Що
було основою княжого театру? Де зустрічаються перші зображення акторів
Київської Русі?
Перші зображення акторів зустрічаються на
фресках Софії Київської.
У добу Київської Русі театральне мистецтво
найповніше втілювалося в народному і так званому княжому, дружинному театрі.
Народний театр здобув найшнрше вираження у весільній народній обрядовості, про
що вже йшлося. Основою княжого театру були скоморохи та шпільмани ( елемент,
запозичений з Німеччини чи Візантії). Проте ні скоморохи, ні шпільмани, , хоч і
лишивши по собі велику популярність ( досі маємо такі назви сіл в Україні),
були чужі сценічному духові Русі. Вони театру не створили. Княжни театр
спирався на лицарську пісню, маючи за основу два елементи; речитатив та
величання. Репертуар княжого театру складався із драматичних поем, що, маючи
речитативний характер, подавалися на музичному тлі, в супроводі музичних
інструментів. Тематично княжий театр користувався мотивами: оборони
Батьківщини, служби князеві, помсти за покривджених, лицарської честі. З
занепадом княжої держави княжий театр передає народному своїх персонажів;
"князь", "княгиня", "бояри", "дружба"
тощо.
Музичне мистецтво в добу держави Київська Русь розподілялося натри групи: музика народна, княжих салонів і церковна
Саме таких скоморохів, мабуть, зображено на відомій фресці в Софійському соборі у Києві. Фреска зафіксувала оркестр, що складається з семи музикантів. Троє з них грають на флейті та трубах, двоє — на щипкових багатострунних інструментах — лютні та псалтирі, один — на тарілках (кімвалах) і останній — на пневматичному органі. В центрі фрески два танцюриста, праворуч від них акробати виконують вправи з жердиною, ліворуч — два служники міхами нагнітають повітря в орган.
Про музику князівських салонів можемо судити тільки на
підставі згадок у тогочасній літературі, описів інструментів та тогочасних
фресок, головним чином Софійського собору. Репертуар цієї музики напевне був
дуже різноманітний - танковий, ліричний, побутовий, жартівливий та ін.
Найчастіше зустрічаються згадки про "співання слави" князям;
військові та взагалі геройські подвиги князя або його предків ("Слово о
полку Ігоревім"). Подекуди збереглися навіть імена осіб, які були
одночасно поетами, композиторами й виконавцями таких творів: Боян (11 ст.),
Митуса (13 ст.).
З інструментів вживалися свої, споконвічні: гуслі, дерев'яні труби, бубни, пищалі та сопілки. У княжих дворах вживалися ще й інструменти чужого походження: ковані, металеві, "рожані" труби та роги, "гудок", лавута, навла, кимбал, бронзові та мідні дзвіночки. Дзвіночки та дзвони прийшли до нас від іудеїв. Носіями музичної творчості були:
З інструментів вживалися свої, споконвічні: гуслі, дерев'яні труби, бубни, пищалі та сопілки. У княжих дворах вживалися ще й інструменти чужого походження: ковані, металеві, "рожані" труби та роги, "гудок", лавута, навла, кимбал, бронзові та мідні дзвіночки. Дзвіночки та дзвони прийшли до нас від іудеїв. Носіями музичної творчості були:
1.співці героїчних пісень.
2.скоморохи, що згодом стали мандрівними музиками.
3.каліки перехожі, старці попередники пізніших лірників.
Немає коментарів:
Дописати коментар