пʼятниця, 5 вересня 2014 р.

Конспект уроку з природознавства Тема: Організм. Властивості організмів

Тема: Організм. Властивості організмів
Мета 
- навчальна: узагальнити та систематизувати знання про основні ознаки живих організмів, їхні відмінності від неживих тіл природи; ознайомити учнів з основними властивостями живих організмів; дати уявлення про ріст та розвиток живих організмів; 
- розвивальна: розвивати вміння та навички спостерігати за об'єктами природи, порівнювати їх, узагальнювати матеріал, вибирати головне, робити висновки, складати опорні схеми та працювати з ними, розвивати прагнення досліджувати навколишній світ, формувати науковий світогляд, творче мислення, продовжити формувати вміння працювати з різноманітними джерелами знань; 
- виховна: виховувати естетичне сприйняття природи, відповідальність за збереження життя на Землі.
Тип уроку; вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: підручник, таблиці, фото організмів, зошити, Очікувані результати: учні дізнаються про властивості живих організмів, зможуть пояснювати відмінності між організмами і тілами неживої природи.

Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. За зразком наведіть приклади подій, які стосуються живої та неживої природи.
Нежива природа: сонце підіймається вище над Землею;... Жива природа: на проталинах з'являються перші квіти;...
* Прийом «Проблемне питання»
- Як би ви пояснили відмінності між живою та неживою природою, наприклад прибульцям з інших планет?
Учитель. Отже, про властивості живих організмів ми і поговоримо.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

* Прийом «Світлофор»
- Верхній шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом.
- Родючість — головна властивість ґрунту.
- Чим більше в ґрунті перегною, тим він бідніший.
- Ґрунт буде більш родючим, якщо в нього вносити органічні та мінеральні добрива.
- Вода — найпоширеніший мінерал на Землі.
- 3 ґрунту надходять вода і поживні речовини.
- Кількість кисню в атмосфері підтримують зелені рослини.
- Вода не є необхідною умовою для існування і життя живих організмів.
- До водних багатств належать води морів і океанів та води суходолу.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
* Прийом «Мозковий штурм» 
- Як можна відрізнити живий організм від неживого?
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Ми з вами назвали ознаки, які властиві живим організмам, за якими живі організми відрізняються від неживих.
Організмом можна назвати будь-який цілісний живий об'єкт. На перший погляд здається, нібито дуже легко визначити, що перед вами. Озирніться довкола, скільки різних тіл і організмів нас оточує — перелічувати можна дуже довго, проте значно складніше відповісти на запитання, чи можна вважати живими, наприклад, віруси, мікроби.
Організми відрізняються за розмірами тіла, формою, забарвленням, поведінкою та іншими ознаками.
- Чим відрізняються рослини від тварини?
Учені виокремлюють такі особливості живих організмів, які дозволяють провести межу між живою і неживою природою. Властивості живих організмів — це ознаки, за якими організми відрізняються між собою і від неживих об'єктів. Так, живі організми можуть рости, живитися, розмножуватися, дихати, а неживі тіла — не можуть. Розглянемо деякі властивості живих організмів.
- Властивості живих організмів
Будь-який організм змінюється протягом свого життя. Маленький зародок поступово збільшує свої розміри, змінює будову. Тобто росте і розвивається.
Усім живим організмам потрібна їжа. Вона є джерелом поживних речовин, які необхідні для їхнього розвитку, росту та життєдіяльності. Значна частина поживних речовин, що надходять до організму, використовується для здобування енергії. Енергія з поживних речовин вивільняється під час дихання. У процесі дихання за участю кисню поживні речовини розкладаються з виділенням енергії та вуглекислого газу. Енергія йде на потреби організму, а вуглекислий газ видаляється у навколишнє середовище. Так відбувається обмін речовин, складовими якого є дихання, живлення та виділення. Обмін речовин відбувається тільки у живих організмів. Це характерна особливість живого.
Живі організми здатні до розмноження. Розмноження — відтворення собі подібних, при цьому у нащадків зберігаються ознаки батьків. Скільки б не існував організм, з часом він гине. Саме розмноження забезпечує неперервність життя.
Протягом життя організм споживає поживні речовини не тільки для росту і розвитку. Енергія йде і для руху. Рухливість дає можливість організмам здобувати їжу, розмножуватися.
Більшість організмів існує в постійно змінюваних умовах: то жарко, то холодно, то волого, то сухо та ін. Тому за різних умов процеси в організмі відбувається по-різному заради його збереження. Здатність організму реагувати на зміни називають подразливістю.
* Прийом «Словникова робота»
- Організми — тіла живої природи, які живляться, дихають, ростуть, розмножуються і рухаються, відповідають на дію зовнішнього середовища.
- Рослинні організми
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Як вам уже відомо з початкової школи, рослини самі для себе створюють органічні речовини. Відбувається цей процес у зеленому листку з участю сонячного світла. Лише зелені рослини з води, яку вбирає корінь, і вуглекислого газу, що надходить з повітря, утворюють органічну речовину глюкозу й виділяють кисень, необхідний для дихання живих істот. У подальшому з органічної речовини глюкози та неорганічних речовин, які надходять із ґрунту, утворюються інші органічні речовини. З них рослина будує своє тіло. Створення рослиною органічних речовин із неорганічних за участю сонячного світла і хлорофілу називають фотосинтезом. Рослини ростуть з паростка чи насінини і розвиваються упродовж життя, збільшуються в розмірах. Рослини для дихання використовують кисень повітря, який надходить через особливі отвори в листках, що називаються продихами. Рослини пристосовуються до умов довкілля, наприклад, кактуси накопичують воду, евкаліпти повертають листя ребром до сонця.
* Прийом «Проблемне питання» 
- Чи рухаються рослини?
- Тваринні організми
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Дуже багато тварин живиться рослинною їжею. їх називають рослиноїдними. Це відомі вам свійські тварини — корови, вівці, коні, кози, кролі. З диких тварин — лосі, олені, козулі, зайці. Зуби у рослиноїдних тварин пристосовані до зривання та перетирання цупких стебел рослин.
Рослинна їжа малопоживна, тому тваринам доводиться споживати її щодня у значній кількості. Перетравлювати багато рослинної їжі їм допомагають одноклітинні організми — бактерії, що мешкають у шлунку або кишечнику. Рослиноїдні тварини часто стають здобиччю хижаків, яких ще називають м'ясоїдними. Це відомі вам вовк, лисиця, лев та інші.
Деякі тварини є всеїдними, тобто можуть живитися і рослинною, і тваринною їжею: це свині, ведмеді, їжаки, синиці, білки. Всеїдна і людина. Як і організм людини, тваринний організм потребує вітамінів. Недаремно назва цих речовин походить від слова «віта», що означає життя.
Основним джерелом багатьох вітамінів є рослинна їжа. Як бачите, живлення рослин, травоїдних тварин і хижаків відрізняється між собою. Але в будь-якому випадку важливу роль відіграють органічні речовини, створені рослиною з участю сонячного світла. Можна із впевненістю сказати, що і рослиноїдні, і м'ясоїдні тварини споживають продукти фотосинтезу.
* Прийом «Проблемне питання» 
- Яких тварин називають санітарами природи? 
- Чим харчуються комахи?
Комахи — істоти всеїдні, харчуються абсолютно всім, що трапляється на їхньому шляху, основний раціон більшості комах — це рослини, але вони їдять і пір'я, і шерсть.
Комахи — це санітари природи, вони відкладають яйця на трупах тварин, і личинки швидко їх знищують, також комахи знищують мертві трави і дерева.
* Прийом «Словникова робота»
Завдання. З підручника § 38 (І) § 35 (II) випишіть у зошит по одному прикладу властивостей організму: живлення, дихання, росту, розмноження, руху, подразливості.
* Прийом «Синквейн»
Організм
Жива істота
Обмін речовин, ріст
Розвиток, розмноження, спадкування
Організми — життя на Землі
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Павучок»
Завдання. Складіть схему властивостей організмів.
VI. Підсумок уроку.  * Прийом «П'ять речень»
- Живлення — це забезпечення організмів поживними речовинами.
-  Унаслідок живлення і дихання відбувається обмін речовинами.
-  Рослини живляться органічними речовинами, які самі створюють під час фотосинтезу.
- Тварини живляться готовими органічними речовинами, споживаючи рослинну або тваринну їжу.
- Організми ростуть, розвиваються, розмножуються.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 38 (І), § 35 (II). 

- Випереджальне завдання: підготувати міні-проект за темою «Тварини минулого».

Немає коментарів: