Тема. Порівняння прикметника та іменника. Зв’язок прикметників з іменниками в реченні.
Мета: - навчити учнів визначати рід і число прикметника за іменником;
- формувати вміння змінювати прикметники , узгоджувати прикметник з іменником у реченні та словосполученні;
- розвивати пам’ять, творче мислення, пізнавальний інтерес;
- виховувати любов до рідного краю, до природи.
Обладнання: таблиці, індивідуальні картки, текст пісні, роздатковий матеріал.
Мета: - навчити учнів визначати рід і число прикметника за іменником;
- формувати вміння змінювати прикметники , узгоджувати прикметник з іменником у реченні та словосполученні;
- розвивати пам’ять, творче мислення, пізнавальний інтерес;
- виховувати любов до рідного краю, до природи.
Обладнання: таблиці, індивідуальні картки, текст пісні, роздатковий матеріал.
Література.
1. Українська мова : підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл. /
Вашуленко М. С., Дубовик С. Г– К. : Грамота, 2015. – 192 с.
2. Українська мова. Конспекти уроків. До підручника Вашуленко М.
С., Дубовик С. Г – 164-165 С.
3. Короткий тлумачний словник української мови. За редакцією
Д. Г. Горчишина. – 331с.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку (1 хв)
Пролунав уже дзвінок,
Час почати наш урок.
Наберемось ми охоти і приступим до роботи,
бо знання велика сила,
що увесь світ підкорила.
— Сьогодні я проведу у вас урок, звати мене Людмила Русланівна.
II.
Перевірка домашнього завдання (3 хв)
-
Діти,
зараз ми перевіримо як ви виконали домашнє завдання.
-
Отже, які
прикметники ви виписали? Зачитайте їх за
абеткою.
-
Що таке
антоніми? ( Слова, які відносяться до однієї частини мови і мають
протилежні, контрастні значення).
-
Тож
назвіть прикметники – антоніми, ужиті у вірші. (Тривожні й тихі, радісні й
сумні, жорстокі й грізні, лукаві й чесні, мудрі і смішні).
Перевірка готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань ( 5 хв)
-
Що називається прикметником? (Прикметником
називається частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання
який? яка? яке? чий? чия? чиє? Наприклад: сміливий, щаслива, зелене, сестрин,
батькова, братове).
-
Яка частина мови називає предмет? ( Іменник).
-
На які
питання відповідає іменник? (Хто? Що?).
-
В яких
текстах використовуємо прикметники? (В
художніх).
-
Що
відмінного між іменником і прикметником? ( Іменник називає предмет, а
прикметник його описує).
-
Що
спільного між іменником і прикметником? (Змінюються за родами та числами).
III. Мотивація навчальної діяльності ( 5 хв)
- Ми живемо на прекрасній землі. Україна – наш рідний край.
-
Діти, що
означає словосполучення рідний край? (В якому ти народився, виріс, край
пов’язаний з чиїмсь місцем народження).
-
Що або
хто може бути рідним? ( Мама, тато, школа…)
2.
Робота
над прислів’ям.
-
Діти, а
зараз подивіться на дошку. Прочитайте прислів’я. Рідний край – земний рай.
-
Що таке
рай? ( прекрасна місцевість).
-
Що таке
земний рай? (Красива, благодатна місцевість)
-
Як ви можете
пояснити це прислів’я? ( Те місце, де ти живеш, народився, завжди є найкращим).
-
Для опису безмежних просторів, краси,
багатобарвності нашого краю нам потрібні прикметники. Саме прикметники надають
багатства, забарвлення нашій мові.
-
Підберіть прикметники до слова «край». ( Багатий,
земний, квітучий…).
3.
Утворення форм прикметників.
- А зараз ми виконаємо таке завдання. Подивіться на дошку. Зачитайте
слова. Нам необхідно утворити прикметники за зразком.
Рідний – рідніший – найрідніший.
високий – вищий – найвищий
поганий – гірший - найгірший
|
IV. Оголошення теми і мети уроку (1 хв)
- Отже, сьогодні ми продовжимо роботу над такою частиною мови, як прикметник, будемо
вчитися визначати та змінювати за родами
прикметники. Навчимось складати речення з ними.
V. Сприйняття та усвідомлення нових знань. (22
хв)
- Діти а зараз розгорніть робочі зошити, запишіть
число, класна робота.
1. Робота за вправою 168 – ою.
А) читання вірша впр. 168.
- Розгорніть підручники на
сторінці 87, прочитайте вірш вправи 168.
До слова «отчий» вам потрібно дібрати синоніми.
Б) бесіда за змістом +
словникова робота.
- Про що розповідається у вірші? ( Про отчий дім).
- Що означає слово «отчий»? ( Батьківській).
- До слова «отчий» вам потрібно дібрати синоніми.
- Хто скаже, які слова називаються синонімами? ( Синоніми – слова близькі
за своїм значенням, що виражають одне і те ж поняття, але різняться або
відтінками значення, або стилістичним забарвленням, або і тим і іншим ).
- Які ж синоніми ви підібрали до слова? ( Батьківській)
- Молодці! Як ви розумієте вислів « стежки, перевиті веселками? ( коли
ми можемо побачити початок веселки).(зображення).
- Ввійшла у серце пісня про рідну хату? ( це коли ти знаєш пісні про
рідну хату)
- А які ж пісні про рідну домівку ви знаєте? ( Юрія Грицюка « Рідна хата», Наталії Май «Рідна
хата» і багато інших).
В) Каліграфічна хвилинка.
- Як пишеться слово «солов’їний»? ( З ‘).
- Чому з ‘? (Після літер, що позначають губні тверді приголосні
звуки б, п, в, м, ф,
якщо перед ними немає іншого приголосного (крім р), який належав би
до кореня: солов'їний).
- Запишіть каліграфічно буквосполучення та слова з дошки. (Оло, в’ї, солов’ї,
солов’їний).
Г) Вибіркове списування.
- Знайдіть і зачитайте з вірша словосполучення з іменником,
прикметником чоловічого, жіночого і середнього роду.
- Запишіть їх у зошит, у дужках позначте рід.
- А зараз перевіримо, чи правильно ви виконали завдання. (Перевірка
фронтальна). Зачитай перше…
3. Робота за вправою 169- ою.
- Прочитайте текст казки вправи 169-ої, вставляючи на місце пропусків
слова.
А) Читання казки учнями вголос
Б) Бесіда за змістом
- Про яких друзів йдетеся? ( Іменника і
Прикметника).
- В яку гру вони вирішили пограти? ( «Сполучи
слова»).
- Що робив іменник?( Називав слова – предмети).
- Що робив прикметник? (Описуєписував предмет).
- За чим змінюються прикметники і іменники? (За родами, відмінками).
- Чому іменник не зрозумів пропозиції Прикметника? ()
4. Робота над правилом.
1.Слово вчителя.
- Отже,діти,за чим змінюється прикметник? (за
родами, числами).
- Яке закінчення має прикметний чоловічого
роду? ( -ій, -ий), жіночого роду? ( -а, -я), середнього роду? ( -е, -є).
2. Опрацювання правила самостійно.
- Діти, а зараз самостійно прочитайте
правило.
3.Бесіда.
- Діти, подивіться на таблицю. Зачитайте іменники. Зачитайте
прикметники.
Чол. р.
жін. р
середн. р.
|
|
рідний
рідна рідне
|
- Які закінчення має іменник 1) в чоловічому, 2) жіночому, 3) середньому
роді?
4. Хто розкаже правило? ( 3 учні по частинах).
- Молодці, ви засвоїли дане правило.
6. Робота за вправою 170.
- Діти, подивіться на текст вправи 170 на 89 сторінці.
- Вам потрібно дати відповіді на запитання.
VI. Підсумок уроку (2 хв)
-
То що
називається прикметником?
-
На які
питання відповідає прикметник? ( Який? Яка? Яке?) Наведіть приклади прикметників.
-
Які
закінчення мають прикметники називного відмінку однини в чоловічому роді? (
-и, -ій). Жіночому? (-а, -я) Середньому? ( -о, -е).
-
Наведіть
приклади 1) ім.. ч.р., 2) ім. ж. р.,3) ім. с.р..
VII. Повідомлення домашнього завдання (1 хв)
— Розгорніть щоденники, запишіть домашнє завдання: впр.
170 с. 89.
Вам необхідно знайти в підручнику «Літературне
читання» короткий текст (віршованої форми) і списати, підкреслюючи
прикметники хвилястою лінією, а
іменники, від яких вони залежать – прямою.
Немає коментарів:
Дописати коментар