Тема: Загальна
характеристика хвойних
Мета.
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про
відділи рослин на планеті; ознайомити з голонасінними рослинами, їх будовою,
середовищем існування та поширенням у природі.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти,
аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати логічне мислення, увагу,
спостережливість, пам’ять.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення
до природи рідного краю та розвивати екологічне мислення.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Основні поняття та терміни: голонасінні,
хвойні, хвоя, шишка.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Еврістична бесіда, змагання ерудитів.
- у чому недосконалість розмноження вищих спорових рослин?
(спора одноклітинна, у ній немає запасу поживних
речовин, для проростання необхідна волога, для запліднення вода, тому спорові
можуть бути поширені тільки у вологих місцях);
- від яких вищих спорових найімовірніше виникли
перші насінні рослини? (від насінних папоротей, відбитки і залишки яких знайшли
вчені);
- насінина з’явилась у голонасінних, де ж вони її ховають?
(учні повинні пригадати, що у шишках ялин і сосон є
насіння);
- які ускладнення будови голонасінних порівняно зі
споровими? ( великі дерева, добрий корінь, товстий стовбур,
вічнозелена хвоя).
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Від зміни клімату: чергування теплих і холодних,
вологих і сухих періодів, змінювалися і рослини. Чому ж вищі спорові
не могли добре вижити в нових умовах?
Прослухайте ці слова і скажіть, що це означає?
- У скількох снігах залишились
Самі собою соснові гілки!
Мацуо Басьо.
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Голонасінні – величезна група дерев і кущів, їм належить 1\3 всіх лісів
нашої планети. У голонасінних насінні зачатки не сховані, не вкриті, а лежать
голо на лусках шишок.
Загальна характеристика голонасінних:
- відомо близько 800 сучасних видів;
- переважно дерева і кущі, що утворюють ліси;
- мають добре розвинені вегетативні органи складної
будови;
- кора і деревина має смоляні канальці з живицею;
- листки у вигляді голок або лусок, живуть кілька
років;
- розмножуються насінням, яке розвивається в
шишках;
- для запилення не потрібна вода, його здійснює
вітер;
- до класу Хвойні (Шишконосні) входять 560 видів.
Життєвий цикл голонасінних на прикладі сосни:
Чоловічі жовті шишки з великою кількістю зрілого
пилку ----- вітер переносить пилок на жіночу липку шишку -------- запилення
------проростає пилкова трубка --------утворення насінин на насінних лусках
--------- дозрівання насіння --------------- відкривання покривних лусок
----------- висипання насіння ------------- перенесення насінин з крильцем
вітром ------------проростання насіння ----------утворення молодого проростка
сосни.
Розповідь про середовище існування голонасінних.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому
матеріалі.
Діаграма “Порівняльна характеристика спорових і голонасінних рослин”

V. Узагальнення та систематизація знань.
Учні аналізують слова, які були зачитані у мотивації і відповідають на
запитання:
- що дає можливість голонасінним жити в суворих умовах та бути
вічнозеленими рослинами?
VІ. Підведення
підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення
домашнього завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар