пʼятниця, 5 вересня 2014 р.

Конспект уроку з природознавства Тема: властивості грунту. Догляд за грунтом

Тема: властивості грунту. Догляд за грунтом
Мета а навчальна: докладніше ознайомити учнів з властивостями ґрунтів, з їх використанням людиною, сформувати знання про залежність родючості ґрунтів від їхніх властивостей і способів використання; а розвивальна: удосконалювати навички використовувати додаткові джерела інформації для поширення своєї ерудиції та знань, формувати вміння дбайливо і грамотно ставитися до ґрунтів; а виховна: виховувати дбайливе ставлення до ґрунтів, зокрема ґрунтів рідного краю, повагу до працівників сільського господарства.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: атлас, карти, підручник, малюнки із зображенням ґрунту, зошити
Очікувані результати: учні ознайомляться з властивостями ґрунту, розширять знання про утворення ґрунту та догляд за ним.

Хід уроку 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
- Бесіда » Що таке ґрунт? 
- Чим відрізняється ґрунт від гірської породи?
- 3 чого утворюється ґрунт?
- Які органічні та неорганічні речовини належать до складу ґрунту? 
- Яку роль відіграють гірські породи у формуванні ґрунтів? 
- Яка є характерна властивість у ґрунтів? 
- Від чого залежить колір ґрунту? 
- Яке значення ґрунту для живих організмів? 
- Як утворюється гумус?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Мікрофон»
Учні розповідають прислів'я та приказки про ґрунт.
- Ще маленьким вчила мене мати: крихту хліба, кожну п'ядь землі свято берегти і шанувати.
- Земля — трудівниця, аж парує та людям хліб готує.
- Земля — наша мати, всіх годує.
- На добрій землі що не посієш, то і вродить.
- Земля — годувальниця наша.
- Силу беремо ми від землі, землю бережемо, наче матір.
- Вдячність і пшениця родять лише на доброму ґрунті.
- Будь здоровий, як вода, а багатий, як земля.
- Земля не рабиня наша, а мати, сонце не вітчим, а рідний батько, ліси — наші брати, річки — сестри, дощі, вітри, сніги — гості, а ми на своїй планеті — не тимчасові мешканці, а Мудрі Господарі.
Учитель.   Чому  споконвіку  людина  поважно  ставиться до землі?
* Прийом «Проблемне питання»
- Яку роль відіграють органічні речовини у формуванні ґрунтів?
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Асоціації»
Завдання. Запишіть усі асоціації, які виникають у вас із фразою «людина на землі» або поняттям «землероб».
* Прийом «Мікрофон»
Завдання. Назвіть усі відомі вам професії людини, пов'язані із землею.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Робота з картою
- Які найпоширеніші ґрунти в нашій державі?
* Прийом «Мозковий штурм»
- Яким чином вода, тепло, повітря, органічні речовини впливають на формування ґрунту?
- Чим відрізняються городні культури, що ростуть на оброблюваному городі і на закинутому?
- Чому культурні рослини, які висаджує людина на полях та городах потрібно полоти?
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Ґрунти — це земельні ресурси планети, складова частина її продуктивних сил. Для України — ґрунти основне джерело національного багатства. Ґрунт є особливим природним витвором, він виник у результаті взаємодії неживої та живої природи. Ґрунти України є дуже різноманітними. їх існує близько 1000 видів, тому що вони утворились у різних природних умовах.
- Властивості ґрунту
А Розповідь учителя з елементами бесіди
1) Колір залежить від кількості домішок, гірських порід та гумусу. Ви спостерігали в природі, що ґрунт має неоднаковий колір. Чим більше в ґрунті піску, тим колір його світліший. Якщо в ґрунті багато домішок Феруму, він має червонувате (іржаве) забарвлення. Є ґрунти з блакитно-сизими відтінками. Вони утворюються, наприклад, у місцевостях з холодним кліматом, де багато зайвої вологи. У місцевостях, де дуже рясні дощі, як, наприклад, на екваторі, усі речовини вимиваються з ґрунту, тому він має жовтуватий колір.
2) Структура ґрунту. Якщо вміст у ґрунті піску перевищує 90%, то такий ґрунт називають піщаним, а той, що містить понад 40% глини, — глинистим. У піщаному ґрунті багато повітря. Він швидко пропускає воду, але погано її зберігає. Коли багато вологи, то глинистий ґрунт стає в'язким, а після висихання — твердим і щільним.
У чорноземах багато перегною. У нього добре проникає вода і повітря, він зберігає вологу.
3) Вологість ґрунту обумовлюється, звичайно ж, кліматичними умовами та структурою ґрунту.
Вода рухається по капілярах вгору, вниз та в сторони.
4) Кількість повітря. Повітря вільно надходить при оранці, розпушуванні, перекопуванні.
5) Кількість живих організмів. Живі організми, такі як дощові черви, покращують склад ґрунту поживними речовинами, він стає більш шпаристим, краще проникним для води і повітря.
- Родючість ґрунту
Головна властивість ґрунту — родючість, тобто здатність забезпечувати рослини необхідними поживними речовинами. Визначає родючість ґрунту органічна речовина — перегній, що утворюється в результаті неповного розкладу бактеріями та грибами відмерлих рослинних решток. Верхній родючий шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років. А для нормального росту рослин потрібен шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см.
Якщо невміло або недбало господарювати, то родючий ґрунт може загинути швидко і безповоротно.
* Прийом «Практична теорія»
Завдання. Порахуйте, скільки ж потрібно років, щоб утворився ґрунт завтовшки 50 см.
- Догляд за ґрунтом
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Щоб родив багатий ґрунт, його необхідно добре обробляти. У пухкий ґрунт добре проникають повітря та вода. Малородючі ґрунти удобрюють торфом, перегноєм, пташиним послідом, тобто органічними та мінеральними добривами.
Добрива бувають мінеральні, органічні та зелені.
* Прийом «Словникова робота»
- Добрива — це речовини, які людина вносить у ґрунт для збереження й підвищення його родючості.
И Органічні добрива — це продукти життєдіяльності організмів або їхні рештки (гній, перегній, торф, пташиний послід).
- Мінеральні добрива — це хімічні речовини неорганічного походження, що містять елементи, необхідні рослинам.
- Зелені добрива — це бобові рослини, заорані в ґрунт.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Мінеральні добрива неорганічні діляться на такі види — азотні, калійні та фосфорні. Свою назву дістали від назв хімічних елементів.
якими забезпечують рослини. Деякі мінеральні добрива трапляються в природі у вигляді корисних копалин, як калійна сіль. Апатит і фосфорит називають «хлібним» каменем — їх застосовують для отримання добрив (суперфосфатів).
У нас переважають чорноземні ґрунти. Вони дають гарні урожаї всіх сільськогосподарських культур, але удобрення потребує і чорнозем, бо рослини для росту і розвитку забирають із нього безліч поживних речовин.
Органічні і мінеральні добрива слід вносити в ґрунт у добре розрахованій необхідній кількості. Використання зелених добрив не має негативних наслідків.
VII. Підсумок уроку. 
 * Прийом «Роблю висновок»
- Ґрунти — це природне багатство.
- Неправильний обробіток їх знищує.
- Ґрунти необхідно охороняти від розмивання, знесення, вивітрювання і забруднення шкідливими речовинами.
* Прийом «Мікрофон»
На сьогоднішньому уроці ми дізналися, що: а ґрунт — родючий шар землі, на якому ростуть рослини; а у ґрунті є: коріння рослин, відмерлі рештки рослин, черв'яки,
комахи та їхні личинки; п опале листя, відмерлі рослини і тварини потрапляють у ґрунт
і під впливом мікроорганізмів перетворюються у перегній. Він
дає ґрунту темного забарвлення; п з перегною утворюються речовини, які разом із водою вбираються коренями рослин і без яких рослина не може жити; п від кількості перегною в ґрунті залежить його найважливіша
властивість — родючість; п процес утворення ґрунту складний і довготривалий. Тому ґрунт
треба охороняти.
* Прийом «Цікавинка»
Один сантиметр родючого ґрунту природа нагромаджує за 250-300 років (якщо їй ніхто не заважає). У ґрунті гниє і розкладається:

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати параграфи підручника: § 

Немає коментарів: