Урок 5.
Тема.
Дитяча пісня зі скриньки пісень-закличок.
Мета. Ознайомити дітей з особливостями побудови,
промовляння пісні-заклички. Сформувати уявлення про виникнення пісень-закличок.
Виховувати пильність під час читання, навчати відшукувати значення
незрозумілих слів у виносках, тлумачному
словнику. Формувати вміння знаходити спільне і відмінне в текстах пісень-закличок.
Заохочувати дітей до запам’ятовування закличок.
Матеріал
до уроку. Скринька пісень-закличок, Іди, іди, дощику. Не йди, не йди дощику.
Глухий дощик - підручник.
Тип уроку.Урок вивчення дитячих пісень
Хід
уроку
Перевірка домашнього завдання. Розповідь за схемою
(с.8 «Перлинки»), про які пісні і що розповіла нам жар-птиця?
Робота в парах: читання пісень-забавлянок.
І етап «До
читання»
1.Оголошення теми.
2. Виконання завдань, поданих у зошиті (1-4), с.7-8.
ІІ етап «Під
час читання»
1.Читання учнями тексту про пісні
– заклички. Наголос у слові робимо на
першому складі ( Довідка для вчителя.
). Розгляд малюнка ( біля дуба
полив'яний горщик із борщиком, іде дощ.
Одночасно проводиться словникова робота)
2.Бесіда за запитаннями: у що вірили люди в прадавні часи? Куди
закликали дощ, вітер, сонце? Що їм обіцяли?
3.Читання тексту вголос із
завданням: знайти, чим обіцяли в пісні пригостити дощ.
4.Читання першої заклички
«Іди, іди, дощику» вчителем. Відповідь учнів на перше запитання після тексту.
5.Читання першої заклички дітьми (напівголосно, потім вголос).
Спостереження за побудовою.
-
Прочитайте перший рядок. До кого звертаються діти? Що просять? (звертаються до дощу з проханням). Промовте цей рядок.
-
Прочитайте наступні два рядки (про що в них ідеться?) -
обіцянка щось зробити приємне, задобрити сили природи.
-
Прочитайте пісню до
кінця. З яких слів видно, що борщику зготуємо багато? (Буде
вам, буде й нам, буде всім комарам.)
6.Підготовка
до виразного читання пісеньки-заклички: вибір тону читання, сили голосу (весело, досить
голосно, спочатку з проханням, а потім з обіцянкою).
7.Виразне
читання, запам’ятовування, читання заклички з пам’яті.
8.Читання вчителем, учнями другої заклички.
Її аналіз і порівняння з першою.
•
Прочитайте однакові
рядки. Чим відрізняється третій рядок?
•
Прочитайте у другій закличці ту частину, якої немає в
першій.
•
З яких слів довідалися, що пішов гарний дощ?
9.Читання
другої заклички, передача голосом радості, викликаної дощем, гумору в словах (тобі
каша, мені борщ).
10. Вибір
заклички для вивчення напам’ять, обмін враженнями: яка сподобалася більше і
чому. Вибір мелодії,
приспівування закличок.
11. Робота із зошитом. Із другої заклички діти вибирають
слова, якими можна підписати малюнки (
поставлю на дубочку; горщик розбився, а дощик полився).
12. Читання учнями мовчки
заклички «Не йди, не йди дощику». Порівняння її з першою закличкою ( в
обох закличках діти звертаються до дощу, але в першій «іди», а в другій «не
йди». Але обіцяють задобрити і одній, і в другій закличці). Розгляд малюнка ( як одягнена
дівчинка, про що говорить вираз її очей, де стоїть горщик. А куди
обіцяє дівчинка віднести горщик у закличці?
Спробуємо «оживити» малюнок. Що
почуємо?
13. Робота в парі. Читання
діалогу «Глухий дощик». Міркування
над змістом заголовка.
14. Творча робота.
Створення заклички на основі прочитаного діалогу: відкинути слова дощу і
доповнити обіцянку (зварю тобі борщику…).
ІІІ етап «Після читання»
1. Учитель
пропонує зробити висновок, чому
пісні зі скриньки, яку ми відкрили сьогодні, називаються закличками;
2. запам’ятати заклички, спробувати ними
скористатися, щоб закликати дощ.
3.
Завдання додому:
-
скласти заклички (до сонечка, хмар, вітру, весни, зими, літа, грибів,
вишеньок).
Немає коментарів:
Дописати коментар