вівторок, 30 грудня 2014 р.

Конспект уроку з біології в 11 класі Тема: ОСНОВНІ НАПРЯМКИ СУЧАСНОЇ БІОТЕХНОЛОГІЇ

ОСНОВНІ НАПРЯМКИ СУЧАСНОЇ БІОТЕХНОЛОГІЇ

Цілі уроку: розглянути основні напрямки сучасної біотехнології, з’ясувати їх значення для суспільства та перспективи розвитку; розвивати критичне мислення; вихову­вати вміння сприймати точки зору на питання, відмінні від власної. Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації зі схемами біотехнологічних процесів, фотографії або рисунки продуктів біотехнологічних виробництв.

Базові поняття й терміни: біотехнології, мікробіологічна про­мисловість, лікарські препарати, за­безпечення продовольством, біологічні методи боротьби, захист навколишнього середовища.

ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
1. Які організми називають химерними і як учені їх одержують?
2. Які організми називають трансгенними і як учені їх одержу­ють?
3. Які генетичні методи широко використовують у селекції?
4. Чому потрібно постійно проводити подальшу селекцію давно
одомашнених організмів?
IIIВивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Біотехнологія — це сукупність промислових методів, які засто­совують для виробництва різних речовин із використанням живих організмів, біологічних процесів чи явищ.
Сам термін «біотехнологія» з’явився в 70-х роках XX ст. (біос — життя; технос — мистецтво, майстерність; логос — слово, вчення), хоча біотехнологічні принципи людина розробила вже давно (ви­користання життєдіяльності мікроорганізмів для випікання хліба, виготовлення сиру та інших молочних продуктів, виноробства, пивоваріння).
Біотехнологію умовно поділяють на два підрозділи: традиційна (куди входить технологічна мікробіологія, а також технічна, біо­хімічна та інженерна ензимологія) і нова (куди входять генетична та клітинна інженерія).
Традиційна біотехнологія заснована на ферментації. За останні 30 років виник ряд нових виробництв, що базуються на, викорис­танні різних міцеліальних грибів, дріжджів, бактерій, рідше во­доростей. З допомогою мікроорганізмів отримують такі лікарські препарати, як кортизон, гідрокортизон і деякі інші, які належать до групи стероїдів.
Одним з найбільш перспективних напрямків традиційної біо­технології є використання мікроорганізмів як один із засобів захис­ту рослин від шкідників. Розвиток цього напрямку зумовлюється багатьма вадами пестицидів та інших засобів захисту рослин.
У ситуації, що склалась у сільському господарстві, одним з ви­ходів є заміна пестицидів на мікроорганізми (бактерії, актиномі­цети, гриби), живі організми (хижаки й паразити шкідників і збу­дників хвороб) або продукти їхньої життєдіяльності.
Для цієї заміни зроблено чимало. Вже зараз отримані препара­ти мікроорганізмів, відібрані комахи-хижаки, кліщі та нематоди, паразитичні організми різних рівнів організації. Опрацьовані ме­тоди вирощування таких тварин і мікроорганізмів і їх застосуван­ня в полі й закритому ґрунті. Препарати для боротьби з фітофагами надходять у продаж з інструкцією щодо використання.
Набагато важчими є справи з біозахистом рослин від хвороб. Незважаючи на численні розробки біопрепаратів для захисту рос­лин від хвороб, поки що тільки деякі з них рекомендовані для вико­ристання. Це, перш за все, антибіотики, які мають деякі переваги порівняно з фунгіцидами: вони, в основному, добре розчиняються у воді, досить стійкі до навколишнього середовища, досить легко проникають у тканини рослини. Ці ознаки дозволяють викорис­товувати їх для пригнічення збудників хвороби. Майже всі анти­біотики спроможні пригнічувати широке коло патогенів: гриби, бактерії та мікоплазми. Ведуться пошуки й антивірусних антибіо­тиків. У деяких країнах дозволено використовувати антибіотики медичного призначення або синтезовані для захисту рослин у чи­стому вигляді або в суміші з фунгицидами.
Біотехнології використовуються ще в деяких галузях люд­ського буття. Так, наприклад, у кондитерській промисловості ши­роко застосовують лимонну кислоту, яку одержують у результаті життєдіяльності спеціально виведених мікроорганізмів. Зараз у сві­ті виробляється близько 400 тис. тонн цього продукту. Такої кіль­кості лимонної кислоти не забезпечили б жодні цитрусові плантації.
Усе ширше стає асортимент ферментів — протеази, нуклеази, амілази, глюкоамілази, каталази, які продукують мікроорганізми; деякі з них, наприклад нуклеази, використовують у генній інжене­рії. Крім того, мікроорганізми використовують для отримання вак­цин. Перспективним є використання мікроорганізмів у гідромета­лургії для видужування металів із бідних руд з метою підвищення їхнього виробництва.

Клітинна інженерія

Метод гібридизації соматичних клітин тварин і людини зараз знайшов винятково важливе застосування для отримання моноклональних антитіл. 1975 р. Келером і Мільдштеймом був розроблений спосіб отримання гібридів між лімфоцитами мишей, імунизованих перед цим якимось антигеном, і культивуючими пухлинними клітинами кісткового мозку (мієломними клітинами). Ці гібридні клітини отримали назву гібридоми. Вони об’єднали в собі здатність лімфоциту утворювати необхідні антитіла (одного типу) і здатність пухлинних клітин нескінченно довго розмножуватися на штуч­них середовищах. Культивуючи гібридоми, а потім імізуючи ними тварин, можна отримати антитіла необхідного типу й у необмежених кількостях. Моноклональні антитіла зараз використовуються в різних галузях медицини й біології.
Можна назвати три напрямки створення нових технологій на основі культивування клітин і тканин рослин.
Перше — отримання промисловим шляхом цінних біологічно активних речовин рослинного походження. Так отримані мутантні клітинні лінії раувольфії змінної — продуценту індольних алкало­їдів, які містять у 10 разів більше цінного для медицини антиритмічного алкалоїду — аймаліну; дискореї дельтоподібної — проду­центу діогеніну, який використовується для синтезу гормональних препаратів; отриманий штам рути пахучої, який містить у 220 разів більше алкалоїду рутакридону, ніж у самій рослині; із суспензійної культури наперстянки шорсткої, яка містить серцевий глікозид — дигітоксин, отримали більш якісну форму — дигоксин — для ви­користання в медицині; із суспензійної культури м’яти отримали ментол для трансформації пулегону й ментолу.
Друге — використання тканинних і клітинних культур для швидкого клонального мікророзмноження й оздоровлення росли­ни. Можливість використання методів клонального розмноження в стерильній культурі виявлена зараз для 440 видів рослин, які на­лежать до 82 родин. Порівняно з традиційними методами розмно­ження, які використовуються в сільськогосподарській практиці, клональне розмноження в культурі дає ряд переваг:
• коефіцієнт розмноження вище, ніж за звичайних методів роз­множення;
• можна підтримувати ріст цілий рік;
• тисячі рослин можуть рости на невеликій лабораторній площі;
• разом із розмноженням часто відбувається оздоровлення рос­лин від вірусів і иатогенів;
• цим методом можна отримувати рослини, які важко або зовсім не розмножуються вегетативно, наприклад пальми.
Третій напрямок становлять технології, які пов’язані з гене­тичними маніпуляціями на тканинах, клітинах, ізольованих про­топластах.

Генна інженерія

Суть генної інженерії полягає в штучному створенні (хімічний синтез, перекомбінації відомих структур) генів з конкретними не­обхідними для людини властивостями й уведенні його у відповідну клітину (на сьогодні це частіше за все бактеріальні клітини, напри­клад кишкова паличка) — створення «штучної» бактерії — лабора­торії з виготовлення необхідного для людини продукту.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Дати відповіді на питання:
1. У яких галузях застосування біотехнологій наразі є наймасовішим?
2. Які види продукції виробляють завдяки біотехнологіям?
3. Які напрями біотехнології є найбільш перспективними й чому?
4. Чи можуть біотехнології негативно впливати на людину?
V. Домашнє завдання

Немає коментарів: