неділя, 24 травня 2015 р.

Конспект уроку з біології в 7 класі Тема: УГРУПОВАННЯ РОСЛИН

ТЕМА: УГРУПОВАННЯ РОСЛИН
Мета: ознайомити школярів з поняттям угрупування рослин; визначити основні рослинні угруповання; виховувати бережливе ставлення людини до природи.
ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Що таке життєва форма?
ІІІ. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності
Александр фон Гумбольдт (роки життя 1769 — 1859) – це німецький природо дослідник, один з найвідоміших мандрівників, котрого вважають засновником науки географії рослин. В моментвласних подорожей він найпершим довів те, що на територіях з подібними кліматом, ґрунтами й рельєфом з'являються схожі об'єднання рослин, що назвав рослинними угрупованнями.
IV. Надання нового матеріалу
РОСЛИННІ УГРУПОВАННЯ (ФІТОЦЕНОЗИ), БІОЦЕНОЗ, ЕКОСИСТЕМА
Рослини, пристосовуючись до існування на певній території, створюють рослинні угруповання, чи фітоценози. Фітоценози бувають природними й штучними. Штучно створені фітоценози не здатні жити без допомоги людини, що їхня винайшла. Ви це досить добре знаєте. Наприклад, якщо не доглядати за своїм городом, полем, парком чи садом, вони досить швидко забур'янюються та перестають задовольняти потреби людей. Сукупність фітоценозів на певній території звуть рослинністю.
Рослини у угрупованні (фітоценозі) отримали тісні зв'язки як поміж собою, так та із довкіллям. Всі досить добре знають, що у будь-якому рослинному угрупованні є завжди тварини. Наприклад, якщо це ліс — у ньому здатні існувати вовки, лосі, косулі, ведмеді, лисиці, зайці, гризуни, птахи й комахи. Така сукупність зветься біоценозом. Ліс зростає на ґрунті, в якомурозташовані коріння рослин, мешкають бактеріїгриби, черви і т.п. Сукупність живої і неживої природи звуть екосистемою. Друга назва підкреслює те, що зв'язки живого і неживого у природістворює системи.
Системи завжди відзначаються певною сталістю, чи рівновагою. Якщо порушити дану рівновагу, то таку систему можна зруйнувати, це у наш час часто спостерігається.
Головними рослинними угрупованнями являються ліси, степи, луки, болота. Всі рослинні угруповання певним пристосовані до умов існування на однорідній території. Грунт даної території, освітлення, вологістьтемпература і інші умови життя різняться від умов існування другого угруповання. Тому, наприклад, степові рослини не здатні існувати на болоті, й навпаки.
ХАРАКТЕРИСТИКИ РОСЛИННОГО УГРУПОВАННЯ
Чисельність видів рослин в тому або іншому рослинному угрупованні відрізняється. В ялиновихлісах разом мешкають до 30 видів, а у цілинному степу налічити можна декілька сотень видів. Найбільша різноманітність видів у тропічних лісах. Там на 1 га здатний рости декілька тисяч видів. В кожному угрупованні живуть переважаючі види, котрі найбільше здатні впливатина навколишню територію, й супутні види. Так, в дубовому лісі або діброві переважає дуб,а супутніми рослинами здатні бути граб, клен чи ліщина.
Пристосовуючись до існування у лісі, рослини у відповідності до потреб у екологічних чинниках займають свій простір. Просторове вертикальне розташування різноманітних видів рослинв рослинному угрупованні звуть ярусністю. Подібне розміщення рослин знижує конкуренцію поміж видами і збільшує ефективність застосування світла.
Найбільша кількість ярусів являється в вологих тропічних лісах – там їх до дев'яти,в широколистих лісах у помірній зоні — в середньому чотири, а, наприклад, болота і пустелі —одноярусні. Досить складними і різноманітними являється зв'язки рослин у екосистемі. Нерідкокоріння рослин здатні зростаютися між собою і утримувати грунт, підвищуючи вітростійкість дерев і т.п.. Непродумане втручання людини у природні екосистеми досить часто призводитьдо негативних і шкідливих наслідків. Прикладом являється вирубування лісів в Карпатах,наслідком цього стали зсуви і обвали грунту, часті повені.
В рослинних угрупованнях постійно здійснюються неоднакові зміни. Сезонні зміни викликанічергуванням пір року, багаторічні здатні бути викликані змінами кліматичних умов або діяльністю людини.
Характерний розподіл рослинних угруповань по земній кулі визначається кліматом, грунтами та рельєфом.
Ліси — угруповання, в котрих домінують деревні рослини. Зокрема, широколисті ліси (граб, береза, дуб, липа, клен, бук, ясен і т.п.), хвойні ліси (сосна, ялина, модрина і т.п.), мішані ліси (сосна, дуб і т.п.).
Луки — це угруповання, в котрих домінують багаторічні вологолюбні трави (злакові, бобові і т.п.).
Степи — угруповання, в котрих домінують багаторічні трави, які пристосовані до довготривалихпосушливих періодів (злакові, лілієві).
Болота представляють собою постійно вологі ділянки на землі, в котрих розповсюджені здебільшого трав'янисті рослини (осока, рогіз, очерет).
ВПЛИВ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ НА РОСЛИННІУГРУПУВАННЯ
Людський вплив на рослинні угруповання здатний бути:
— прямим (штучні насаджування або пряме винищення рослин),
— непрямим (зміни у угрупованнях через зміни у складі повітря).
Відповідно до результату вплив людини умовно розподіляють на позитивний (зокрема, насаджування лісів або охорона рідкісних рослин) й негативний (забруднення атмосфери й руйнування грунтів і т.п.). Головними направленнями антропічного впливу на рослинніугруповання являються шкідливі викиди підприємств, побутові відходи, вихлопні газиавтомобілів, промислові і накопичення у грунтах важких металів, засолювання грунтів тазміна рельєфу і т.п.. Людина, поширюючи різні культурні рослини, разом з ними поширює й їх паразитів й шкідників (завезення колорадського жука, фітофтори і т.п.). За участю людиниу рослинні угруповання можуть проникати рослини навіть із інших континентів, що витісняють чи пригнічують місцеві рослини (так наприклад елодея, амброзія) і т.п.
Таким чином, збільшення чисельності населення і зростання промислового виготовлення призвело до стрімкого зростання людського впливу на рослинні угруповання.
ФЛОРА Й ЇЇ ВІДМІННОСТІ ВІД РОСЛИННОСТІ
Флора — сукупність видів, які проростають на певній території. Характеризується вона співвідношенням дерев'янистих та трав'янистих рослин, зв'язками із іншими флорами і т.п..
Розрізняють природну і культурну флору. В склад природної флори головним чиномне включають культурні види рослин. Природна флора України характеризуєтьсярізноманітністю видового складу і нараховує біля 5000 видів рослин. Найбільше різноманіттявидів рослин властиве Криму і Карпатам. Рослинність Землі відзначається зональністю, тобтоу тих або інших грунтових та кліматичних умовах (зонах) живуть деякі рослинні угруповання.
В Україні, котра має яскраво виражену широтну зональність, виділяють три природні зони: мішаних лісів, лісостепову і степову. В названих зон відображпється переважання тих або інших рослинних угруповань. Наприклад, в зоні мішаних лісів зустрічаються хвойні, листяні і мішані ліси. Хвойні ліси утворюються деревами із класу Хвойні — ялиною, сосною, ялицею, модриною, що отримали голчасті листки, а листяні ліси створюють дуб, береза, бук, граб, клен, ясен й інші представники класу Дводольні, які отримали типові листки. В лісостеповій зоні являється ліси і степові угруповання, які утворені із трав'янистих рослин, поміж котрих здатні інколи зростати кущі. В степовій зоні переважають трав'янисті угруповання.
Послідовну зміну рослинних угруповань можна спостерігається й у горах з збільшенням висоти над рівнем моря. Явище це звуть вертикальною поясністю. У Україні виокремлюють дві гірські системи: Українські Карпати й Кримські гори. В горах вирізняють пояси рослинності,в розташуванні котрих прослідковується така же закономірність, що і на рівнині: спочатку проростають ліси, а далі трав'яні угруповання.
Таким чином, флора — сукупність різних видів рослин на певнії території, а рослинність —сукупність рослинних угруповань.
V. Закріплення знань і вмінь
1. Що таке рослинні угруповання?
2. Назвіть найпоширеніші рослинні угруповання.
3. Що таке антропічні чинники?
4. Наведіть приклади впливу людини на рослинні угруповання.
5. Що таке флора?
6. Що таке рослинність?
7. Що характеризує будь-яке рослинне угруповання?
8. Як діяльність людини може впливати на рослинні угруповання?
9. Які особливості флори та рослинності України?
10. Яке значення географія рослин має для людини?
11. Проаналізуйте взаємозв’язки, які складаються між рослинами, тваринами й людиноюв екосистемах.
12. Дайте визначення поняттю «рослини-ендеміки».
VI. Підведення підсумків
VIІ. Надання домашнього завдання
— прочитати параграф,
— дати відповідь на запитання,
— інше.


Немає коментарів: