понеділок, 5 січня 2015 р.

Конспект уроку з біології в 11 класі Тема: СИНТЕТИЧНА ТЕОРІЯ ЕВОЛЮЦІЇ

СИНТЕТИЧНА ТЕОРІЯ ЕВОЛЮЦІЇ

Цілі уроку: розглянути історію створення та основні положення синтетичної теорії еволюції, звернути увагу на її важливість для сучас­ної біології; розвивати логічне мислення; виховувати вміння дискутувати.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, які ілю­струють основні положення синтетичної теорії еволюції, портрети вчених, які брали участь у створенні СТЕ.
Базові поняття й терміни: еволюція, синтетична теорія еволюції, природний відбір, боротьба за існування, популяція, частоти алелей, вид, мікроеволюція, макроеволюція.

ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
1. Коли почали формуватися перші уявлення про еволюцію жи­вих організмів?
2. Які основні положення теорії еволюції запропонував Ж. Б. Лaмарк?
3. Які основні положення теорії еволюції запропонував Ч. Дарвін?
4. У чому головна різниця між ученнями Ч. Дарвіна і Ж. Б. Лaмарка?
IIIВивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Синтетична теорія еволюції виникла на початку 40-х років XX ст. Вона являє собою вчення про еволюцію органічного світу, розроблене на основі даних сучасної генетики, екології та класично­го дарвінізму. Термін «синтетична» йде від назви книги відомого ан­глійського еволюціоніста Дж. Хакслі «Еволюція: сучасний синтез» (1942). У розробку синтетичної теорії еволюції зробили внесок бага­то вчених. Серед них можна назвати С. С. Четверикова, Дж. Холдейна, М. В. Тимофєєва-Ресовського, Ф. Г, Добжанського, Р. Фішера.

Основні положення синтетичної теорії еволюції

• Матеріалом для еволюції є спадкові зміни — мутації (як прави­ло, генні) та їх комбінації.
• Основним рушійним фактором еволюції є природний добір, що виникає на основі боротьби за існування.
• Найменшою одиницею еволюції є популяція.
• Еволюція носить у більшості випадків дивергентний характер, тобто один таксон може стати предком декількох дочірніх так­сонів.
• Еволюція носить поступовий і тривалий характер. Видоутво­рення як етап еволюційного процесу являє собою послідовну зміну однієї тимчасової популяції низкою наступних тимчасо­вих популяцій.
• Вид складається з безлічі супідрядних, морфологічно, фізіоло­гічно, екологічно, біохімічно та генетично відмінних, але ре­продуктивно не ізольованих одиниць — підвидів і популяцій.
• Вид існує як цілісне й замкнуте утворення. Цілісність виду підтримується міграціями особин з однієї популяції в іншу, за яких спостерігається обмін алелями («потік генів»).
• Макроеволюція на більш високому рівні, ніж вид (рід, родина, клас тощо), йде шляхом мікроеволюції. Відповідно до синте­тичної теорії еволюції, не існує закономірностей макроеволю­ції, відмінних від мікроеволюції. Іншими словами, для еволю­ції груп видів живих організмів характерні ті самі передумови й рушійні сили, що й для мікроеволюції.
• Будь-який реальний (а не збірний) таксон має монофілетичне походження.
• Еволюція має ненаправлений характер, тобто не йде в напрям­ку будь-якої кінцевої мети.
Синтетична теорія еволюції розкрила глибинні механізми еволюційного процесу, накопичила безліч нових фактів і доказів еволюції живих організмів, об’єднала дані багатьох біологічних наук. Тим не менш синтетична теорія еволюції (або неодарвінізм) перебуває в руслі тих ідей і напрямів, які були закладені Ч. Дарвіном.
Проте, не слід забувати й недоліки синтетичної теорії еволю­ції, що притаманні їй, як і будь-якій іншій теорії. Вона створю­валася, на прикладах видів багатоклітинних організмів, які роз­множуються статевим шляхом. Тому цілком зрозуміло, що для випадків з розглядом еволюційних процесів видів, які не мають статевого розмноження або не є багатоклітинними, можуть вини­кати труднощі з поясненням певних процесів. Але це не знижує значення синтетичної теорії еволюції. Вона зробила головне — змогла надати багато експериментальних даних, які підтверди­ли, що еволюція відбувається в природі й що її процеси можна досліджувати.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Дати відповіді на питання:
1. Коли й ким була створена синтетична теорія еволюції?
2. Об’єднання даних яких біологічних наук створило фундамент синтетичної теорії еволюції?
3. Що є основною одиницею еволюції, згідно із синтетичною тео­рією еволюції?
4. Які основні положення містить синтетична теорія еволюції?
V. Домашнє завдання

Немає коментарів: