Тема: рослини
Мета
- навчальна:
сформувати знання про особливості будови рослин, основні органи, їхні функції
та значення для рослини, пояснити значення рослин у природі;
-
розвивальна: розвивати навички спостерігати за рослинними організмами,
порівнювати їх; складати опорні схеми та працювати з ними;
- виховна:
виховувати естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження
рослинного світу, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.
Тип уроку;
вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання:
підручник, фотографії рослинних організмів, зошити, відео-матеріали з
Інтернет-ресурсів, таблиці «Органи квіткових рослин», гербарії рослин, кімнатні
рослини.
Очікувані
результати: учні дізнаються про різноманітність живої природи, значення рослин
у природі та в житті людини і тварин, характерні властивості рослин.
Хід уроку
I.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом
«Проблемне питання»
- Чи було б
життя без рослин? Чому?
* Прийом
«Віршовані рядки»
Було у
матері Природи Дві донечки такої вроди. Хто їх побачить хоч на мить — Не міг
забуть і розлюбить.
Голубооку
звали Флора. У неї очі — наче зорі. Завжди замріяна, тендітна. Ласкава, ніжна
та привітна.
- Фауна —
швидка, як вітер. Могла з птахами полетіти, І за оленями стрибати, Та з
білочками пустувати.
Обидві світ
живий любили, Відтак його боготворили. Тож вирішила мудра мати Природні їм
дарунки дати:
Мрійливій
Флорі — світ рослинний, А жвавій Фауні — тваринний. Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
Живуть в
легендах і понині Живого світу дві богині.
* Прийом
«Дивуй»
Понад сім
століть у селищі Верхня Хортиця, неподалік Запоріжжя, стоїть могутній дуб.
Висота цього велетня 36 метрів, діаметр стовбура — 6,32 метра, діаметр крони 43
метри.
Лісний горіх
у 1,5 раза переважає за поживними речовинами м'ясо свині, у 3 рази — хліб, у 10
разів — молоко, у 13-14 разів — свіжі яблука, груші.
IV. ВИВЧЕННЯ
НОВОГО МАТЕРІАЛУ
-
Різноманітність рослин
- Розповідь
учителя з елементами бесіди
Ми з вами
продовжуємо вивчати живі організми.
- Отже, як
називається рослинний світ?
Правильно,
флора,
- А на честь
кого він носить таку назву?
Так, богині
квітів і весни в давній міфології — Флори,
- Як
називається наука, що вивчає рослини?
Дійсно, це —
ботаніка.
Щоб
орієнтуватися у світі живої природи, вчені розподілили організми на рослини,
тварини, гриби, бактерії. Перше царство живої природи, яке ми будемо вивчати,—
це рослини. їх називають зеленим дивом Землі. Якщо порівняти організми з
неживими тілами природи, то побачимо, що організми мають складну будову. Майже
всі рослинні організми належать до багатоклітинних організмів. їхні тіла
складаються з частин певних розмірів і форми, які виконують певну дію або
функцію, ці частини називають органами.
- Органи
рослин
- Розповідь
учителя з елементами бесіди
Протягом
усього етапу учні працюють з рисунками у підручнику таблицями.
До основних
органів рослин належать корінь, пагін, квітка і плід.
- Корінь —
підземний орган рослини. Він закріплює рослину в ґрунті, поглинає з нього воду
з неорганічними речовинами. У ньому відкладаються поживні речовини. Може мати
різний вигляд.
- Наземний
пагін — орган, який складається із стебла і листків.
У листках є
хлорофіл, завдяки якому відбувається фотосинтез. Листок має спеціальні утвори —
продихи. Через них відбувається дихання — надходить і виділяється кисень та
вуглекислий газ. Ще через листки рослини виводять з організму воду у вигляді
водяної пари — цей процес називається випаровуванням. Стебла слугують опорою
рослини і своєрідним каналом для транспортування поживних речовин з кореня до
листків і квітів, і навпаки.
Багато
рослин мають такий орган, як квітка. Він існує не постійно. Утворюється тоді,
коли рослина готова до розмноження. З квітів утворюються плоди. Найменшу квітку
серед рослин України має водоплавна ряска. Діаметр її становить усього 0,5 мм.
-
Розмноження рослин
Квітки дають
плоди, у яких дозріває насіння, з нього розвиваються нові рослини. Папороть і
мох не квіткові, тому розмножуються за допомогою спор. Ще рослини можна
розмножувати частинами тіла — паростками, пагонами, частинами коріння,
бульбами, цибулинами, листовою пластиною.
Насіння має
пристосування, які допомагають йому переміщуватися на значні відстані від
батьківської рослини завдяки вітру, птахам чи тваринам. Потрапивши у сприятливі
умови, насінини проростають.
- Значення
рослин
Виділяють
кисень, необхідний для всіх живих організмів. Є джерелом поживних речовин для
тварин і людини. Зменшують у повітрі кількість вуглекислого газу.
* Прийом
«Дерево рішень»
Завдання.
Назвіть якомога більше фактів значення рослин у житті людини, як-то: лікарська
сировина, продукти харчування, папір тощо.
V. ПЕРВИННА
ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом
«Павучок»
Завдання.
Складіть схему царства живої природи.
* Прийом
«Мікрофон»
- Що
таке природа?
- На які
групи вона поділяється?
- Як
живляться рослини? » Де живуть рослини?
- Скільки
живуть різні рослини?
- Чим
відрізняються одна від одної?
- Які
особливості різних рослин вам відомі?
* Прийом
«Доповни речення»
Усі живі
організми вчені поділили на_______________(царства).
Будь-яке
тіло живої природи називають__________(організмом).
Живими
організмами є: рослини, тварини____________________
(гриби,
бактерії).
Клітинну
будову мають______________________(живі організми).
Організми
можуть бути одноклітинними та___________________
(багатоклітинними).
Основними властивостями
живих організмів є: живлення, дихання, обмін речовин, подразливість,
рух,________________________
(ріст та
розвиток).
Надходження
речовин та енергії, перетворення з подальшим видаленням кінцевих продуктів
називають_________________________
(обміном
речовин).
Подразливість
— це реакція організму на_____________________
(зміни
довкілля).
Кількісні
зміни в організмі — це_______________________(ріст),
якісні зміни
в організмі — це_________________________(розвиток).
Розмноження
— це_______________(відтворення собі подібних).
- Тест
1.
Орган, за допомогою якого рослина живиться з повітря:
а)
корінь;
б)
пагін;
в)
листок.
2. Орган, за
допомогою якого рослина живиться з ґрунту:
а)
корінь;
б)
пагін;
в)
квітка.
3.
Клітинну будову мають:
а) тварини
та рослини;
б)
рослини та гриби;
в) усі
відповіді правильні.
4. Головна
функція квітки:
а)
фотосинтез;
б)
розмноження;
в)
поглинання кисню.
* Прийом
«Бліцопитування»
- 3 яких
органів складається пагін?
- Ви
обірвали всі листки на дереві. Чи буде тепер рослина рости та розвиватися?
- Де
розташовується корінь у рослини?
- Для чого
рослині потрібен корінь?
- Які органи
належать до надземних?
- Чи буде
рости рослина без стебла?
- На кущі
троянди обрізали квіти. Чи буде рослина рости далі?
- Улітку на
вишні ви обірвали всі плоди. Чи загине вишня?
* Прийом
«Скарбничка»
Завдання.
Заповніть таблицю, які органи для чого призначені.
- Які
висновки ви зробите для себе, дослідивши призначення органів квіткових рослин?
VI. Підсумок уроку.
* Прийом
«Роблю висновок»
- Основні
функції листків — фотосинтез, газообмін, випаровування води.
- Спільна
ознака всіх рослин — це здатність створювати органічні речовини з вуглекислого
газу і води для створення власного тіла і живлення тварин та людини.
- Поширення насіння
сприяє розселенню рослин.
- Усі органи
квіткових рослин взаємопов'язані між собою і працюють як єдине ціле.
VII. ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
- Опрацювати
параграфи підручника: § 40 (І), § 37 (II).
- Творче
завдання: скласти усну розповідь «Що дають мені рослини», кросворд на тему
«Квітка».
- Провести
дослідницький практикум «Вплив температури, світла і вологості на проростання
насіння». Інструкції до нього наведені у параграфі підручника.
Немає коментарів:
Дописати коментар