пʼятниця, 5 вересня 2014 р.

Конспект уроку з природознавства Тема: рослини

Тема: рослини
Мета 
- навчальна: сформувати знання про особливості будови рослин, основні органи, їхні функції та значення для рослини, пояснити значення рослин у природі; 
- розвивальна: розвивати навички спостерігати за рослинними організмами, порівнювати їх; складати опорні схеми та працювати з ними; 
- виховна: виховувати естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження рослинного світу, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.
Тип уроку; вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: підручник, фотографії рослинних організмів, зошити, відео-матеріали з Інтернет-ресурсів, таблиці «Органи квіткових рослин», гербарії рослин, кімнатні рослини.
Очікувані результати: учні дізнаються про різноманітність живої природи, значення рослин у природі та в житті людини і тварин, характерні властивості рослин.

Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Проблемне питання»
- Чи було б життя без рослин? Чому?
* Прийом «Віршовані рядки»
Було у матері Природи Дві донечки такої вроди. Хто їх побачить хоч на мить — Не міг забуть і розлюбить.
Голубооку звали Флора. У неї очі — наче зорі. Завжди замріяна, тендітна. Ласкава, ніжна та привітна.
- Фауна — швидка, як вітер. Могла з птахами полетіти, І за оленями стрибати, Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили, Відтак його боготворили. Тож вирішила мудра мати Природні їм дарунки дати:
Мрійливій Флорі — світ рослинний, А жвавій Фауні — тваринний. Щоб берегли і доглядали, Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині Живого світу дві богині.
* Прийом «Дивуй»
Понад сім століть у селищі Верхня Хортиця, неподалік Запоріжжя, стоїть могутній дуб. Висота цього велетня 36 метрів, діаметр стовбура — 6,32 метра, діаметр крони 43 метри.
Лісний горіх у 1,5 раза переважає за поживними речовинами м'ясо свині, у 3 рази — хліб, у 10 разів — молоко, у 13-14 разів — свіжі яблука, груші.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Різноманітність рослин 
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Ми з вами продовжуємо вивчати живі організми.
- Отже, як називається рослинний світ?
Правильно, флора, 
- А на честь кого він носить таку назву?
Так, богині квітів і весни в давній міфології — Флори, 
- Як називається наука, що вивчає рослини?
Дійсно, це — ботаніка.
Щоб орієнтуватися у світі живої природи, вчені розподілили організми на рослини, тварини, гриби, бактерії. Перше царство живої природи, яке ми будемо вивчати,— це рослини. їх називають зеленим дивом Землі. Якщо порівняти організми з неживими тілами природи, то побачимо, що організми мають складну будову. Майже всі рослинні організми належать до багатоклітинних організмів. їхні тіла складаються з частин певних розмірів і форми, які виконують певну дію або функцію, ці частини називають органами.
- Органи рослин
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Протягом усього етапу учні працюють з рисунками у підручнику таблицями.
До основних органів рослин належать корінь, пагін, квітка і плід.
- Корінь — підземний орган рослини. Він закріплює рослину в ґрунті, поглинає з нього воду з неорганічними речовинами. У ньому відкладаються поживні речовини. Може мати різний вигляд.
- Наземний пагін — орган, який складається із стебла і листків.
У листках є хлорофіл, завдяки якому відбувається фотосинтез. Листок має спеціальні утвори — продихи. Через них відбувається дихання — надходить і виділяється кисень та вуглекислий газ. Ще через листки рослини виводять з організму воду у вигляді водяної пари — цей процес називається випаровуванням. Стебла слугують опорою рослини і своєрідним каналом для транспортування поживних речовин з кореня до листків і квітів, і навпаки.
Багато рослин мають такий орган, як квітка. Він існує не постійно. Утворюється тоді, коли рослина готова до розмноження. З квітів утворюються плоди. Найменшу квітку серед рослин України має водоплавна ряска. Діаметр її становить усього 0,5 мм.
- Розмноження рослин
Квітки дають плоди, у яких дозріває насіння, з нього розвиваються нові рослини. Папороть і мох не квіткові, тому розмножуються за допомогою спор. Ще рослини можна розмножувати частинами тіла — паростками, пагонами, частинами коріння, бульбами, цибулинами, листовою пластиною.
Насіння має пристосування, які допомагають йому переміщуватися на значні відстані від батьківської рослини завдяки вітру, птахам чи тваринам. Потрапивши у сприятливі умови, насінини проростають.
- Значення рослин
Виділяють кисень, необхідний для всіх живих організмів. Є джерелом поживних речовин для тварин і людини. Зменшують у повітрі кількість вуглекислого газу.
* Прийом «Дерево рішень»
Завдання. Назвіть якомога більше фактів значення рослин у житті людини, як-то: лікарська сировина, продукти харчування, папір тощо.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Павучок»
Завдання. Складіть схему царства живої природи.

* Прийом «Мікрофон»
-  Що таке природа?
- На які групи вона поділяється?
-  Як живляться рослини? » Де живуть рослини?
- Скільки живуть різні рослини?
- Чим відрізняються одна від одної?
- Які особливості різних рослин вам відомі?
* Прийом «Доповни речення»
Усі живі організми вчені поділили на_______________(царства).
Будь-яке тіло живої природи називають__________(організмом).
Живими організмами є: рослини, тварини____________________
(гриби, бактерії).
Клітинну будову мають______________________(живі організми).
Організми можуть бути одноклітинними та___________________
(багатоклітинними).
Основними властивостями живих організмів є: живлення, дихання, обмін речовин, подразливість, рух,________________________
(ріст та розвиток).
Надходження речовин та енергії, перетворення з подальшим видаленням кінцевих продуктів називають_________________________
(обміном речовин).
Подразливість — це реакція організму на_____________________
(зміни довкілля).
Кількісні зміни в організмі — це_______________________(ріст),
якісні зміни в організмі — це_________________________(розвиток).
Розмноження — це_______________(відтворення собі подібних).
- Тест
1.  Орган, за допомогою якого рослина живиться з повітря:
а)  корінь;
б)  пагін;
в)  листок.
2. Орган, за допомогою якого рослина живиться з ґрунту:
а)  корінь;
б)  пагін;
в)  квітка.
3.  Клітинну будову мають:
а)  тварини та рослини;
б)  рослини та гриби;
в)  усі відповіді правильні.
4. Головна функція квітки:
а)  фотосинтез;
б)  розмноження;
в)  поглинання кисню.
* Прийом «Бліцопитування» 
- 3 яких органів складається пагін?
- Ви обірвали всі листки на дереві. Чи буде тепер рослина рости та розвиватися?
- Де розташовується корінь у рослини?
- Для чого рослині потрібен корінь?
- Які органи належать до надземних?
- Чи буде рости рослина без стебла?
- На кущі троянди обрізали квіти. Чи буде рослина рости далі?
- Улітку на вишні ви обірвали всі плоди. Чи загине вишня?
* Прийом «Скарбничка»
Завдання. Заповніть таблицю, які органи для чого призначені.

- Які висновки ви зробите для себе, дослідивши призначення органів квіткових рослин?
VI. Підсумок уроку. 
* Прийом «Роблю висновок»
- Основні функції листків — фотосинтез, газообмін, випаровування води.
- Спільна ознака всіх рослин — це здатність створювати органічні речовини з вуглекислого газу і води для створення власного тіла і живлення тварин та людини.
- Поширення насіння сприяє розселенню рослин.
- Усі органи квіткових рослин взаємопов'язані між собою і працюють як єдине ціле.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 40 (І), § 37 (II).
- Творче завдання: скласти усну розповідь «Що дають мені рослини», кросворд на тему «Квітка».

- Провести дослідницький практикум «Вплив температури, світла і вологості на проростання насіння». Інструкції до нього наведені у параграфі підручника.

Немає коментарів: