Тема. Бурі
водорості
Мета.
Сформувати знання про особливості будови і процесів життєдіяльності Бурих
водоростей.
Основні
поняття і терміни: одноклітинні та багатоклітинні водорості, бурі водорості,
панцир.
Обладнання:
малюнки і фотографії водоростей, таблиці
Методи і методичні
прийоми: словесні (розповідь, бесіда (пояснювальна), розповідь з елементами бесіди);
наочні (демонстрація обладнання); самостійна робота учнів з підручником.
Тип уроку:
комбінований.
Структура
уроку
Етапи
уроку
|
Час, хв.
|
1. Організаційний момент.
2. Перевірка виконання учнями
домашнього завдання.
3. Повідомлення теми, мети та
завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
4. Сприйняття і первинне
осмислення нового матеріалу.
5. Узагальнення і систематизація
вивченого.
6. Підсумки уроку, аргументація
оцінок.
7. Домашнє завдання.
|
1
9
3
18
5
3
2
|
Хід уроку
1.
Організаційний момент.
2. Перевірка
виконання учнями домашнього завдання.
3.
Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Хто з вас
ласував смачним і корисним мармеладом? Думаю, ніхто не здогадується, що деякі
його сорти виробляють із особливої речовини, отриманої із водоростей, які
належать до відділу Бурі.
А тепер
детальніше.
4.
Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.
Відділ Бурі водорості
Розповідь
вчителя з демонстраціями зображень на таблицях та малюнках підручника. До
відділу Бурі водорості належать 1500 видів організмів, у хлоропластах яких,
крім хлорофілу, є ще жовті та бурі пігменти. Це винятково морські водорості, в
прісних водоймах їх немає. Вони найбільш високоорганізовані, їхні таломи можуть
досягати декількох десятків метрів. Переважним середовищем існування бурих
водоростей є холодні моря Північної і Південної півкулі. В Україні на них можна
натрапити в Чорному й Азовському морях. Таломи мають буре забарвлення завдяки
наявності фукоксантину і хлорофілу.
Розмножуються
вегетативно частинами талому. Безстатево за допомогою спор і статево, тобто за
допомогою статевих клітин-гамет.
Бурі
водорості утворюють підводні луки з величезною фітомасою. У процесі фотосинтезу
бурі, особливо глибоководні, збагачують водойму киснем. Вимерлі рослини
утворюють водоростеве вугілля. Зарості цих водоростей утруднюють судноплавство.
Найпоширенішими
представниками Бурих водоростей є фукус, саргас, ламінарія, диктіота,
цистозіра. Найбільш відома серед них — ламінарія, або морська капуста. Її
вживають у їжу перш за все люди, які мешкають на узбережжях морів, де росте ця
рослина. По-друге, ламінарію спеціально збирають і вирощують з харчовою метою.
У складі водорості є надзвичайно велика кількість сполук Йоду, Брому,
мікроелементи (Манган, Купрум, Кобальт, Бор і Арсен), вітаміни А, В1,
В2, В12, С і D. Крім
того, ламінарію вживають з лікувальною метою для боротьби з багатьма хворобами
травної системи. Однак вона може зашкодити людям із захворюваннями нирок,
легенів тощо.
5.
Узагальнення і систематизація вивченого.
1.
Самостійна робота з підручником. Методичний прийом “Ключові слова Учням
пропонується прочитати текст, розділити його на частини та до кожної відшукати
ключове слово. Утворивши ланцюжок ключових слів, записати в зошиті. До дошки по
черзі виходять учні, які записують один під одним свої ланцюжки. Потім
порівнюють їхній зміст, довжину і точність. Визначають, хто написав найкращий
ланцюжок.
2. Виконання
завдань практикуму.
А)
Опираючись на матеріал підручника, заповніть порівняльну таблицю водоростей
різних відділів.
Порівняльна
характеристика водоростей
Ознаки
|
Зелені
|
Діатомові
|
Бурі
|
1. Кількість видів
|
|
|
|
2. Організація вегетативного тіла
(одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні)
|
|
|
|
3. Де живуть
|
|
|
|
4. Забарвлення клітини
|
|
|
|
5. Представники
|
|
|
|
6. Значення в природі (харчові
ланцюги, вплив на чистоту водойм), в житті людини (в харчовій промисловості,
будівництві, сільському господарстві, наукових дослідженнях тощо)
|
|
|
|
6. Підсумки
уроку, аргументація оцінок.
7. Домашнє
завдання. Вивчити відповідний матеріал за підручником.
Немає коментарів:
Дописати коментар