понеділок, 5 січня 2015 р.

Конспект уроку з біології в 11 класі Тема: ПОЯВА ОСНОВНИХ ГРУП ОРГАНІЗМІВ НА ЗЕМЛІ ТА ФОРМУВАННЯ ЕКОСИСТЕМ

ПОЯВА ОСНОВНИХ ГРУП ОРГАНІЗМІВ НА ЗЕМЛІ ТА ФОРМУВАННЯ ЕКОСИСТЕМ

Цілі уроку: розглянути появу основних система­тичних груп організмів на Землі, проаналізувати їх вплив на формування екосистем; розвивати логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до при­роди.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зобра­женням схем філогенетичних зв’язків основних таксонів живих організмів, геохронологічна шкала.
Базові поняття й терміни: систематика, царство, тип, відділ, гео­хронологічна шкала, вимирання, еко­системи.

ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
1. Коли зародилося життя на Землі?
2. Які особливості еволюції притаманні прокаріотичним одно­клітинним організмам?
3. Які особливості еволюції притаманні еукаріотичним одноклі­тинним організмам?
4. Які особливості еволюції притаманні багатоклітинним орга­нізмам?
IIIВивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди Заповнення таблиці разом з учнями

Основні події в історії органічного світу

Ери та періоди гео­хронологічної шкали
Час, млн. років тому
Основні події
Архейська ера
3900-2500
Поява життя, еволюція прокарі­отичних організмів та екосистем
Протерозойська ера
2500-550
Зміна атмосфери на кисневу завдяки діяльності фотосинтезуючих організмів. Виникнення еукаріотів (1600 млн. років тому), багатоклітинних організмів. Поява основних груп водоростей і найпростіших, предків грибів і тварин
Палеозойська ера. Кембрійський період
550-490
Поява членистоногих, молюс­ків, червив, кишковопорожнин­них, перших хордових. Поши­рення форм, які мають твердий скелет
Ордовікський період
490-443
Поширення зелених і червоних водоростей, голкошкірих, чле­нистоногих, молюсків, кишково­порожнинних
Сілурійський період
443-416
Поява круглоротих і риб, по­ширення губок, вихід на сушу перших судинних рослин
Девонський період
416-360
Виникнення плаунів, хвощів, папоротей і перших голонасін­них рослин. Вихід на суходіл перших земноводних, виникнен­ня павуків, кліщів, комах
Кам’яновугільний період
360-299
Поява рептилій і хвойних голо­насінних рослин, розквіт амфі­бій і вищих спорових рослин
Пермський період
299-251
Наприкінці періоду відбувається найбільше вимирання в історії фанерозою. Зникло 90 % водних видів і 70 % наземних
Мезозойська ера. Тріасовий період
251-199
Поява перших яйцекладних ссавців, динозаврів, літаючих рептилій, крокодилів і предко­вих форм птахів. З’являються двокрилі, прямокрилі й перетин­частокрилі комахи
Юрський період
199-145
Розквіт динозаврів, морських і літаючих рептилій
Крейдяний період
145-65
Поява й поширення покрито­насінних рослин, виникнення змій та основних рядів ссавців. Наприкінці періоду — масове вимирання. Зникло 70 % водних видів і до 50 % наземних
Кайнозойська ера. Палеогеновий період
65-25
Розквіт і поширення ссавців, пта­хів, комах, молюсків, покритона­сінних рослин, поява рукокрилих
Неогеновий період
25-2
Поява людиноподібних мавп і родини Люди
Четвертинний період
2 — наш час
Поява людини

Живі організми завжди існували не поодинці. Вони були скла­довими екосистем, і виникнення нових форм часто призводило до значних змін у екосистемах. Перша екологічна катастрофа в історії нашої планети була пов’язана з діяльністю фотосинтетичних орга­нізмів. Спочатку вони утворювали невеликі угруповання, навколо яких середовище було насичене киснем. У цих умовах виживало небагато видів, бо кисень був сильною отрутою для організмів, при­стосованих до життя в анаеробних умовах. Коли ж накопичення кисню в атмосфері досягло певної межі й атмосфера стала окисною, величезна кількість видів вимерла. Повністю змінилися біогеохі­мічні процеси і шляхи кругообігу елементів. Тепер уже анаеробні організми утворювали невеликі угруповання в недосяжних для кисню місцях.
Ще одним прикладом різкої зміни екосистем є пермсько-тріасове вимирання. Протягом пермського періоду голонасінні рос­лини зайняли всі водороздільні місцевості, на яких до того часу не могли рости вищі спорові рослини через дефіцит вологи. Це при­звело до різкого зменшення стоку мінералів і поживних речовин у водні екосистеми внаслідок ерозії. До того ж, у цей час материки утворили єдиний материк Пангею, що значно скоротило довжину берегової лінії. Наслідком цих процесів і стало наймасовіше вими­рання в історії фанерозою.
Аналогічна ситуація спостерігалася і в крейдяному періоді. Поширення покритонасінних рослин і утворення ними дернових покривів на поверхні ґрунту знову суттєво знизило потік мінера­лів і поживних речовин у водні екосистеми. Як наслідок — масове вимирання в першу чергу водних організмів. Наземні екосистеми постраждали значно менше, хоча й там формування екологічної форми дрібних рослиноїдних хребетних призвело до суттєвих на­слідків. Завдяки постійній температурі тіла ссавці змогли еволюці­онувати у дрібних травоїдних. Відповідно, з’явилися і дрібні хижа­ки, які ефективно на них полювали. Але не менш ефективно вони могли полювати й на молодих динозаврів.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Дати відповіді на питання:
1. Коли з’явилися основні систематичні групи?
2. Які особливості були притаманні екосистемам палеозою?
3. Які особливості були притаманні екосистемам мезозою?
V. Домашнє завдання

Немає коментарів: