середа, 26 серпня 2015 р.

Конспект першого уроку в 5 і 6 класах Україна – мій рідний край

Тема: Україна – мій рідний край.
Мета: поглибити знання учнів про Україну, формувати почуття належності до свого країни, до історії та традицій, розвивати критичне мислення, вміння одержувати та аналізувати  інформацію, порівнювати, робити висновки, збагачувати мовлення,виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до рідної землі.
Обладнання: карта світу, карта України,  атласи «Моя Батьківщина», відеоролики про Україну, плакати «Державні символи України», «Ми діти твої, Україно», тексти віршів та пісень, папки з завданнями для групової роботи.


                                                               Хід уроку
1.        Повідомлення теми уроку
Вірш-загадка «Який це край?»
Ми родились у долині,  у білесенькій хатині,
Коло вишень і калини.
За хатиною садок  і зелений моріжок,
Там багато є квіток.
Під горбом ставочок сяє,  різна рибонька гуляє,
Качка з дітьми пропливає.
Як же зветься рідний край,   де за ставом степ і гай
Пишно квітнуть, наче рай?  (Україна)
-            Як інакше можна назвати землю, на якій ми живемо? (Добір синонімів).
-            Тема нашого уроку – Батьківщина, рідний край. Чому?
-            Що таке незалежність?
-            На сьогоднішньому уроці ми пригадаємо те, що знаємо про Україну, поповнимо свої знання. А навіщо це треба знати?
-             Як ви розумієте прислів’я «Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини»?
2.        Бесіда
-            Погляньте на карту. Тут багато різних країн. Кожна з них має свою територію – землю, мову (іноді кілька), культуру, історію та традиції, свій день народження, день проголошення незалежності. Це державне свято. Коли його відзначають в нашій країні?(Знайти Україну на карті).
-            Що відбувається в цей день? Скільки років нашій незалежній країні?
-            Кожен народ любить свою землю, робить усе для процвітання своєї держави, її слави, свободи, незалежності. Кожен з нас мріє побачити рідну землю багатою, процвітаючою.
3.        Вправа «Мікрофон»
-            Що для вас Україна?
4.        На підготовлених аркушах створити асоціативний кущ до слова  Україна.
5.        Робота в парах.
-            Кожна країна має свої  символи. Які саме?
Робота з надрукованим текстом. Прочитати текст, обговорити з сусідом по парті. На полях зробити позначки «+» ( дізнався нове).


Символи Української держави
Кожна держава світу, які б народи не жили на її території, має свій герб, прапор та гімн.
Герб – це  знак роду, міста, держави. У давні часи герби вибивали на рицарських щитах. По них легше було впізнавати воїна, закутого з голови до ніг у металеві лати. Зараз герби зображують на прапорах, грошах, печатках. Герби бувають різні: на них зображують рослини, звірів, птахів. Цей знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її міцність.
Український народ має Герб – тризуб. Це дуже старовинний знак, він прикрашав жезли скіфських царів. За часів київської Русі тризуб став знаком влади київських князів. Багато століть тому запровадив його в Київській Русі київський князь Володимир Мономах. Княжий тризуб зображує старовинну зброю: лук, меч та інші військові прилади. Нею наші прадіди мужньо билися з численними ворогами, виборювали волю для свого народу. Уважне око легко розпізнає це слово в українському тризубі. Магічне число «ТРИ» символізує повітря-землю-воду, батька-мати-дитя, силу-мудрість-любов.
Український Прапор. Синь рідного неба та золото неозорих ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ще мають інше значення – «мир» і «багатство», бо народ наш є мирний та працьовитий. Працею здобував він славу рідній землі. Коли злі вороги порушували його спокій, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор кликав до бою, до перемоги.
Гімн – це найголовніша пісня країни. Для Гімну України написані слова, що виражають думки і прагнення нашого народу. Їх автор – український поет Павло Чубинський, До тексту підібрана ніжна і одночасно горда, непокірна мелодія Михайла Вербицького. Всі найбільші свята українського народу проходять з урочистим виконанням нашого Гімну.
Коли вносять  Державний Прапор або виконується Державний Гімн, треба вставати. Цим  ми виявляємо особливу пошану до наших національних святинь.
Обговорення.
6.Перегляд відеоролика про Державні символи України.
7.Робота в групах
На партах у кожної групи лежать книги для додаткового читання, конверти з завданнями. Командири груп знайомлять групу з завданням.
  1 група: збірка «Світлиця», ст. 9. Прочитати текст. Дати відповідь на питання:
                 -З чого складається Україна?
2 група: збірка «Дивограй», ст. 8.  Прочитати текст. Дати відповідь на питання :
                 - Що таке «мала батьківщина»?
                 - Що знаєте про історію нашого міста?
3 група: збірка «Перлина», ст.. 4 – «Рідна країна» - Що таке Україна?
                Ст. 7 – легенда «Наша земля» - переказ.
4 група: збірка «Перлина», ст.21 – походження назв річок. Скільки річок в Україні? Які найбільші?
5 група: підручник «Я і Україна», ст. 5. Маленька Україна чи велика? Що дізнались про Україну? Де бували в Україні? Що запам’яталося?
6.          Перегляд відеоролика «Моя Україна».
-            Що запам’яталось? Що привернуло вашу увагу?
7.        Робота з віршами ( в групах).
У кожної групи свій вірш. Завдання: прочитати, обговорити зміст, підготувати до виразного читання. (Вчитель підказує, як краще розподілити слова, щоб кожна дитина взяла участь в роботі).
    З тобою                  П. Осадчук
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.

Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.

Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине,-
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна.

Батьківщина               М. Петров
Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.

Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у рідному краю.
Є багато пташок голосних,
Любі-милі нам співи пташині,
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у рідній країні.

І тому найдорожчою нам
Є і буде у кожну хвилину
Серед інших країн лиш одна,-
Дорога нам усім Україна!

Батьківщина                  А.Камінчук
Он повзе мурашка,
Он хлюпоче річка.
Не зривай ромашку,
Не топчи травичку.

В зелені діброва,
В китицях ліщина.
Глянь, яка чудова
Наша Україна.
Журавлі над лугом
Линуть рівним клином.
Будь природі другом.
Батьківщині – сином.

Моя Україна
Сонце у небі і зоряна ніч солов ’ їна –
Моя Україна.
Мамина пісня і мамина тиха сльозина –
Моя Україна.
Батькове слово і врода небесна калини –
Моя Україна.
Слово молитви і лагідний усміх дитини –
Моя Україна!

Любіть Україну
Любіть Україну, як сонце любіть,
Як вітер, як трави, як води…
В години щасливі і в радості мить,
Любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічну живу і нову,
І мову її солов ’ їну.

8.                      Відеоролик з піснею «Моя Україна».
-  Наша земля славиться плодючою землею, працьовитими людьми, багатою природою, дзвінкими піснями. У піснях народ співав про тяжке життя,  про рідний край,  про любов і свободу. Одна з них – сучасна пісня, яка прославляє рідну землю – «Моя Україна». Якщо вам сподобається пісня, можете підспівувати. (У кожного учня – аркуш зі словами пісні).
Моя Україна   ( http://www.youtube.com/watch?v=aZJXQZzUBs4)
1.        Ти шляхом праведним, святим
йшла до волі, Україно.
Ти перед ворогом своїм
не ставала на коліна.
Ти до омріяних зірок
йшла крізь терна. (2)
Ти в душах сіяла добро,
наче зерна. (2)
Приспів:
Є на світі моя країна,
де червона цвіте калина.
Гори, ріки і полонина -
це моя Україна.
Є на світі моя країна,
найчарівніша, як перлина.
В моїм серці вона єдина.
Це моя Україна.
2.        Де б я на світі не була -
ти зі мною, Україно.
Ти - моя мати, що дала
мені мову солов'їну.
Тут я пила із джерела
чисту воду. І до рання
тут я п'яніла без вина
в ніч медову від кохання.
Приспів.
Ти до омріяних зірок
йшла крізь терна. (2)
Ти в душах сіяла добро,
наче зерна. (2)
Приспів.             
Це моя Україна.
9.        Складання сенкана про Україну ( за пам’яткою)
10.    Підсумок уроку
-            Кожна людина у свій день народження отримує багато побажань. Що б ви хотіли побажати нашій країні?  (Висловлювання дітей).
-            Що потрібно робити людям, щоб їхня земля процвітала?
-            А що можете робити для своєї країни ви вже сьогодні?
-            Я бажаю вам успіхів у навчанні, у всіх ваших справах, бо від успіху кожного громадянина кращою стає вся держава. Давайте любити, цінувати, берегти свій рідний край, робити все можливе для його процвітання.


Немає коментарів: