середа, 27 серпня 2014 р.

Конспект уроку з економіки Тема уроку 1: Роль економічної науки у житті окремої людини і суспільства. Суб’єкти економічних відносин. Об’єкти економічних відносин

Тема уроку 1: Роль економічної науки у житті окремої людини і суспільства. Суб’єкти економічних відносин. Об’єкти економічних відносин

Мета уроку. Сформувати початкове уявлення учнів про сутність економічної діяльності людини та їх роль у житті суспільства; чітко визначити об’єкт і мету економічного дослідження; показати значення економічних знань у житті окремої людини та суспільства в цілому; зясувати суть еволюційного розвитку економічної науки; познайомитися з сучасними методами економічного дослідження; показати зв'язок економіки з іншими науками
Тип уроку   : вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Підручник, зошити, картки, статистична таблиця.
Структура уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

У визначенні того, що є економікою, ми використали чотири поняття: виробництво, обмін, розподіл, споживання. Необхідно з’ясувати зміст цих понять.
Виробництво в економічному сенсі – це спосіб поєднання виробничих ресурсів – землі, праці, капіталу (матеріальних засобів виробництва) та ін.— та їх узгодженого, цілеспрямованого використання. Крім того, це – спосіб поєднання різних сфер і галузей, видів виробництва, що ґрунтується на суспільному поділі праці.
Обмін в економічному сенсі – відносини, завдяки яким речі та послуги рухаються від виробників до споживачів. Цей рух здійснюється за допомогою грошей, його обслуговують різноманітні установи торгівлі, транспорту, банки, страхові та рекламні компанії тощо.
Розподіл в економічному розумінні – це формування доходів: підприємця чи робітника, службовця чи власника земельної ділянки, банкіра чи держави.
Споживання– використання доходів і реалізація тих корисностей,що мають речі та послуги.
1. Роль економічної науки в житті суспільства та
окремої людини
Розглянемо, яке значення має економічна теорія в житті суспіль
ства взагалі та окремої людини зокрема.
Значення економічної науки в житті суспільства проявляється, що найменше, у двох напрямах: у розробці принципів, що стають основами економічної політики, і в сприянні демократизації суспільства.
Економічна наука пояснює звязки, допомагає зрозуміти такі за гальносуспільні явища, як багатство і бідність, безробіття та інфляція, бюджетний дефіцит і державний борг. Знаючи їхню сутність і фактори впливу, можна прогнозувати розвиток подій, здійснювати певні заходи стимулювання або стримування, розвитку або гальмування, шукати ресурси для здійснення або змінювати форми організації.
Економічна наука сприяє інформованості людей, а отже, і демократизації суспільного життя. Зокрема, суспільство з найнеобхіднішим проявом демократичної організації – виборністю органів влади – передбачає економічну інформованість не лише тих, хто претендує на владу, але й тих, хто обирає претендентів. Урядовці, політичні діячі змушені давати відповідь на важливі економічні питання: чи можливе здійснення соціальних програм, що спричинилопадіння курсу грошей, як доцільно змінити систему оподаткування тощо. Якщо найширші кола населення не матимуть хоча б загальних уявлень про зміст економічних явищ, то годі чекати свідомих дій під час виборчих кампаній, референдумів, інших загальнонаціональних або місцевих акцій.
2. Що і для чого вивчає економічна наука, її місце серед інших наук
Економічна інформованість потрібна розвиненому суспільству, яке будує своє життя на демократичних засадах. Однак вона є зайвоюу відсталих недемократичних суспільствах, які тримаються на економічній неосвіченості своїх громадян.

3. Дійові особи (суб’єкти) економічнихвідносин
Маючи певні уявлення про те, що вивчає економічна наука, можемо перейти до наступного питання: дійові особи, або, як їх ще називають, суб’єкти економічних відносин.
Економіка є такою складною системою, що в різних її проявах у різні часи ми знайдемо різних дійових осіб. Уявлення про суб’єктів економічного життя залежить і від кута зору, під яким бажаємо розглянути економіку, навіть від того, наскільки конкретно ми придивлятимемося до неї.
У будь       якій економіці й в усі часи суб’єктами відносин були виробники таспоживачі речей і послуг.
Із розвитком ринкових відносин виробники стають продавцями
споживачі –покупцями.
Якщо розглянути ринкову економіку під кутом зору руху виробничих ресурсів, товарів і доходів, то її дійовими особами виступають домашні господарства,підприємства і держава(уряд). Мова про економічний зміст діяльності цих суб’єктів й тиме при детальному розгляді моделі ринкової системи.
Коли вивчатимемо, як формуються доходи у ринковій економіці, то
для нас важливими суб’єктами стануть підприємці та наймані працівники,власники грошей і власники землі.
Вивчення конкретніших явищ ринкової економіки змусить нас розглянути роль торговців і банкірів, брокерів і дилерів, менеджерів (управляючих) і акціонерів (власників акцій) тощо.
У міжнародних економічних відносинах беруть участь такі особливі економічні суб’єкти, якміжнародні торговельнітавалютно фінансовіорганізації. Серед них Світова організація торгівлі (СОТ), Міжнародний валютний фонд (МВФ) та інші.
В економіці, яка побудована на принципах, що відмінні від ринкових, зокрема у плановій, головними дійовими особами відносин були центральні органи управління, органи галузевого управління (міністерства), державні підприємства        виробники та окремі працівники.
Отже, складність економічного життя суспільства зумовлює різноманітність його дійових осіб (суб’єктів економічних відносин).
ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання

Опрацювати §1

Немає коментарів: