Урок № 1. ВСТУП. ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА ЯК ОДНА З ФОРМ ДУХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ, 8 клас, українська література
Мета: з’ясувати роль художньої літератури як однієї з форм духовної діяльності людини; визначити функції літератури, розуміти багатозначність художнього образу, вміти від-різняти різні типи образів, поглибити знання учнів щодо понять про художній образ, художній твір; розвивати в школярів навики самостійної роботи в досягненні знань, культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття; формувати кругозір учнів; виховувати в учнів любов до художньої літератури, повагу до її творців; прищеплювати інтерес до на-слідків власної праці.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: виставка книжок художньої, навчальної, довідкової літератури, портретної галереї українських письменників, творчість яких вивчатиметься у 8 класі; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ХІД УРОКУ № 1. ВСТУП. ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА ЯК ОДНА З ФОРМ ДУХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ, 8 клас, українська література
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями
— Які види мистецтва ви знаєте? А художня література є мистецтвом? Свої міркування обґрунтуйте.
— Що намагалися відтворити письменники в літературі? Які художні засоби вони при цьому застосовували?
— Що відчуває людина під час читання художнього твору?
— Чому книга — це дорогоцінний скарб?
— Твори яких письменників ви пам’ятаєте і цінуєте? Відповідь обґрунтуйте, посилаючись на відповідні приклади.
— Яким, на ваш погляд, повинен бути художній твір, щоб він не втрачав актуальності?
(Відповідь надайте, застосовуючи прийом «Доміно». (Наприклад, художній твір — повчальний — цікавий, захоплюючий — життєвий — …)
ІІІ. Основний зміст уроку
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
1. Вступне слово вчителя
Шановні друзі!
Ми знову вирушаємо в цікаву, захоплюючу подорож. Скільки ви ще відчуєте, пізнаєте, навчитеся! Нові знайомства, герої, пригоди — все це завдяки книзі. Вона виховує в нас любов до рідної України, повагу до інших народів, інтерес до їхньої культури, почуття патріотизму. Художній твір навчає рідної мови, розкриває красу поетичного слова, допомагає усвідомити його велику силу.
Тому я запрошую вас у подорож з книгою, яка перенесе читача в інші епохи, дозволить заглибитися в долю героїв, разом з ними радіти і печалитися, переборювати найтяжчі випробування, йти на героїчні подвиги. Щасливих вам мандрів!
2. Художня література як одна з форм духовної діяльності людини
2.1. Міні-дискусія. Обговорення питань.
— Що таке духовність? Чим вона вимірюється?
— Завдяки чому людина стає духовно багатою?
— Як книга впливає на внутрішній світ читача?
— Чи може книга перевиховати людину?
— Яким чином художня література допомагає кожному осмислити власні вчинки, поведінку, ставлення один до одного?
2.2. Вплив художньої літератури на читача.
Книга — це мудрий, розважливий, найвірніший друг людини, який супроводжує її протягом усього життя.
Та не лише всебічними науковими знаннями багата книга,— вона ще має чудесну властивість поглиблювати, розширювати й продовжувати наші літа.
Література вчить людину бути чесною, порядною, відповідальною, шляхетною, працьовитою…
Читання розвиває усне мовлення і мислення кожного, збагачує його почуття, формує активне ставлення до навколишнього світу, виступає важливим засобом спілкування і поглибленого вивчення художньої літератури.
Книга відтворює картини людського життя. У центрі кожного художнього твору — люди, їх життя, праця, думки і почуття. У літературних творах змальовуються на прикладі дійової особи вчинки, звичаї, поведінка, настрої і почуття не однієї якоїсь людини, а багатьох.
Кожний твір — розповідь про внутрішній світ людей, про їхні взаємовідносини, настрої, прагнення і вчинки, думки і переживання. Книга впливає не тільки на розум, але й на почуття читача.
3. Функції літератури
Пізнавальна — людина є не тільки предметом зображення літератури, але й її метою. Читаючи художній твір, можна дізнатися про історичне минуле, звичаї, обряди рідного народу, культуру тощо.
Естетична (художня) — літературний твір впливає на почуття і переживання читача, викликає в нього задоволення, насолоду від його читання; у кожної людини є естетичне відчуття, прагнення до прекрасного.
Виховна — художній твір сприяє вихованню в читачів любові до рідного краю, праці, природи; до одних дійових осіб автор намагається викликати в читачів співчуття і любов, до інших — неприязнь, ненависть.
4. Багатозначність художнього образу, його різновиди
Сучасне життя важко уявити без художніх книжок. З їхніх сторінок на нас дивляться герої минулого й сьогодення, про яких цікаво і захоплююче розповідають автори-письменники, які є особливо обдарованими людьми. Саме вони відтворюють життя через індивідуальні художні образи або картини. Ці талановиті митці розкривають суспільні відносини, характери і переживання людей на прикладі конкретної особи, яка є і літературним героєм і ніби олюднює все зображуване.
Кожний письменник уважно вивчає навколишню дійсність. Все побачене і почуте він обдумує і визначає, що добре, корисне, що погане, шкідливе, а також — що важливе, характерне, що другорядне, випадкове. У своїх творах письменник зображує важливі, характерні події, явища, риси вдачі людей, малює словами художні образи.
Художні образи бувають: образ-персонаж, образ-символ, зорові, слухові тощо.
Розглядаються типові явища життя, які знайшли відображення в конкретному образі; індивідуальні риси, притаманні персонажеві.
4.1. Зовнішній образ:
— Портрет — обличчя, міміка, жести, постать, манера поведінки;
— мова — теми висловлювань, форми мовлення (монологи, репліки в діалогах, «внутрішня» мова, листи);
— костюм.
4.2. Внутрішній образ:
Характер персонажа (сильний — слабкий, цілісний — суперечливий, вольовий — безвільний; він розкривається у вчинках, у ставленні до інших людей, до навколишнього світу).
Образ-символ — конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ, що має прихований зміст.
5. Аналіз художнього твору (схема)
Приступаючи до аналізу художнього твору, в першу чергу необхідно звернути увагу на історичну обстановку, ситуацію ідейної, естетичної та філософської боротьби в суспільстві в період створення даного художнього твору. Необхідно при цьому розрізняти поняття історичної та історико-літературної обстановки; в останньому випадку маються на увазі:
— боротьба літературних напрямів;
— місце даного твору в низці інших творів автора; місце даного твору серед творів інших авторів, написаних у цей період;
— творча історія твору;
— оцінка твору в критиці;
— особливості сприйняття даного твору сучасниками письменника;
— оцінка твору в контексті сучасного прочитання.
Далі слід звернутися до питання про ідейно-художню єдність твору, його зміст та форму (при цьому розглядається план змісту — що хотів сказати автор, і план вираження — як йому вдалося це зробити).
Після чого з’ясовуються тематика, проблематика, ідея і пафос художнього твору, його композиція.
6. Теорія літератури
6.1. Художній образ — специфічна для літератури (і мистецтва взагалі) форма відображення дійсності, у творенні якої основну роль відіграють почуття, мислення й особливості світосприймання автора-митця. Є образи-персонажі (людські постаті), образи-пейзажі (картини природи), образи-речі (описи предметів та обстановки) тощо.
6.2. Художній твір — кінцевий результат і продукт творчої праці письменника, написаний за законами красного письма. Художні твори і складають художню літературу.
6.3. Художня література (лат. litteratura — написане, від littera — буква) — вид мистецтва, що зображує дійсність, створює художні образи за допомогою слова; сукупність творів цього виду мистецтва (епос, лірика, драма).
V. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. Художній образ у літературі — це те, що створюється за допомогою:
а) слова;
б) міміки і жестів;
в) живопису;
г) музики.
б) міміки і жестів;
в) живопису;
г) музики.
2. Естетичну функцію літератури ще називають:
а) філософською;
б) художньою;
в) емоційною;
г) милозвучною.
б) художньою;
в) емоційною;
г) милозвучною.
3. Центром кожного художнього твору є:
а) пейзаж;
б) опис інтер’єру;
в) людина;
г) історична подія.
б) опис інтер’єру;
в) людина;
г) історична подія.
4. Прихований зміст має образ:
а) персонаж;
б) пейзаж;
в) символ;
г) кожний із зазначених.
б) пейзаж;
в) символ;
г) кожний із зазначених.
5. Починаючи аналіз художнього твору, в першу чергу необхідно з’ясувати його:
а) ідейну спрямованість;
б) композицію;
в) проблематику;
г) історію створення.
б) композицію;
в) проблематику;
г) історію створення.
6. Художній твір пишеться за законами:
а) сьогодення;
б) цензури;
в) красного письма;
г) визначеними Нестором Літописцем.
б) цензури;
в) красного письма;
г) визначеними Нестором Літописцем.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Чому, на ваш погляд, художній твір — кінцевий результат і продукт творчої праці письменника? Наведіть переконливі приклади.
2. Як ви розумієте прислів’я «Нема розумного сусіда — з книгою поговори»?
3. Письменників, митців художньої літератури називають людьми:
а) легковажними;
б) фізично розвиненими;
в) душевно хворими;
г) обдарованими.
б) фізично розвиненими;
в) душевно хворими;
г) обдарованими.
Картка № 2
1. Дослідіть, яким чином художня література відтворює картини людського життя. Відповідь аргументуйте.
2. Доведіть або висловіть заперечення: художній образ — це літературний герой.
3. Продовжте прислів’я: «Хороша книга яскравіша за…»:
а) промінь ліхтаря;
б) золото;
в) північне сяйво;
г) зірку.
б) золото;
в) північне сяйво;
г) зірку.
Картка № 3
1. Порівняйте, чим виховна функція художньої літератури відрізняється від естетичної. Свої спостереження обґрунтуйте.
2. Як ви вважаєте, що необхідно знати і вміти письменнику для відтворення художнього образу?
3. Якої функції не має література?
а) Пізнавальної;
б) економічної;
в) естетичної;
г) виховної.
б) економічної;
в) естетичної;
г) виховної.
VІ. Підсумок уроку
У літературних творах усе змальовується за допомогою словесних художніх образів. Проте письменник не тільки малює словами образи людей, подій, явищ, предметів, а й виражає своє ставлення до них.
Художні твори збагачують наші знання про людей, про навколишнє життя і в той же час хвилюють нас, збуджують найрізноманітніші почуття, виховують у читачів любов до всього прекрасного в житті, праці, людських взаєминах, у природі.
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
VІІІ. Домашнє завдання
Підготувати міні-доповідь про боротьбу козацтва з турецько-татарським загарбниками; ідейно-художній аналіз пісенних творів «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко».
Немає коментарів:
Дописати коментар