неділя, 24 травня 2015 р.

Конспект уроку з біології в 7 класі Тема: СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ РОСЛИН

ТЕМА: СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ РОСЛИН
Мета: ознайомити школярів з середовищами існування рослин; визначити передумови життя рослинив певному середовищі; навчитися виявляти взаємозв’язки рослин з навколишнім середовищем та вплив одного на іншого.
Тип уроку: засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Дайте визначення поняттю «організм».
Що таке середовище існування?
ІІІ. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності
Екологія — наука, котра вивчає зв’язки організмів та середовища. Із грецької мови «екос» означає дім, а «логос» — це наука. Звідси слідує, що це наука про дім, який існує для для бактерії й ціанобактерії, для грибів йлишайників, для хлорели й магнолій, для метеликів й людей. Цей дім великий: вся Земля являється домом для живих істот, які мешкають на ній. Для чого вчити ці зв’язки організмів й середовища?
IV. Надання нового матеріалу
Все, що оточує організм й впливає па нього, являється його середовищем життя. На Землі являється чотири середовища життя організмів: водяне, наземно-повітряне, грунтове і організмове. Кожне із середовищ має для усіх організмів власні умови існування, що створюються одночасним виливом різноманітних чинників.Саме різні особливості дії даних чинників й відрізняють середовища життя між собою.
Середовища життя: 1 — наземно-повітряне; 2 водне; 3 грунтове; 4 організмове (корінняконюшини. в якому мешкають бактерії)
Сукупність матеріальних тіл та явищ середовища життя звуть теж довкіллям. Чинники довкілля розподіляютьза походженням:
— чинники неживої природи (сюди належить: світло, вода, повітря, ґрунт);
— чинники живої природи (до них відноситься вплив рослин на рослини й на тваринтварин на рослинит.п.).
Як окремий чинник виділяють вплив діяльності людини, тобто антропічний, чи антропогенний чинник.

Рис. 2. Чинники довкілля
Усі живі організми здатні жити тільки за умов постійного і нерозривного взаємозв'язку з середовищем. Так, для існування рослин потрібні світло, вода, тепло, повітря, хімічні речовини, котрі вони отримують з середовища. В власну чергу рослини підтримують сталий склад повітря, грунту, води, таким чином впливаютьна середовище. Даний взаємозв'язок в науці звуть принципом єдності організму і середовища.
ЧИННИКИ СЕРЕДОВИЩА, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА РОСЛИННІОРГАНІЗМИ
Так званими чинниками неживої природи, чи абіотичними чинниками, являються світло,температура, рельєф, вологість, вітер, тиск т.п. Чинники живої природи звуть біотичними чинниками.До їх числа відноситься вплив живих організмів одинна один (так наприклад взаємовигідне співіснування або паразитизм).
Антропічні чинники — ті чинники, які пов'язані із діяльністю людини, що змінює стан середовища життя (вирубування лісу, обробка земель).
Чинники середовища звуть ще екологічними чинниками. Екологічні чинники того або другого середовища впливають на організми водночас, однак із різною інтенсивністю (на рослини впливають одночасно світло, вологістьтемпература, однак у неоднакові нори року із різною силою). Тільки певна сила впливу чинника являється сприятливою для існування того або другого організму. Так наприклад, для проростання насінини кукурудзи необхідна температура 10–15 С, а того ж гороху — 1–3 С. Таким чином, чим більше сила впливу чинника відхилятиметься від найбільш сприятливішої (оптимальної), тим більш гірше буде рости і розвиватися рослина. За досить низької або високої сили конкретного чинника існування рослини здатний припинитися. Організми може пристосовуватися до усієї сукупності чинників, котрі діютьна них.

Рис. 3. Екологічні чинники
Таким чином, життєдіяльність рослин будь-якого виду у саме тому або іншому середовищі життя викликана її взаємодією із цілим комплексом екологічних чинників.
РІЗНОМАНІТТЯ СЕРЕДОВИЩ ЖИТТЯ
Найдавніше середовище життя для рослин — це водне, особливостями котрого являється відсутність різкихперепадів температури, відносно висока густина, розчинений стан різноманітних поживних речовин, порівняно невисока розчинність газів (наприклад, О2 та СО2), також достатня для здійснення фотосинтезуосвітленість в поверхневих шарах водойм т.п. Водорості і водяні вищі рослини добре пристосувалися до існування у цьому середовищі. Так наприклад, окрашення водоростей пов'язане із проникаючою здатністю різноманітних променів світла; в листках вищих рослин являється повітряні порожнини, продихирозміщуються на верхній поверхні пластинки листка т.п.

Рис. 4. Середовище життя
Наземно-повітряне середовище являється найрізноманітнішим за умовами життя. Освоєння рослинами даного середовища пов'язане із пристосуваннями до невиликої густини повітря, великих коливань температури, нерівномірного розподіленню води т.п.. Тканини і вегетативні органи, характерні особливості циклів відтворення (тобто чергування поколінь) утворилися саме як пристосування до існування на суходолі.
Грунт як середовище життя характеризується відсутністю або слабким освітленням, незначними перепадами температури, значною густиною, вертикальним розподілом води й солей т.п.. В грунті здатні існувати мілкі рослини (одноклітинні водорості).
Досить специфічним середовищем для життя організмів являються інші організми. В цьому середовищі досить поживних речовин й достатньо сприятливі умови температури, вологості, протидіє воно існуванню організмів (дерева виділяють фітонциди і смолу).
Таким чином, середовища життя різняться між собою особливостями впливу певних екологічних чинників.
ЄДНІСТЬ ОРГАНІЗМУ І СЕРЕДОВИЩА
Принцип єдності організму й середовища ґрунтується на подібних головних положеннях:
1) всі живі організми живуть як відкриті системи, внаслідок чого вони вбирають з середовища або виділяють в середовище речовини і енергію (так наприклад, рослини з середовища застосовуютьенергію світла, вуглекислий газ, воду для здійснення фотосинтезу, а виділяють в атмосферу кисень, фітонциди);
2) в зв'язку із постійною взаємодією організміів з середовищем в живих істот утворилися процеси регуляції (процеси випаровування води крізь продихи);
3) всі живі організми мають здатність пристосуватися до навколишніх умов середовища (кактуси потребують малих кількостей води, адже мешкають у посушливих місцях життя);
4) не лише середовище має вплив на організми, а і живі організми зумовлюють зміни неживихта живих компонентів середовища (так наприклад, рослини дякуючи фотосинтезу підтримуюється склад повітря; коріння рослин укріплюють схили, запобігаючи таким чином руйнуванню грунтів; рослини являєтюся поживою для тварин).
Таким чином, живі організми здатні жити тільки за умов постійного і нерозривного взаємозв'язку з середовищем життя.
V. Закріплення знань і вмінь
1. Що таке середовище існування?
2. Які чинники середовищ існування ви знаєте?
3. Назвіть середовища існування рослин.
4. Чим відрізняються різні середовища існування?
5. Що є основною умовою існування організмів?
6. Наведіть приклад взаємозв’язку середовища та рослин.
7. На які групи поділяють екологічні чинники?
8. Які особливості різних середовищ існування?
9. У чому суть принципу єдності організмів і середовища?
10. Яке значення для рослин мають основні чинники середовища?
11. Рослина-паразит повитиця не має хлорофілу й бере всі необхідні речовини від інших рослин, а омела,хоча й росте на стовбурах дерев, хлорофіл має. Чи можна омелу назвати паразитом?
12. Яке значення для людини мають знання екології?
VI. Підведення підсумків
VIІ. Надання домашнього завдання
— прочитати параграф,
— дати відповідь на запитання,
— інше.


Немає коментарів: