Фахова література вчителя математики
Всю наявну
навчально-методичну літературу для загальноосвітніх шкіл можна класифікувати за
такими напрямами:
I.
Методична література для вчителя математики;
II.
Методична література для організації і
проведення позакласної роботи з математики;
III.
Література, на допомогу учневі, який вивчає
математику;
IV.
Періодична література для вчителя математики.
Ще в
70-80 роки стало традицією до діючих підручників з математики готувати
методичний посібник для вчителя математики, в якому формулювались основні
рекомендації, розкривались основні ідеї покладені авторами в основу підручника.
Наприклад, після впровадження в школу підручника геометрії Погорелова О.В.,
вийшли ряд посібників. Наприклад, Медяник А.Г., Гусев В.А. "Учителю о
школьном курсе геометрии", Земляков A.M. "Геометрия
в 10 классе Методические рекомендации к преподаванию курса геометрии по
учебнику А.В. Погорелова", Тесленко І.Ф. "Методические особенности
изучения курса геометрии в школе". Методична література для вчителя,
зокрема супровідна до діючих підручників, важливий помічник в роботі кожного
вчителя математики.
Ще
на початку 90-х років, в межах Радянського Союзу, створювались комплекти навчальних
посібників для кожного класу. Такий комплект, крім підручника, містив
методичний посібник для вчителя, дидактичні матеріали та окремий збірник задач
до підручника. Зараз в Україні групи авторів працюють над створенням
аналогічних комплектів посібників для кожного класу. Наприклад, плідно працюють
в цьому напрямку авторський колектив на чолі з Григорієм Петровичем Бевзом та
Валентиною Григорієвною Бевз.
Серед
методичної літератури для
вчителя математики слід
виділити різноманітні
дидактичні матеріали, збірники контрольних робіт, добірки екзаменаційних
матеріалів, збірки усних вправ до кожної теми у певному класі. Такі посібники,
крім вказаної інформації, містять орієнтоване календарне та тематичне
планування, рекомендації щодо оцінювання знань учнів. Наприклад, широким
попитом серед вчителів користуються "Дидактичні матеріали з математики,
10", а також для 11 класу, розроблені авторським колективом на чолі з
Швецем Василем Олександровичем. Вдалі добірки вправ в умовах диференційованого
навчання є в екзаменаційному збірнику з геометрії, підготовленому Собком М.С.
Вдалим є також збірник усних вправ з геометрії для 7-11 класів Раухмана А.С.
Останнім
часом спостерігаємо різке збільшення методичної літератури для вчителя
математики, зокрема, збірників задач та дидактичних матеріалів. Активно тут
працюють авторські колективи Харкова та Тернополя. Мало літератури на цьому
фоні типу методичних рекомендацій для вчителя щодо особливостей вивчення
окремих тем.
До
методичної літератури слід віднести також інструктивно-методичні листи, які
видаються періодично Міністерством Освіти України. Наприклад, в 1999 році
видано інструктивно-методичний лист щодо оцінювання екзаменаційних робіт з
математики, який дав відповіді на багато актуальних для вчителя математики
питань.
Важливою для
вчителя також є література спрямована на самоосвіту, підвищення професійного
рівня. Сюди відноситься література, яка висвітлює певний досвід, методичні
знахідки. Тут цікавими є, наприклад, праці Кушніра І., вчителя з математики міста
Києва. Наприклад, "Учимся решать задачи по геометрии". Книга цікава
як для вчителів, так і для учнів. Щодо досвіду викладання математики в школі,
то непогано в літературі висвітлено досвід вчителя математики міста Фастова,
Коровая A.M..
За період з
1960 по
2000 рік надзвичайно багато
різнопланової літератури підготовлено для організації і проведення позакласної
роботи з математики. Таку літературу можна умовно поділити за такими
напрямками:
- математичні олімпіади;
- математичні факультативи;
- математичні гуртки та змагання;
- математичні вечори та інші позакласні
заходи.
На допомогу
вчителеві при підготовці учнів до математичних олімпіад різних рівнів видано
багато збірників олімпіадних задач з вказівками до розв’язання.
Наприклад: "Міжнародні математичні олімпіади", "Збірник задач
московських математичних олімпіад", "Математичні олімпіади
Вінничини", та інші. Крім того видаються книжечки для окремих тем, типових
для олімпіад різних рівнів. Наприклад, Ядренко М.Й. "Принцип Діріхле та
його застосування", Вишенський М.Р., Ядренко М.Й. "Вибрані
математичні задачі", тощо.
Щодо
організації шкільних математичних олімпіад, добору текстів олімпадних завдань
хорошу допомогу надає вчителеві посібник Петракова І.С. "Шкільні
математичні олімпіади".
Однією з
вдалих форм позакласної роботи з математики в школах є факультативні заняття.
Впроваджена така форма позакласної роботи в період Колмогорівських реформ
шкільної математичної освіти (60-ті роки).
Створені
програми факультативних занять для кожного класу, починаючи з 8-го.
Написані різні варіанти посібників для факультативних занять для кожного класу.
Типовими темами в цих програмах та посібниках є, наприклад такі:
"Елементи
комбінаторики"
"Текстові
задачі"
"Доведення
нерівностей"
"Метод
математичної індукції"
"Координатно-векторний
метод розв'язування задач" або тощо...
На
допомогу вчителеві при підготовці до занять математичного гуртка та
різноманітних цікавих змагань на математичну тематику написано дуже багато
посібників, серед них, наприклад: Скобелев, Берман "Внеклассная работа по
математике в школе", Петраков П.С. "Математические кружки в 8-10
классах. Книга для учителя".
На допомогу
вчителеві для організації і проведення різних позакласних заходів, а також для
учнів, з метою збудження, або підтримання інтересу до математики, з метою
розвитку здібностей, логічного мислення учнів написано і видано багато
популярної літератури з математики. Наприклад ПерельманЯ. "Жива
математика", КонфоровичА. "Математичні софізми та парадокси",
Глейзер Г.І."История математики в школе", Кованцов Н.І.
"Математика й романтика", "Математическая шкатулка" та
інші.
Для
популяризації математики серед учнів шкіл та вчителів велике значення має
публікація періодичної науково-популярної літератури: журналів, математичних
газет.
Широким
попитом серед вчителів математики користується науково-методичний журнал
"Математика в школе", який регулярно видається в м. Москва, з травня
1934 року. Перші номери цього журналу з'явились ще в 1918 році. Щорічно
виходить шість номерів журналу, кожний шостий номер містить тематичний перелік
статей, опублікованих в журналі протягом року. Коло питань, яким присвячує свої
публікації журнал "Математика в школе" досить широке і різноманітне.
Серед них: обговорення стандартів математичної освіти; проблеми удосконалення
підготовки вчителів математики; методичні розробки до початку навчального року,
зокрема, календарне планування, аналіз шкільних підручників, методичні
рекомендації до вивчення окремих тем. Постійними в журналі є такі рубрики: з
досвіду роботи; консультація; експеримент; методичний семінар; вступні екзамени
до вузів; науково-популярний відділ; проблеми і обговорення; готуємось до
олімпіади; позакласна робота; цікава сторінка; задачі; історія математики та її
викладання; за кордоном; математичний календар; критика та бібліографія;
хроніка; діячі науки та освіти; читачі вносять пропозиції; виховання в процесі
навчання та інші. Серед постійних авторів публікації у журналі "Математика
в школе" відомі вчені-методисти: Черкасов Р.С., Глейзер Г.Д., Александров,
Фірсов В.В., Гнеденко Б.В., Шаригін И.Ф., Новіков С.П., Дудніцин Ю.П., Єрднієв
П.М., Проізволов В.В., Далінгер В.А., та інші.
З
1998 року в м. Києві видається український науково-методичний журнал
"Математика в школі". З кожним наступ- ним виданням журнал набуває
авторитету серед вчителів математики та методистів. Журнал "Математика в
школі" висвітлює всі питання реформування шкільної математичної освіти в
Україні, друкує методичні розробки на допомогу вчителеві математики, обговорює
нові ідеї в методиці викладання математики. Серед постійних рубрик журналу: з
Міністерства освіти і науки України; тематичне планування; методика, досвід,
пошук; проблеми шкільного підручника; математичні олімпіади; сторінки історії;
конкурс "Учитель року"; книжкова полиця; математичний календар;
"Вітаємо ювіляра!".
В
журналі "Математика в школі" публікуються статті відомих
вчених-методистів: Слєпкань З.І., Бурди М.І., Хмари Т.І., Бевза Г.П., Швеця В.О.,
Сиваківського Б.Я., Литвиненка Г.М., та інших, а також молодих науковців та
вчителів-практиків.
В обласних
центрах України, на базі інститутів післядипломної освіти педагогічних
працівників практикуються експериментальні випуски науково-методичного журналу
"Постметодика". Засновником журналу є Міністерство освіти України,
Академія педагогічних наук України, Інститут системних досліджень освіти.
Наприклад, в 1995 році Полтавським інститутом післядипломної освіти
педпрацівників підготовлено випуск "Математична освіта", в
якому зібрано цікаві
матеріали. Наприклад: про
концепцію математичної освіти в Україні, про структуру математичної
підготовки вчителя математики; математична освіта на батьківщині М.В. Остроградського; українські
математики в науковому товаристві ім. Т.Г. Шевченка; педагогічні технології..
З
1 вересня 1998 року, 4 рази на місяць, у серії "Всеукраїнські газети для
вчителів" видається газета "Математика", яка вже добре знана
серед вчителів і заслужила схвальні відзиви, як добрий помічник у роботі.
Газета "Математика" друкує методичні розробки для вчителів щодо
вивчення окремих тем шкільного курсу математики, інформує про всеукраїнські та
міжнародні математичні конкурси. Наприклад, друкує завдання міжнародного
математичного конкурсу "Кенгуру", тексти контрольних робіт з математики
в Малій академії наук. Газета "Математика" повідомляє вчителям про
хід всеукраїнських науково-практичних конференцій з проблем вивчення шкільного
курсу математики, про результати всеукраїнських та міжнародних математичних
олімпіад.
Цікаві
матеріали для свого професійного зростання можуть знайти вчителі математики
також в журналах "Народное образование" та "Рідна школа".
На сторінках цих журналів актуальні рубрики: "Комп'ютер школа",
"Наука і практика", "Грані новаторського пошуку".
Тут обговорюються важливі теми - теоретичний і практичний пошук нових шляхів і
моделей середньої і вищої школи; аналіз передового педагогічного досвіду;
панорама методичних ідей; факультативи для вчителів - це живий обмін
думками, колективний пошук нових шляхів удосконалення навчально-виховного
процесу.
Майже
в кожному новому журналі знайомство читачів з перспективними
науково-педагогічними дослідженнями, з різноманітною експериментальною роботою,
публікації про життя сучасної школи в далекому та близькому зарубіжжі, про нові
тенденції в світовій педагогічній науці та практиці.
У багатьох
країнах світу, наприклад,
великим попитом користується математичний журнал для школярів
і студентів - "Квант". Науково-популярний фізико-математичний журнал
"Квант", заснований в 1970 році, видається в Москві. Журнал виходить
щомісячно і користується попитом серед досвідчених вчителів та здібних до
математики учнів. Журнал має такі постійні рубрики: математичний гурток;
практикум для абітурієнта; "Квант" для молодших школярів; лабораторія
"Кванту"; з історії науки; олімпіади; задачник "Кванту";
школа в "Кванті" та інші. Журнал "Квант" можна пропонувати
учням для позакласного читання з математики. Він гарно оформлений, цікавий для
здібних до математики та фізики учнів.
Єдиний
в Україні науково-популярний математичний журнал для школярів та студентів -
"У світі математики". Він є продовженням знаменитого "Журнала
елементарної математики", який був започаткований у 1884 році в Києві
професором Київського університету В.П. Єрмаковим і виходив до 1917 року.
Журнал є також продовженням збірників "У світі математики", які
видавало видавництво "Радянська школа" з 1968 року (до 1991 року
вийшло 20 збірників). Загальна структура збірників і назви окремих розділів
збережені у журналі. Журнал почав виходити у 1995 році. Він оперативно інформує
про новини математичного життя, повідомляє про олімпіади різних рівнів та
задачі, які пропонувались. В журналі багато матеріалів розважального характеру
(математичні ігри, головоломки, ребуси, математичні казки та оповідання).
Редакційна колегія журналу веде активну роботу в пошуках талановитих учнів.
Кожного навчального року проводиться заочна олімпіада журналу "У світі
математики", її переможці нагороджуються дипломом Українського
математичного товариства, а кращі з кращих поза конкурсом запрошуються на
Всеукраїнську математичну олімпіаду. Журнал має розділи:
§
Горизонти математики (розповіді про новітні
відкриття в математиці та зв' язки математики з іншими науками).
§
Математичні повідомлення (нові математичні результати).
§
Проблеми та гіпотези (розповіді про
нерозв"язані проблеми).
§
Сторінки абітурієнта (задачі вступних
екзаменів, поради абітурієнтам).
§
Сторінки
для наймолодших математиків
(математичні казки і
детективні оповідання, цікаві задачі).
§ Математичні олімпіади
(задачі математичних олімпіад
різних рівнів із розв'язками).
§
Фінансова математика, математична економіка.
§
Математичний гурток.
§
Математичні ігри та розваги.
§
Минуле та сучасне математики.
§
Наш конкурс (нові оригінальні задачі).
Немає коментарів:
Дописати коментар