Урок 4.
Тема. Дитяча
пісенька зі скриньки пісень- забавлянок.
Мета. Розкрити
особливості змісту, побудови тексту пісні-забавлянки. Визначити призначення
пісень-забавлянок, дослідити походження назви. Поглиблювати уявлення про
діалог, удосконалювати вміння його читати, розігрувати. Навчати складати
забавлянки за поданими словами ( буриме).
Матеріал до уроку. Скринька пісень- забавлянок, Зайчику, зайчику з підручника; с. 11 з «Перлинки».
Тип уроку. Урок вивченя дитячих пісень
І етап “До читання”.
1. Виконання вправ з таблицею № 3. Ознайомлення із
вправами за таблицею № 4 ( промовляємо поєднання двох приголосних з голосним;
голосного з двома приголосними;
приголосного з голосниим і приголосним: бва, джа, кса, нча….;абв, адж,
анч…; бав, даж, нач… ( з різною силою голосу, в різному темпі; промовляємо
плавно, промовляємо відриваючи злиття одне від одного; працюючи разом з учителем, індивідуально, в
парі).
2.Оголошення вчителем теми.
Учитель розповідає, що пісні бувають різні, і кожна
з них має своє призначення: одні розважають, інші забавляють, третіми ми
закликаємо когось або щось.
3. Робота із
схемою (с.8 «Перлинки)». Нам щодня одна
із скриньок дарує свої пісні. Відшукайте
у завданні, яке пропонує жар-птиця, де написано «народні дитячі пісні», які з
дитячих пісень ми вже читали, які сьогодні будемо читати. Покажіть, де вони
записані.
3.Читання (
промовляння) дітьми пісень, які їм, маленьким, співали.
Визначення з прослуханих творів, про кого найчастіше згадується у цих текстах,
хто персонажі (зайчик, котик, півник). Чому так? (Бо маля рано дізнається про
них, розуміє, любить їх). Чи завжди розкриваються правдиві історії.
4.Розширення уявлень учнів про
пісні-забавлянки.Розповідь вчителя.
Дорослі у
спілкуванні з дітьми створили «поезію
пестування»— це невеликі поетичні твори, які примовляють дорослі, пестячи
немовля. Найближче до колискових пісень за змістом і характером стоять потішки
або утішки — невеликі віршики, які промовляють дитині перед тим, як кладуть
спати. Їхнє призначення — заспокоїти дитину,
щоб вона швидше заснула. Тексти утішок дуже подібні до колисанок, в них
фігурують ті ж дійові особи, що в пісенній ліриці, найчастіше — кіт, який
допомагає приспати дитину. Найбільшу
групу забавлянок становлять пестушки — коротенькі віршики, які виконуються у
поєднанні із своєрідними рухами чи вправами, якими дорослий пестить дитину,
підбадьорює, спонукає до певного виду діяльності і т. ін.
5.Читання дітьми маленького тексту зі скриньки
пісень-забавлянок (с.7 підручника), заголовка й
виду пісні (“Зайчику-зайчику”, пісня-забавлянка), розглядання малюнка. Бесіда
за цими орієнтирами, передбачення змісту забавлянки, її емоційної спрямованості:
хто персонаж пісні? Де був зайчик? Де він зображений? Який у нього настрій( зайчик чимось стурбований).
-
А що трапилося з ним, дізнаємося,
прочитавши текст.
ІІ етап “Під час читання”.
1.Читання тексту
пісні-забавлянки вчителем зі зміною інтонації промовляння слів, звернених до
зайчика, слів-відповідей зайчика.
2.Відповідь учнів на поставлене перед читанням запитання: що трапилося із зайчиком; на перше запитання після
тексту.
3. Визначення дітьми слів, які потребують пояснення.
Словникова робота: тік ( пояснення
), колода (за малюнком).
4.Читання тексту дітьми
напівголосно (кілька разів, щоб навчитися читати без помилок, у міру швидко).
5.Читання твору вголос, після
цього – розігрування різних ситуацій.
6.Визначення співрозмовників:
між ким ведеться діалог.
7.Різні варіанти читання:
читання в особах, читання з пам’яті ляльці (іграшці). Обговорення питань. Як
читати? До кого звертатися?
(У результаті діти приходять
до висновку, що промовляючи пісню-забавлянку, ми звертаємося до малюка,
заохочуємо його до розмови).
8.Самостійне
доповнення дітьми за малюнком забавлянки (с. 11 «Перлинки»). Спочатку
розглядають діти малюнок, звертають увагу на задоволене личко дівчинки,
розповідають, що в дівчинки у мисці, що
ще на столі (мед, молочко). Потім самостійно читають, перше пропущене слово здогадуються за змістом наступного
запитання ( з чим оладки), другу відповідь складають ( із медком та солодким
молочком).
9. Показ дітьми ( хто знає) або вчителем, як промовляється забавлянка.
Вивчення забавлянки напам'ять.
10. Робота в групі. Діти розподіляють ролі,
розігрують забавлянку, супроводжують промовляння плесканням у долоні;
визначають, який настрій викликає така забавлянка.
Висновок: дітям
дуже подобаються такі забавлянки, вони сміються, пробують наслідувати рухи
дорослих.
11. Робота в групі. Скласти забавлянку (Довідка
для вчителя. Складання вірша за поданими останніми в рядках римованими словами
– їх не можна змінювати, переставляти, називається буриме), промовити її.
ІІІ етап
«Після читання».
1.Поміркувати, від якого слова утворене слово
забавлянка. Які забавлянки запам’ятали? Прочитати з пам'яті забавлянки.
2.Виконати завдання у зошиті (с.7). ( Текст буд
таким: переляканий зайчик тікає від ловців. Біжить через бабин тік. Поспішає, з колоди – шубовсть
у воду. Косим виділені слова, які
дописують діти).
3. Пригадати завдання, у якому треба було
промовити і прислухатися до слова шубовсть. Ось тепер ми дізналися, що це
зайчик впав хвостиком у воду. Але добре все для нього обійшлося: він
живий, бо у забавлянні про все сам
розказав.
Завдання
додому. Навчитися виразно читати ( за бажанням читати з пам'яті) заклички.
Немає коментарів:
Дописати коментар