, поліембріонія, статеві клітини, сперматогенез, овогенез, генетика, ген, алель, домінантні й рецесивні алелі, фенотип, генотип, узаємодія генів, хромосомна теорія спадковості, закони Менделя.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Обговорення й узагальнення матеріалів теми
Питання для бесіди
1. Які способи розмноження є у живих організмів?
2. Чим між собою відрізняються статеве й нестатеве розмноження?
3. Що вивчає генетика?
4. Що таке ген?
5. Які закони відкрив Г. Мендель?
6. Які основні положення входять до хромосомної теорії спадковості?
III. Контроль знань з теми
Варіант І
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Тип розмноження, за якого утворюються диплоїдні спори:
а) статевий;
б) брунькування;
в) вегетативний;
г) нестатевий.
2. Один з можливих структурних станів гена:
а) алель;
б) ген;
в) екзон;
г) термінатор.
3. Під час полігібридного схрещування аналізуються ознаки:
а) кілька;
б) три;
в) дві;
г) одна.
4. Розщеплення 13:3 характерно для взаємодії генів за типом:
а) кросинговеру;
б) епістазу;
в) комплементарності;
г) полімерії.
5. Установіть відповідність.
1 Партеногенез
2 Поліембріонія
3 Невпорядкований поділ
4 Фрагментація
А Губки
Б Броненосці
В Лишайники
Г Віруси грипу
Д Попелиці
Відповідність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6. Розмістіть варіанти схрещування в послідовності від найбільшої до найменшої кількості можливих фенотипів, які будуть отримані в результаті схрещування, за умови, що досліджувані гени знаходяться в різних хромосомах:
a) AaBBccdd х aabbCCDd;
б) AaBbccdd х aabbCcDd;
в) AABBccdd х aabbCCDD;
г) AABbccdd х aabbCCDD.
Послідовність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Варіант II
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Спосіб розмноження без запліднення, властивий для броненосців:
а) партеногенез;
б) поліембріонія;
в) поділ навпіл;
г) брунькування.
2. У самців голубів статеві хромосоми:
а) XX;
б) XY;
в) ZZ;
г) відсутні.
3. Сукупність генів гаплоїдного набору хромосом організмів певного виду:
а) фенотип;
б) генетика;
в) біотехнологія;
г) геном.
4. Хромосомну теорію спадковості сформулював:
а) Г. Мендель;
б) Т. Гекслі;
в) Т. Морган;
г) М. Вавилов.
5. Установіть відповідність.
1 XX
2 XY
3 ZZ
4 ZW
А Самиця шимпанзе
Б Самець собаки
В Самиця шовковичного шовкопряда
Г Самець горобця
Д Самець бджоли
Відповідність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6. Розмістіть стадії розвитку яйцеклітини в послідовності від останньої до першої:
а) стадія росту;
б) стадія формування;
в) стадія розмноження;
г) стадія дозрівання.
Послідовність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Варіант III
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Особина, яка має лише жіночі статеві залози:
а) гермафродит;
б) самиця;
в) самець;
г) нестатеве покоління життєвого циклу.
2. Алель, що пригнічує дію іншого алеля:
а) локус;
б) інтрон;
в) екзон;
г) домінантний алель.
3. Під час дигібридного схрещування аналізуються ознаки:
а) кілька;
б) три;
в) дві;
г) одна.
4. Розщеплення 15:1 характерне для взаємодії генів за типом:
а) кросинговеру;
б) епістазу;
в) комплементарності;
г) полімерії.
5. Установіть відповідність.
1 Поділ
2 Подвійне запліднення
3 Звичайне запліднення
4 Брунькування
А Вірус сказу
Б Бджола
В Холерний вібріон
Г Корал
Д Кокосова пальма
Відповідність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6. Розмістіть варіанти схрещування в послідовності від найбільшої до найменшої кількості можливих фенотипів, які будуть отримані в результаті схрещування, за умови, що досліджувані гени знаходяться в різних хромосомах:
а) AaBBccddEE х aabbCCDdee;
б) AaBBccddEe х aabbCcDdee;
в) AABBccddee х aabbCCDDee;
г) AaBBccddEE х aabbCCDDEE.
Послідовність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Варіант IV
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Тип розмноження, за якого в гідри утворюються бруньки:
а) статевий;
б) партеногенез;
в) брунькування;
г) нестатевий.
2. У самців бджіл статеві хромосоми:
а) XX;
б) XY;
в) ZZ;
г) відсутні.
3. Під час моногібридного схрещування аналізуються ознаки:
а) кілька;
б) три;
в) дві;
г) одна.
4. Закон незалежного успадкування ознак сформулював:
а) Г. Мендель;
б) Т. Гекслі;
в) Т. Морган;
г) М. Вавилов.
5. Установіть відповідність.
1 Брунькування
2 Партеногенез
3 Множинна фрагментація
4 Поперечний поділ
А Аутолітус
Б Вірус СНІДу
В Додекацерія
Г Гідроїдний поліп
Д Дафнія
Відповідність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6. Розмістіть варіанти схрещування в послідовності від найменшої до найбільшої кількості можливих фенотипів, які будуть отримані в результаті схрещування, за умови, що досліджувані гени знаходяться в різних хромосомах:
а) AaBBccdd х aabbCCDd;
б) AaBbccdd х aabbCcDd;
в) AABBccdd х aabbCCDD;
г) AABbccdd х aabbCCDD.
Послідовність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Варіант V
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Спосіб розмноження без запліднення, властивий інфузоріям:
а) партеногенез;
б) поліембріонія;
в) поділ навпіл;
г)брунькування.
2. У самиць дрозофіл статеві хромосоми:
a) ZZ;
б) XX;
b) XY;
г) відсутні.
3. У людини хромосом:
а) 46 пар;
б) 24 пари;
в) 23 пари;
г) 4 пари.
4. Прикладом цитоплазматичної спадковості є:
а) куру;
б) хвороба Дауна;
в) строкатість листків рослин;
г) дальтонізм у людини.
5. Установіть відповідність.
1 Регенерація
2 Фрагментація
3 Партеногенез
4 Онтогенез
А Стадія зародкового розвитку багатоклітинних тварин, що утворюється внаслідок дроблення; складається з одного шару клітин
Б Процес відновлення організмом утрачених або ушкоджених частин
В Процес розвитку організмів від їхнього зародження до смерті
Г Розвиток організму з незаплідненої яйцеклітини
Д Форма вегетативного розмноження, що здійснюється шляхом відокремлення певних багатоклітинних частин тіла
Відповідність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6. Розмістіть варіанти схрещування в послідовності від найменшої до найбільшої кількості можливих фенотипів, які будуть отримані в результаті схрещування, за умови, що досліджувані гени знаходяться в різних хромосомах:
а) AaBBccddEE х aabbCCDdee;
б) AaBBccddEe х aabbCcDdee;
в) AABBccddee х aabbCCDDee;
г) AaBBccddEE х aabbCCDDEE.
Послідовність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Варіант VI
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Тип розмноження, за якого в попелиць зародки розвиваються з незапліднених яєць:
а) статевий;
б) партеногенез;
в) брунькування;
г) нестатевий.
2. Наука, що вивчає закономірності мінливості та спадковості:
а) генетика;
б) біотехнологія;
в) паразитологія;
г) імунологія.
3. У дрозофіли хромосом:
а) 46 пар;
б) 24 пари;
в) 23 пари;
г) 4 пари.
4. Закон розщеплення сформулював:
а) Г. Мендель;
б) Т. Гекслі;
в) Т. Морган;
г) М. Вавилов.
5. Установіть відповідність.
1 Поділ
2 Подвійне запліднення
3 Звичайне запліднення
4 Брунькування
А Вірус грипу
Б Яблуня
В Гідра
Г Збудник чуми
Д Курка
Відповідність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6. Розмістіть стадії розвитку сперматозоїда в послідовності від першої до останньої:
а) стадія росту;
б) стадія формування;
в) стадія розмноження;
г) стадія дозрівання.
Послідовність
|
1
|
2
|
3
|
4
|
IV. Домашнє завдання
Повторити матеріали теми.
Немає коментарів:
Дописати коментар