понеділок, 5 січня 2015 р.

Конспект уроку з біології в 11 класі Тема: ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ОХОРОНА БІОСФЕРИ

ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ОХОРОНА БІОСФЕРИ

Цілі уроку: проаналізувати проблеми й визначити шляхи збереження біорізноманіття й охорони природи; розвивати критичне мислення; виховувати відповідальність за наслідки своєї діяльності.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, фотогра­фії, відеофрагменти (за наявності) із зо­браженням діяльності людини зі збережен­ня біорізноманіття й охорони природи.
Базові поняття й терміни: біорізноманіття, охорона природи, запо­відники, заказники, національні парки, пам’ятки природи, зоопарки, реінтродукція.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
1. Чи впливає діяльність людини на стан біосфери?
2. До яких наслідків призводить забруднення навколишнього се­редовища?
3. Чому внаслідок діяльності людини можуть вимирати певні види живих організмів?
4. Чи може людина позитивно впливати на стан біосфери?
5. Які види й чому внаслідок діяльності людини збільшили свою чисельність і розширили ареал?
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
За визначенням, даним Всесвітнім фондом дикої природи (1989), біологічне різноманіття — це «все різноманіття форм життя на Землі, мільйонів видів рослин, тварин, мікроорганізмів з їх наборами генів і складних екосистем, що утворюють живу природу». Таким чином, біологічне різноманіття слід розглядати на трьох рівнях. Біологічне різноманіття на видовому рівні охоплює весь набір видів на Землі — від бактерій і найпростіших до багатоклітинних рослин, тварин і гри­бів. У більш дрібному масштабі біологічне різноманіття включає ге­нетичну різноманітність видів, утворену як географічно віддаленими популяціями, так і особинами всередині однієї й тієї самої популяції. Біологічне різноманіття включає також розмаїття біологічних угрупо­вань та екосистем, сформованих ними, і взаємодії між цими рівнями.
Для безперервного виживання видів і природних угруповань необхідні всі рівні біологічного різноманіття, всі вони важливі й для людини. Різноманітність видів демонструє багатство еволю­ційних і екологічних адаптацій видів до різних середовищ. Видове різноманіття є для людини джерелом різноманітних природних ре­сурсів. Наприклад, вологі тропічні ліси з їх найбагатшим набором видів виробляють чудову різноманітність рослинних і тваринних продуктів, які можуть використовуватися в їжу, у будівництві та медицині. Генетична різноманітність будь-якого виду необхідна для збереження репродуктивної життєздатності, стійкості до за­хворювань, здатності до адаптації в умовах, що змінюються. Гене­тична різноманітність домашніх тварин і культурних рослин є особ­ливо цінною для тих, хто працює над селекційними програмами з підтримки й поліпшення сучасних сільськогосподарських видів.
Різноманітність на рівні угруповань являє собою колективний відгук видів на різні умови навколишнього середовища. Біологічні угруповання, характерні для пустель, степів, лісів і затоплюваних земель, підтримують безперервність нормального функціонування екосистеми, забезпечуючи її «обслуговування», наприклад, з допо­могою регулювання паводків, захисту від ґрунтової ерозії, фільтра­ції повітря й води.
Необхідні терміни й поняття
Червона книга — затверджений перелік рідкісних видів і та­ких, що зникають, який містить стислі відомості про їхню біоло­гію, поширення та вжиті заходи з охорони.
Зоологічні музеї — наукові установи, в яких зберігаються ко­лекції тварин, як сучасних, так і тих, що зникли з певної території.
Зоологічні парки (зоопарки) — науково-просвітницькі устано­ви, що, крім освітніх функцій, виконують ще й функції збережен­ня та наукового дослідження рідкісних і зникаючих видів тварин.
Заповнення таблиці разом з учнями

Природоохоронні території України

Тип природоохоронних територій
Характеристика
Заповідники
Території, на яких заборонені будь-які види господарської діяльності й туризм
Заказники
Території, на яких охороняються певні види тварин і рослин і допускається обмежена госпо­дарська діяльність
Національні парки
Території, на яких в обумовлених межах дозво­ляються організований туризм і екскурсії
Заповідно-мисливськігосподарства
Території, на яких створені умови для роз­множення промислових тварин і дозволяється полювання за особливими ліцензіями
Пам’ятки природи
Окремі природні об’єкти із заповідним режи­мом, що мають наукове, культурне, історичне або естетичне значення

Заповідники України

• Державний заповідник Асканія-Нова.
• Державний заповідник Дунайські плавні.
• Канівський державний заповідник.
• Карадазький державний заповідник.
• Карпатський державний заповідник.
• Луганський державний заповідник.
• Державний заповідник Мис Мартьян.
• Поліський державний заповідник.
• Український державний степовий заповідник.
• Чорноморський державний заповідник.
• Ялтинський державний гірсько-лісовий заповідник.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Дати відповіді на питання:
1. Навіщо потрібно охороняти біосферу?
2. Які засоби використовуються для збереження біорізноманіття?
3. Чим заповідники відрізняються від заказників?
4. Які функції виконують зоопарки й національні парки?
V. Домашнє завдання

Немає коментарів: