пʼятниця, 15 липня 2016 р.

Конспект уроку з образотворчого мистецтва. Тема: Особливості зображення складної форми на основі простих форм. Порівняння розмірів форм та їх складових частин. Контраст та нюанс. «Синичка».

Урок № 20
Тема: Особливості зображення складної форми на основі простих форм. Порівняння розмірів форм та їх складових частин. Контраст та нюанс. «Синичка».
Мета: навчати учнів аналізувати форму, її взаємозв’язок з частинами, передавати в зображенні елементарні співвідношення частин форми; продовжувати навчати розміщувати зображення на аркуші паперу; передавати стан природи засобами живопису; продовжувати ознайомлювати з групою «холодних» кольорів; навчати учнів міркувати; розвивати вміння виражати емоційне ставлення до краси природи у творах мистецтва та навколишньому світі, окомір дітей, зорове сприйняття форми та її частин; дрібну моторику руки; стимулювати розвиток допитливості; виховувати дбайливе ставлення до птахів; співчуття, спостережливість, акуратність, увагу.

Обладнання: спектральне коло; репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду; фотозображення птахів (зокрема синиць); матеріали для демонстрації послідовності та техніки виконання роботи; обладнання: ТЗН; альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів, палітра.
Хід уроку
I.     Організаційний момент
II.  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
         Які кольори художники називають основними? Чому?
         Що таке відтінок кольору? Як його можна отримати?
         Які матеріали та інструменти знадобляться для створення малюнка фарбами?
III. Мотивація навчальної діяльності
1.      Слово вчителя
         Узимку, коли дерева обледеніли, коли з-під снігу неможливо добути корм, гине багато птахів. Вони потребують допомоги людини. Найчастіший гість на наших годівницях — Синичка.
(Учитель демонструє зображення синиці великої.)
         Тож вирушимо до неї в гості. Маленька Синичка — пташка дуже гарна: голова, горло, смуга по грудях і підхвістя чорні, крила і хвіст блакитнуваті, спинка жовто-зелена, черевце жовте, а щоки і пляма на потилиці білі. Має вона гарну вдачу — весела, дзвінкоголоса, жвава, але не задириста. Кожне дерево, кожний кущ у лісі — це її домівка: годує, захищає. Причаїться Синичка поміж гілочок, мерехтять сонячні плями у зеленому листі — не видно Синичку. Вона за своєю природою є пташкою лісовою. Але завжди тягнеться до людини, полюбляє бувати в садах. Улаштується десь попід дахом, в дуплі або у старій шпаківні і чекає настання весни.
         Ось і початок березня. Сніг ще не почав танути, а синички вже збираються в зграйки. Кочують лісом. Ділянки собі добирають. Якщо ділянка зайнята, то сповіщають про це дзвінкою піснею, тому всі чують, хто тут господар, і шанують його власність. Гніздо будує самочка напрочуд затишним. А самець — поруч: охороняє, розважає її піснями. Синиці потрібно насидіти 10—12 яєчок. Самець посвистить, викличе, погодує самку, і вона одразу ж повертається назад. Переверне яєчка і знову сидить. Наприкінці травня з’являються пташенята. Голенькі, у ріденькому пушку, синюваті. Гріти та гріти таких треба.
         Синиці приносять велику користь лісу, адже харчуються комахами-шкідниками. Узимку потрібно обов’язково підгодо¬вувати синиць, пригощати їх зерном, крупою, хлібом, балувати несолоним салом. Тоді вони на подяку переглянуть усі тріщини на стовбурах і гілках дерев і витягнуть усіх шкідників, що там причаїлися.
2.      Бесіда
         Де живуть синиці?
         Яку вдачу вони мають?
         Яку користь вони приносять?
         Розкажіть, як ви допомагаєте птахам узимку.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.      Слово вчителя
         Уявімо, що ми з вами потрапили до зимового лісу. Намалюймо синичку на гілці.
2.      Пояснення до творчого завдання
(Учитель пропонує розглянути схеми малювання синиці крок за кроком.)
         Спочатку визначте композицію, олівцем намітьте місце для синички і загальний її розмір.
         Потім продовжуйте малювати за схемою, уточнюючи деталі.
(Під час виконання малюнка вчитель пропонує навідні запитання, що роблять роботу більш свідомою. Учні мають засвоїти основні співвідношення частин тіла птаха).
         Спочатку необхідно намалювати найбільшу частину тіла пташки — це тулуб.
         На яку геометричну форму він схожий? (Овал.)
         Якою за формою є голова синиці? (Коло.)
         Вона менше чи більше від тулуба? (Менше.)
(Учні виконують малюнок в альбомі для малювання, кори-стуючись малюнками-схемами.)
         На зразок того, як пташка вилупляється з яйця, так і ми малюватимемо синичку з овалу. Намалюйте два овали різного розміру — тулуб га голівку. Потім — дзьобик, око, хвіст, ноги.
IV. Узагальнення вивченого матеріалу
1.      Бесіда:
         Пригадайте, яким є забарвлення синички? (Голова, горло, смуга по грудях і підхвістя чорні, крила і хвіст блакитнуваті, спинка жовто-зелена, черевце жовте, а щоки і пляма на потилиці білі.)
(Коли малюнок синиці завершено, учитель пропонує учням перейти до фону.)
         Я розповім вам, як правильно обрати колір для фону. Але спочатку повернімося до колірного кола, у той день, коли Червона, Синя і Жовта фарби затоваришували. (Учитель пропонує розглянути спектральне коло.)
         Подивіться, на спектральному колі у кожного кольору є свій «будиночок». Кольори, які мешкають у сусідніх «будиночках», дуже схожі між собою. Художники називають їх нюансними парами, а їх сусідство — нюансом. Вимовімо це слово всі разом: «нюанс». Слово це прийшло до нас із Франції. Послухайте, яке воно м’яке, ніжне, як муркотіння кошеняти. Якщо ми покличемо Жовту або Синю фарбу, то «будиночок» нашої синички буде ніжним і затишним.
         Тепер погляньмо на «будиночки», розташовані один навпроти одного. Кольори, які в них мешкають, дуже різняться. Художники називають їх контрастними парами, а їх сусідство — контрастом. Вимовімо це слово всі разом: «контраст». Це слово звучить, як постріл: різко, жорстко. Якщо нам допоможе Червона фарба, то Синичку буде дуже добре видно на червоному фоні. (Учитель пропонує розглянути малюнки з кружечками на кольоровому фоні і визначити контрастні та нюансні пари.)
2.      Навчальна гра «Будиночки для фарб»
Учні класу об’єднуються у групи по 5—7 осіб. Учитель розкладає для кожної групи на столі різнокольорові ґудзики (або кружечки кольорового паперу). Гравці повинні зібрати ґудзики (кружечки) в одній лінії контрастними парами, а у другій — нюансними. Перемагає та група, яка виконає завдання першою.
V.  Підбиття підсумків
1. Демонстрація робіт.
2 Бесіда:
         Що найбільше сподобалося на уроці?
         Які нові слова ви запам’ятали?
         Кому покажете свій малюнок?

3. Прибирання робочих місць.

Немає коментарів: