субота, 6 вересня 2014 р.

Конспект уроку з природознавства Тема: тварини

Тема: тварини
Мета 
- навчальна: сформувати знання про особливості будови тварин, їхні органи, головну відмінність від рослин, збагатити знання учнів про тварин, їхнє значення для природи взагалі і людини зокрема; 
- розвивальна: удосконалювати навички спостерігати за тваринними організмами, порівнювати їх; складати опорні схеми та працювати з ними; 
- виховна: виховувати моральну відповідальність за збереження тваринного світу, відповідальність за друзів наших менших, прагнення досліджувати навколишній світ.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: підручник, фото тваринних організмів, зошити, відеоматеріа-ли з Інтернет-ресурсів, таблиці «Будова тіла ящірки», «Будова тіла птаха», «Будова та різноманітність ссавців».
Очікувані результати: учні дізнаються про різноманітність тварин у природному середовищі, їхні характерні властивості, значення тварин у природі та в житті людини.

Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Мають хвіст і гострі зуби, Кігті випускають. 
Що брати це наші менші, Люди добре знають. 
Вміють плавати, стрибати, Вигинають спинки. 
Спробуй їх тепер назвати! Звісно, це... (тваринки).
* Прийом «Дивуй»
Цікаво знати! Найменший птах України — корольок (5 г), а найважчий — дрохва (20 кг). Лелека на добу може здолати відстань до 400-500 км, його дзьоб сягає 19 см. Найрухливіша голова у сови. Синиця за добу з'їдає стільки ж комах, скільки важить сама. Зозуля з'їдає за день 39 коників, 43 капустяних черв'яки, 5 личинок хруща, 4 павуки та багато інших комах. Одна сова з'їдає за літо 1000 полівок сірих, зберігаючи 1 тонну зерна. У тілі горобця 2550 пір'їн, у синички навесні — 2665, а восени — ЗОН.
* Прийом «Проблемне питання» 
- Чим відрізняються тварини від рослин?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка» 
- Що таке організм?
-  Що таке клітина?
-  Яка спільна ознака всіх рослин?
-  3 чим пов'язана різноманітність рослин на Землі?
-  Чому листки у рослин зеленого кольору?
-  3 чого створюють органічні речовини рослини? 
-  Які вам відомі органи рослин?
- Для чого потрібен корінь рослині?
- Яку роль виконують квіти у рослини?
- Що таке продихи?
- Чому листок у рослини виконує стільки різноманітних функцій?
- Яким чином відбувається розмноження рослин?
- Як можна розмножити рослину?
- Якими способами насіння поширюється на значні відстані?
-  Що таке дифузія?
- Які ви знаєте види за особливостями харчування рослин?
* Прийом «Загадка»
Завдання. Відгадайте тваринку за її домівкою.
- Робить барліг. Що це за тварина? (Ведмідь)
- На річках будують собі хатки з дрючків і багна. Під водою прокладають вхід до хатки, а всередині є окремі місця для сну і життя. (Бобер)
- Видовбане в старій, гнилій осиці дупло, що встелене стружкою. (Дятел)
-  Домівка найчастіше розміщена під дахом будинків. Вона зроблена з гілочок, сирої глини, багна. (Ластівка)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
розгадування кросворда «Тварини».

По горизонталі:
1.                      Коло бабусі сидить у кожусі, Проти печі гріється, без водички миється.(Кіт)
2.                      Герой мультфільму «Ну, постривай!». (Вовк)Голодна — мукає, сита — жує, Всім дітям молоко дає. (Корова)
3.                      Дуже довга в неї шия, Ще й смугаста, як змія. Через це через паркан Заглядає, наче кран. (Жирафа)
4.                      Герой казки І. Франка «Фарбований...». (Лис)Хто у Африці живе, Цілий день банан жує? Дражнить всіх мале звірятко. Хто це, діти?..(Мавпенятко).
5.                      Зубатий приятель Чебурашки. (Крокодил)
Різноманітність тварин
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Ми з вами продовжуємо вивчати живі організми.
- Отже, як називається тваринний світ?
Так, фауна. Саме так звали міфічну богиню, дружину Фавна — бога лісів, полів, заступника стад.
- А як називають науку, що вивчає тварин?
Так, зоологія.
На Землі нараховують близько 1,5 млн видів тварин. їх можна зустріти скрізь: на суходолі, у водоймах, у ґрунті. Зовні вони різняться між собою за розмірами, формами тіла, кольором, покривом та багатьма іншими ознаками.
Тваринні організми подібно до рослинних мають клітинну будову. Серед них є як одноклітинні, так і багатоклітинні організми. Проте вони мають багато спільного. Вони всі на відміну від рослин живляться готовими органічними речовинами. Саме тому тварини пристосувалися добувати собі корм. Одні живляться рослинами, інші — рослиноїдними тваринами. За способом живлення тварини поділяються на три групи: рослиноїдні, хижі та всеїдні. Оскільки тварини споживають різну їжу, то мають певні пристосування до її утримання, подрібнення та перетравлення.
Тварини рухаються, а для цього в них теж є різні способи. Повзуть, вигинають тіло, стрибають чи біжать, мають різноманітні кінцівки для переміщення. Органи дихання можуть бути у вигляді легень, трахей, а у риб — зябрів. Черв'яки дихають своєю поверхнею завдяки дифузії. Є органи виділення, органи чуттів. Тварини орієнтуються у навколишньому середовищі завдяки тому, що мають органи слуху, зору, нюху, дотику.
- Різноманітність тварин
Багатоклітинних тварин учені поділили на дві групи, а саме: на хребетні та безхребетні. До хребетних включено тварини, які мають внутрішню основу тіла — хребет, до безхребетних однесли тварин, які його не мають. Ще тварин можна поділити за умовами, у яких вони мешкають.
* Прийом «Власні приклади»
Завдання. Наведіть приклади відомих вам тварин, які будуть належати до цих груп.
- Значення тварин
Людина дуже давно приручила багато тварин для отримання продуктів харчування. Використовує вовну, шерсть, шкіру для виготовлення одягу, взуття, шкіргалантерейних виробів. Отруту деяких тварин, а саме: змій, бджіл — застосовують для виробництва ліків.
* Прийом «Дерево рішень»
Завдання. Наведіть якомога більше фактів використання тварин у житті людини.
* Прийом «Проблемне питання»
Завдання. Назвіть відомих вам шкідників, з якими бореться ваша родина на присадибній ділянці. Чи завадило б природі, якби людина зовсім винищила цих тварин з Землі?
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон»
-  Що спільного між тваринами і рослинами?
-  Які є групи тварин за способами живлення?
-  До яких тварин за способом живлення належать:
-  вовк та лисиця;
-  ведмідь та їжак;
-  олень та заєць;
-  щука та орел.
* Прийом «Доповни речення»
- Боязкий, як_________________________________________________
- колючий, як________________________________________________
- злий, як_____________________________________________________
- хитрий, як__________________________________________________
- прудкий, як_________________________________________________
- мохнатий, як
* Прийом «Загадка»
Учні задають загадки про тварин, які підготували вдома.
Відкриваються щоночі Величезні її очі. Землю темрява вкрива — Полювать летить... (сова).
Руденьку шубку має. По гілках вона стрибає. Горішки, шишки збирає. (Білка)
Прийшла кума з довгим віником. На бесіду з милим півником.
(Лисиця)
У лісі біля пня біготня і метушня: Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)
* Прийом «Кросворд»


1. Тварина, яка за будовою тіла нагадує людину. (Мавпа)
2. Пухнаста домашня улюблениця. (Кішка)
3. Маленька тваринка, що живе в акваріумі. (Рибка)
4. У воді купалася, сухою зосталася. (Качка)
5. Хвойне дерево з довгими голками та круглими шишками. (Сосна)
6. Вона й весну так зустрічає, Схилившись над водою. Весь час у річку заглядає, Милуючись собою.
(Верба)
VI. Підсумок уроку. 
* Прийом «П'ять речень»
- Тварини живляться готовими органічними речовинами, споживають рослинну чи тваринну їжу.
- Тварини орієнтуються у навколишньому середовищі завдяки тому, що мають органи слуху, зору, нюху, дотику.
- Тварини відіграють важливу роль у природі та господарській діяльності людини.
- Тварини відіграють важливу роль у формуванні та утворенні
ґрунтів та підвищенні їхньої родючості, о Комахи запилюють квіти, птахи переносять насіння на значні
відстані.
- Випереджальне завдання учнів
Інформаційне повідомлення про тварин минулого.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати параграфи підручника: 

Немає коментарів: