неділя, 25 грудня 2016 р.

Поняття “методологія” і “метод”. Класифікація методів.

Поняття “методологія” і “метод”. Класифікація методів.
Поняття “методологія” визначається як система принципів і способів організації і побудови теоретичної і практичної діяльності, а також як теорія про цю систему.
У вітчизняній науці, більшість науковців відмічають, що в сучасному науковому знанні терміном “методологія” визначаються три різних рівні наукового підходу.

1.         Загальна методологія – це певний загальний філософський підхід, загальний спосіб пізнання, який приймається дослідником. Загальна методологія формулює деякі найбільш загальні принципи, які свідомо або несвідомо застосовуються у дослідженнях.
2.         Спеціальна методологія – сукупність методологічних принципів, які приймаються в даній галузі знання. Спеціальна методологія є реалізацією філософських принципів стосовно специфічного об’єкта дослідження. Цей спосіб пізнання є адаптованим для більш вузької сфери знання.
3.         Методологія – як сукупність конкретних методичних засобів дослідження, що здебільш позначається терміном “методика”. Конкретні методичні засоби порівняно з загальною та спеціальною методологією є більш автономними і можуть застосовуватись в однаковій формі в рамках різних методологічних орієнтацій. Конкретні методики, які застосовуються в теорії соціалізації, не є абсолютно незалежними від більш загальних методологій.
Тобто, які б емпіричні або експериментальні методики не застосовувалися, вони не можуть розглядатись ізольовано від загальної і спеціальної методології. Будь-який методологічний засіб: анкета, тест, соціометрія і т.ін. завжди застосовуються в певному методологічному “ключі”, за умов вирішення низки більш загальних питань дослідження.
В зарубіжній соціальній психології розрізняють методи в широкому розумінні – це сукупність систематичних і логіко-послідовних методів пошуку знання; та у вузькому значенні – як способи отримання фактів. В широкому розумінні поняття “методологія” використовується як еквівалент поняття “науковий метод”, розуміючи, що однією єдиною методологією може бути методологія наукова.
Науковий метод дослідження вимагає дотримання прийнятих канонів дослідження. Можна виокремити декілька моментів, які характеризують науковий підхід до будь-якої проблеми. По-перше, проблема повинна бути визначеною. Визначити проблему означає охарактеризувати її таким чином, щоб вона стала доступною для ретельного дослідження. По-друге, проблема повинна бути сформульованою таким чином, щоб її можна було пов’язати з існуючою теорією і відомими емпіричними фактами. Наука – це не просто зібрання “сирих” фактів, вона складається з фактів, які повинні бути об’єднані і інтерпретовані у світлі теорії і накопичених знань. По-третє , повинна бути сформульованою гіпотеза, яку потрібно перевірити. Гіпотеза повинна бути вираженою так, щоб вона пов’язувалась з основами прийнятих принципів. По-четверте, потрібно визначити процедури дослідження. По-п’яте, збираються і аналізуються факти, і згідно результатам аналізу підтверджуються або відкидаються гіпотези. По-шосте, у відповідності з новими результатами змінюються основи існуючого наукового знання.
Метод у вузькому розумінні – це спосіб отримання фактів. Роль фактів у науці визначається насамперед тим, що в результаті їх систематизації вчені можуть сформулювати теорії, визначити закономірності і закони, за допомогою яких можуть пояснюватись певні явища. Задача дослідника – знайти для вирішення конкретних задач такий метод, завдяки якому можна було б систематизувати факти адекватної реальності.
Поняття метода як способу означає те, що створюється певний набір операцій, завдяки яким можна отримати не всякі, а наукові факти. Метод включає ряд процедур, що дозволяють повторити дослідження. Науковий факт має ціну лише тоді, коли його можна отримати багатократно, коли він має всезагальний вияв.
Соціальна психологія має багато методів отримання наукових фактів. Методи удосконалюються або повністю змінюються з часом. Це пов’язано з розвитком суспільства і науки, боротьбою і співдружністю теорій, зміною парадигми. Багатоманітність методів отримання знань дає можливість отримати велику кількість матеріалу. Цей матеріал у систематизованій, узагальненій формі, представлений у вигляді законів, теорій, конструкцій складає фундаментальні знання, на яких основана наука.
Не дивлячись на те, що сучасна соціальна психологія має досить широкий арсенал методів, проблема їх класифікації залишається актуальною. Методи соціальної психології можна розглядати з точки зору виділення груп: методи емпіричного дослідження і спеціалізовані соціально-психологічні методи.
Методи емпіричного дослідження
До цієї групи методів належать спостереження, опитування (інтерв’ю, анкетування), бесіда, невербальна комунікація.
Спостереження – це науково цілеспрямоване, організоване і певним чином фіксоване сприйняття досліджуваного об’єкта. Метод спостереження було застосовано вперше в дитячій психології. Великий фактичний матеріал про розвиток дитини було зібрано батьками – відомими психологами в результаті спостережень за розвитком власних дітей. Спостереження застосовується головним чином у дослідженні малих груп і первинних колективів. Зі збільшенням числа спостережуваних об’єктів зменшується число вимірюваних ознак. Так, спостереження за натовпом обмежується реєстрацією таких параметрів, як число зіткнень або їх наявність, рухи груп, осіб певної статі, колір одягу, напрямок і швидкість їх пересування, число тих, хто жестикулює, кричить, зміни сили шуму натовпу і т.ін. Отже, метод спостереження має велике значення, але потрібно мати на увазі, що за його допомогою можна виявити лише “явища”, зовнішні ознаки предмета дослідження. Тому в соціально-психологічних дослідженнях використовується комплекс методів.

Бесіда, інтерв’ю – це допоміжні методи розмови з індивідом, які застосовуються в особливих умовах. За їх допомоги визначають гостроту тих або інших соціальних проблем, соціальних ситуацій. Тестування – це операція, за допомогою якої можна виявити індивідуальні відмінності для визначення сфер, де людина може себе реалізувати. Тестування проводиться за допомогою тестів – завдань стандартної форми, за якими йдуть іспити. 

Немає коментарів: