понеділок, 18 липня 2016 р.

Конспект уроку з історії України 5 клас Тема: Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. Б. Хмельницький

Тема. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. Б. Хмельницький, 
Мета: дати уявлення про Національно-визвольну війну українського народу проти польського панування; скласти історичний портрет Б. Хмельницького на основі історичних джерел; розвивати просторові вміння, стисло характеризувати історичну постать, порівнювати історичні факти; виховувати повагу до минулого власного народу.
Обладнання:  підручник «Вступ до історії України»; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрет Б. Хмельницького.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Поняття: «Національно-визвольна війна», «Гетьманщина».

  

ХІД УРОКУ  

І. Організаційний момент


ІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Згадайте, під владу якої держави потрапили українські землі після Люблінської унії.
2. Що нового принесли поляки на українські землі і чи задовольняло це українців?
У ч и т е л ь. Сьогодні на уроці ми познайомимося з однією з найбільш героїчних сторінок українського козацтва — боротьбою за національне визволення від Речі Посполитої під проводом Б. Хмельницького.


ІІІ . Вивчення нового матеріалу

Працюємо з поняттями
Національно-визвольна війна — це війна народу за своє визволення з-під іноземного панування.


Складаємо історичний портрет
1. Скласти розповідь про Б. Хмельницького за опорними словами. Б. Хмельницький (1595–1657); народився в сім’ї дрібного землевласника; місцева школа, Львівський університет; знав багато мов; мудрий, відважний, рішучий; брав участь у військових походах козаків; гетьман козацький.
2. Порівняти словесний та намальований портрети Б. Хмельницького.
3. Прочитати текст, розглянути ілюстрацію й дати відповідь на запитання.
«Зросту він скоріше високого, ніж середнього, широкої кості й міцної статури. Його мова і спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом… У поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями…» (Венеційський дипломат Альберто Віміні)
Які риси гетьмана, про які йшлося в уривку, втілено у портреті Б. Хмельницького?


Розвиваємо просторові уміння
1. За допомогою карти історичного атласа «Національно-визвольна війна українського народу» визначте місця основних битв козацьких військ проти поляків.
2. На дошці написані назви битв. Підкресліть назви тих із них, які відбулися під час Національно-визвольної війни.
Хотинська, під Пилявцями, під Берестечком, на р. Калка, Корсунська, під Жовтими Водами.


Складаємо схему

Учні мають побудувати схему «Управління Гетьманською державою», прослухавши розповідь учителя.
У ч и т е л ь. Територія Війська Запорозького поділялася на полки та сотні, управління в яких здійснювали полковники та сотники.


Розвиваємо просторові уміння
1. Назвіть держави, з якими межувала Гетьманщина.
2. Чи мала Українська держава шанс бути незалежною в оточенні таких держав і в тій ситуації, що склалась?

У ч и т е л ь. На початку війни Б. Хмельницький уклав угоду про спільні дії з татарським ханом. Але протягом війни татари показали себе зрадливими союзниками, тому Б. Хмельницькому довелося звернутися до Москви. У 1654 р. була підписана українсько-російська угода, яка отримала назву Переяславської, її згодом доповнили так звані «Березневі статті».


Працюємо з текстом підручника
Учні мають ознайомитися з текстом підручника  і дати відповіді на запитання.
1. Як відбувався процес укладання українсько-московського договору?
2. Що передбачав цей документ?


Розвиваємо хронологічні уміння
1. На який рік війни припадає підписання Переяславського договору?
2. Скільки він діяв?
3. Яке це було століття?


IV. Систематизація й узагальнення нових знань
Чому знесилена Україна почала шукати підтримки з боку Московського царства?


V. Домашнє завдання
Читати й переповідати текст підручника і дати відповіді на запитання до нього.

Немає коментарів: