Тема. Київська Русь. Перші князі
Мета: показати роль літопису у вивченні історії К иївської Русі, визначити походження назви «Русь», познайомити з першими київськими князями; засвоїти поняття «князь», «Київська Р усь», «язичництво», «християнство»; розвивати вміння за текстом розповідати про історичного діяча.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання: Власов В., Д анилевська О . Вступ до історії У країни. — К .:Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрети князів, роздавальний дидактичний матеріал.
Поняття: «князь», «Київська Русь», «язичництво», «християнство».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація знань учнів
1. Звідки ми дізнаємося про події старовини?
2. Які види історичних джерел ви знаєте?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
У ч и т е л ь. Сьогодні ми поговоримо про відоме вже вам письмове історичне джерело
літопис «Повість минулих літ». Звідти ми черпаємо основні знання про Київську Русь — першу на нашій території державу із центром у Києві.
Формуємо просторові уміння
1. Які племена заселяли Київську Русь?
2. Знайдіть місце заснування міста Києва.
3. Складіть порядок правління князів.
У ч и т е л ь.
Правили цією державою князі.
Князь — глава держави, влада якого передається у спадок.
4. На які держави ходили походом руські князі?
5. Яким шляхом можна було дістатися Візантії?
Працюємо з текстом підручника
Прочитати розділ підручника «Жива історія» (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005, С. 42), дати відповідь на запитання.
• Чим князювання Ольги відрізнялось від правління попередніх князів?
Працюємо з поняттями
Християнство — світова релігія, віра в Ісуса Христа.
Язичництво — обожнення сил природи, віра в багатьох богів.
У ч и т е л ь.
Щоб встановити мирні взаємини з Візантією, княгиня Ольга здійснила подорож до Константинополя. На думку істориків, відбулася ця подорож у 957 р. Встановили цю дату на підставі свідчень візантійського імператора, учасника події, Костянтина Багрянородного.
Він залишив спогади про два імператорські прийоми руської княгині, вказавши не лише дати кожного, а й дні тижня, на які ті випали.
Формуємо хронологічні вміння
1. Обчисліть, на який рік свого володарювання Ольга здійснила подорож до візантійської столиці.
2. Скільки було тоді років Святославові, якщо відомо, що коли помер князь Ігор, йому виповнилося 3 роки?
У ч и т е л ь.
Князь Святослав, син Ігоря та Ольги, посів княжий стіл 964 р. Він, як і його мати, дбав про зміцнення Київської держави.
Але князь-воїн здобував визнання мечем. Усе життя він провів у походах. Бився із степовими кочівниками, воював із Візантією, бо аж під її мури хотів посунути кордони своєї держави.
Працюємо з джерелом
Зіставити словесний портрет князя Святослава та ілюстрацію, дати відповідь на запитання.
«Був він помірного зросту, не дуже низького і не дуже високого, з кошлатими бровами та світло-синіми очима, кирпатий, безбородий, з густим, надмірно довгим волоссям над верхньою губою (вусами). Голова в нього була зовсім гола, але з одного її боку звисало пасмо волосся — ознака знатності роду. Міцна потилиця, широкі груди і всі інші частини тіла цілком пропорційні. Виглядав він суворим і диким. Одне вухо його прикрашала золота сережка, оздоблена золотим карбункулом та двома перлинами. Одяг на ньому був білий і вирізнявся лише чистотою» (Візантійський історик про князя Святослава).
• Чим різниться опис Святослава за текстом історичного джерела та його портрет у підручнику?
ІV. Узагальнення та підбиття підсумків уроку
1. Про яких історичних осіб — володарів Київської держави ви дізналися?
2. У якому столітті вони жили?
3. Розкажіть про князювання Ольги.
4. Чому Святослава називали князем-воїном?
V. Домашнє завдання
1. Читати, переповідати текст підручника, відповідати на запитання до нього (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 6, С. 41–42, 45–46; В. Мисан. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 7, С. 43–45, 46–47).
2. Засвоїти нові поняття та послідовність перебування князів при владі.
Немає коментарів:
Дописати коментар