Тема: тварини
Мета
- навчальна:
сформувати знання про особливості будови тварин, їхні органи, головну
відмінність від рослин, збагатити знання учнів про тварин, їхнє значення для
природи взагалі і людини зокрема;
-
розвивальна: удосконалювати навички спостерігати за тваринними організмами,
порівнювати їх; складати опорні схеми та працювати з ними;
- виховна:
виховувати моральну відповідальність за збереження тваринного світу,
відповідальність за друзів наших менших, прагнення досліджувати навколишній
світ.
Тип уроку:
вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання:
підручник, фото тваринних організмів, зошити, відеоматеріа-ли з
Інтернет-ресурсів, таблиці «Будова тіла ящірки», «Будова тіла птаха», «Будова
та різноманітність ссавців».
Очікувані
результати: учні дізнаються про різноманітність тварин у природному середовищі,
їхні характерні властивості, значення тварин у природі та в житті людини.
Хід уроку
I.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом
«Віршовані рядки»
Мають хвіст
і гострі зуби, Кігті випускають.
Що брати це
наші менші, Люди добре знають.
Вміють
плавати, стрибати, Вигинають спинки.
Спробуй їх
тепер назвати! Звісно, це... (тваринки).
* Прийом
«Дивуй»
Цікаво
знати! Найменший птах України — корольок (5 г), а найважчий — дрохва (20 кг).
Лелека на добу може здолати відстань до 400-500 км, його дзьоб сягає 19 см.
Найрухливіша голова у сови. Синиця за добу з'їдає стільки ж комах, скільки
важить сама. Зозуля з'їдає за день 39 коників, 43 капустяних черв'яки, 5
личинок хруща, 4 павуки та багато інших комах. Одна сова з'їдає за літо 1000
полівок сірих, зберігаючи 1 тонну зерна. У тілі горобця 2550 пір'їн, у синички
навесні — 2665, а восени — ЗОН.
* Прийом
«Проблемне питання»
- Чим
відрізняються тварини від рослин?
III.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом
«Інтелектуальна розминка»
- Що таке
організм?
- Що
таке клітина?
- Яка
спільна ознака всіх рослин?
- 3
чим пов'язана різноманітність рослин на Землі?
- Чому
листки у рослин зеленого кольору?
- 3
чого створюють органічні речовини рослини?
- Які
вам відомі органи рослин?
- Для
чого потрібен корінь рослині?
- Яку роль
виконують квіти у рослини?
- Що таке
продихи?
- Чому
листок у рослини виконує стільки різноманітних функцій?
- Яким чином
відбувається розмноження рослин?
- Як можна
розмножити рослину?
- Якими
способами насіння поширюється на значні відстані?
- Що
таке дифузія?
- Які ви
знаєте види за особливостями харчування рослин?
* Прийом
«Загадка»
Завдання.
Відгадайте тваринку за її домівкою.
- Робить
барліг. Що це за тварина? (Ведмідь)
- На річках
будують собі хатки з дрючків і багна. Під водою прокладають вхід до хатки, а
всередині є окремі місця для сну і життя. (Бобер)
- Видовбане
в старій, гнилій осиці дупло, що встелене стружкою. (Дятел)
-
Домівка найчастіше розміщена під дахом будинків. Вона зроблена з гілочок,
сирої глини, багна. (Ластівка)
IV. ВИВЧЕННЯ
НОВОГО МАТЕРІАЛУ
розгадування
кросворда «Тварини».
По
горизонталі:
1.
Коло бабусі сидить у кожусі, Проти печі гріється, без
водички миється.(Кіт)
2.
Герой мультфільму «Ну, постривай!». (Вовк)Голодна
— мукає, сита — жує, Всім дітям молоко дає. (Корова)
3.
Дуже довга в неї шия, Ще й смугаста, як змія. Через це
через паркан Заглядає, наче кран. (Жирафа)
4.
Герой казки І. Франка «Фарбований...». (Лис)Хто
у Африці живе, Цілий день банан жує? Дражнить всіх мале звірятко. Хто це,
діти?..(Мавпенятко).
5.
Зубатий приятель Чебурашки. (Крокодил)
Різноманітність
тварин
- Розповідь
учителя з елементами бесіди
Ми з вами
продовжуємо вивчати живі організми.
- Отже, як
називається тваринний світ?
Так, фауна.
Саме так звали міфічну богиню, дружину Фавна — бога лісів, полів, заступника
стад.
- А як
називають науку, що вивчає тварин?
Так,
зоологія.
На Землі
нараховують близько 1,5 млн видів тварин. їх можна зустріти скрізь: на
суходолі, у водоймах, у ґрунті. Зовні вони різняться між собою за розмірами,
формами тіла, кольором, покривом та багатьма іншими ознаками.
Тваринні
організми подібно до рослинних мають клітинну будову. Серед них є як
одноклітинні, так і багатоклітинні організми. Проте вони мають багато
спільного. Вони всі на відміну від рослин живляться готовими органічними речовинами.
Саме тому тварини пристосувалися добувати собі корм. Одні живляться рослинами,
інші — рослиноїдними тваринами. За способом живлення тварини поділяються на три
групи: рослиноїдні, хижі та всеїдні. Оскільки тварини споживають різну їжу, то
мають певні пристосування до її утримання, подрібнення та перетравлення.
Тварини
рухаються, а для цього в них теж є різні способи. Повзуть, вигинають тіло,
стрибають чи біжать, мають різноманітні кінцівки для переміщення. Органи
дихання можуть бути у вигляді легень, трахей, а у риб — зябрів. Черв'яки
дихають своєю поверхнею завдяки дифузії. Є органи виділення, органи чуттів.
Тварини орієнтуються у навколишньому середовищі завдяки тому, що мають органи
слуху, зору, нюху, дотику.
-
Різноманітність тварин
Багатоклітинних
тварин учені поділили на дві групи, а саме: на хребетні та безхребетні. До
хребетних включено тварини, які мають внутрішню основу тіла — хребет, до
безхребетних однесли тварин, які його не мають. Ще тварин можна поділити за
умовами, у яких вони мешкають.
* Прийом
«Власні приклади»
Завдання.
Наведіть приклади відомих вам тварин, які будуть належати до цих груп.
- Значення
тварин
Людина дуже
давно приручила багато тварин для отримання продуктів харчування. Використовує
вовну, шерсть, шкіру для виготовлення одягу, взуття, шкіргалантерейних виробів.
Отруту деяких тварин, а саме: змій, бджіл — застосовують для виробництва ліків.
* Прийом
«Дерево рішень»
Завдання.
Наведіть якомога більше фактів використання тварин у житті людини.
* Прийом
«Проблемне питання»
Завдання.
Назвіть відомих вам шкідників, з якими бореться ваша родина на присадибній
ділянці. Чи завадило б природі, якби людина зовсім винищила цих тварин з Землі?
V. ПЕРВИННА
ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом
«Мікрофон»
- Що спільного
між тваринами і рослинами?
- Які
є групи тварин за способами живлення?
- До
яких тварин за способом живлення належать:
- вовк
та лисиця;
-
ведмідь та їжак;
-
олень та заєць;
- щука
та орел.
* Прийом
«Доповни речення»
- Боязкий,
як_________________________________________________
- колючий,
як________________________________________________
- злий,
як_____________________________________________________
- хитрий,
як__________________________________________________
- прудкий,
як_________________________________________________
- мохнатий,
як
* Прийом
«Загадка»
Учні задають
загадки про тварин, які підготували вдома.
Відкриваються
щоночі Величезні її очі. Землю темрява вкрива — Полювать летить... (сова).
Руденьку
шубку має. По гілках вона стрибає. Горішки, шишки збирає. (Білка)
Прийшла кума
з довгим віником. На бесіду з милим півником.
(Лисиця)
У лісі біля
пня біготня і метушня: Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)
* Прийом
«Кросворд»
1. Тварина,
яка за будовою тіла нагадує людину. (Мавпа)
2. Пухнаста
домашня улюблениця. (Кішка)
3. Маленька
тваринка, що живе в акваріумі. (Рибка)
4. У воді
купалася, сухою зосталася. (Качка)
5. Хвойне
дерево з довгими голками та круглими шишками. (Сосна)
6. Вона й
весну так зустрічає, Схилившись над водою. Весь час у річку заглядає, Милуючись
собою.
(Верба)
VI. Підсумок уроку.
* Прийом
«П'ять речень»
- Тварини
живляться готовими органічними речовинами, споживають рослинну чи тваринну їжу.
- Тварини
орієнтуються у навколишньому середовищі завдяки тому, що мають органи слуху,
зору, нюху, дотику.
- Тварини
відіграють важливу роль у природі та господарській діяльності людини.
- Тварини
відіграють важливу роль у формуванні та утворенні
ґрунтів та
підвищенні їхньої родючості, о Комахи запилюють квіти, птахи переносять насіння
на значні
відстані.
-
Випереджальне завдання учнів
Інформаційне
повідомлення про тварин минулого.
VII. ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
- Опрацювати
параграфи підручника:
Немає коментарів:
Дописати коментар