Тема. Українська козацька держава другої половини ХVII ст. Іван Мазепа
Мета: ознайомити учнів з короткою історією козацької держави др. пол. ХVII ст. після смерті Б. Х мельницького, визначити поняття «Руїна»; уміти складати невелику розповідь про діяльність І . М азепи, стисло характеризувати постать гетьмана; висловлювати ставлення до подій.
Обладнання: підручник «Вступ до історії України»; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрет І . Мазепи, документи до теми, ілюстрації.
Тип уроку: комбінований.
Поняття: «Руїна».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація знань учнів
1. Дайте визначення поняття Національно-визвольна війна.
2. Проаналізуйте Національно-визвольну війну за таким алгоритмом:
хронологічні рамки,
причини війни,
ватажок.
3. Підкресліть назви битв, які відбулися під час Національно-визвольної війни.
Хотинська, під Пилявцями, під Берестечком, на р. Калка, Корсунська, під Жовтими Водами.
4. Покажіть на карті місця основних битв.
5. Учитель називає визначення, а учні називають поняття.
• Глава козацької держави — __ . (Гетьман)
• Стояв на чолі полку — __. (Полковник)
• Помічники гетьмана, які допомагали йому в управлінні державою, — це __, __, __. (Генеральна старшина: писар, осавул,суддя)
• Державний орган, який виносив найважливіші ухвали в житті держави й війська — __. (Загальна козацька рада)
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів
Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
У ч и т е л ь. Як ви думаєте, чи дотримався московський цар умов підписаної угоди? Чому? (Вислуховуються декілька відповідей учнів.)
— Після смерті Б. Хмельницького в 1657 р. між козацькою старшиною починається боротьба за владу. Це призвело до братовбивчої війни та поділу козацької України на Лівобережну та Правобережну (показати на карті). Цей період в історії України отримав назву Руїни.
Складаємо схему
Працюємо з поняттям
Руїна — це період в історії У країни, коли на її території обирали двох гетьманів, між ними точилися війни, і це призвело до запустіння великої території, розорення України, вторгнення іноземних загарбників.
Складаємо історичний портрет
Прочитати текст скласти опорні слова для розповіді про Івана Мазепу.
«…Володар Мазепа вже поважного віку… Вигляд у нього суворий, очі блискучі, руки тонкі і білі, як у жінки, хоча тіло його міцніше, ніж тіло німецького вершника, а їздець з нього знаменитий. Він дуже шанований у козацькій країні, де народ загалом свободолюбивий, гордий, мало любить тих, що ним володіють. Привернув Мазепа козаків до себе твердою владою, великою воєнною відвагою й розкішним прийняттям у своїй резиденції для козацької старшини.
Я був свідком такого прийняття, в якому багато дечого на польський зразок. Розмова з цим володарем дуже приємна, він має великий досвід у політиці й, на противагу до московців, стежить і знає, що діється в чужоземних країнах. Він показував мені свою збірку зброї, одну з найкращих, що бачив у житті, а також добірну бібліотеку, де на кожному кроці видно латинські книжки» (Жан Балюз. Спогади про Івана Мазепу).
Працюємо з текстом підручника
Прочитати текст підручника і дати відповіді на запитання.
1. Які плани виношував український гетьман?
2. Як поставився російський цар до вчинку І. Мазепи?
3. Петро І вважав Івана Мазепу зрадником. Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням?
V. Перевірка та узагальнення нових знань учнів
1. Що нового дізналися ви про долю козацької держави — Гетьманщини — після смерті Б. Хмельницького?
2. Аукціон імен та понять.
Кожен учень або парта називають одне ім’я або поняття з теми «Козацька Україна». Той, хто не згадав нічого, вибуває з аукціону.
Перемагає той учень або парта, що згадали найбільше понять та імен з даної теми.
VІ. Домашнє завдання
Прочитати текст підручника і дати відповіді на запитання.
Немає коментарів:
Дописати коментар