Тема уроку: Писемні джерела. Архіви (слайд 1)
Мета:
з’ясувати роль писемних історичних джерел у розкритті подій минулого, пояснити, які види писемних джерел бувають і де зберігаються документи; вчити учнів працювати з історичними джерелами;
розвивати критичне мислення;
виховувати повагу до книги, як до джерела інформації.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань: (слайд 2)
Що таке iсторичне джерело?
Якi iснують види iсторичних джерел?
Як iсторичнi джерела допомагають iсторикам дослiджувати минуле?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу: постановка теми уроку.
План уроку (слайд 3):
1. Які бувають писемні джерела.
2. Про що можна дізнатися з історичних джерел.
3. Що таке архіви та навіщо вони потрібні.
1. Які бувають писемні джерела
Найбільш цінним скарбом для дослідника є все, що залишили по собі люди, а особливо те, що вони написали. Існує окрема історична наука — палеографія, яка вивчає історію письма, зміни в написанні літер, матеріали та знаряддя для письма, способи оздоблення книжок.
Словникова робота (слайд 4)
Палеографія — наука, яка вивчає історію письма.
Близько 5 тис. рокiв тому деякi давнi народи винайшли писемність. Вiдтоді з’явилися набагато кращi можливостi зберiгати і передавати рiзноманiтну iнформацiю. Для письма використовували рiзнi матерiали: кору дерев, глину, камiнь, шкiру тварин тощо. Наприклад, у Давньому Єгипті люди писали на папірусі – папері, зробленому із стебла багаторічної водяної рослини.(слайд 5)
На Русі писали на корі берези – бересті, а згодом почали використовувати пергамент - спеціально оброблену шкіру домашніх тварин (телят, кіз).(слайд 6)
Чи зручно було користуватися такими матеріалами для письма? Чому?
Перший папір винайшли у Китаї близько 2000 тис. р. тому. Записи поступово накопичувалися і люди почали складати їх в книги. Перші книги були рукописними і їх написання було потрібно багато часу (слайд 7) .
Перша друкована книга «Прогностична оцiнка поточного 1483 року...» З’явилася 1483 р. Її автором був вчений з європейським iменем українець за походженням, один iз перших українських докторiв філософії та медицини Юрiй Дрогобич (Котермак). Збереглися лише два примiрники цiєї книги.(слайд 8)
Як змінювалися книги з часом? (слайд 9)
Яке значення мало винайдення друкарського верстату?
Писемні джерела, які історики називають документами, бувають різноманітними. Серед них важливе місце посідають хроніки і літописи. (слайд 10)
Пригадайте, хто був автором літопису «Повість минулих літ»?
Чому саме ченці писали літописи?
Згодом до писемних джерел історики стали відносини закони, листи, різноманітні угоди, журнали, мемуари, щоденники, літературні твори.
Чому не всі написи історики використовують як писемні джерела?
Чому не завжди ми можемо вірити стародавнім писемним джерелам?
2. Про що можна дізнатися з історичних джерел.
Робота з історичним документом (слайд 11)
Учні опрацьовують свідчення вiзантiйського iсторика Прокопiя Кесарiйського, який писав про давнiх слов’ян.
«Племена ці, слов’яни і анти, не управляються однiєю людиною, здавна живуть у народоправствi, й вiд того у них усi справи вирішуються спiльно. Єдиним владикою всього вони вважають бога творця блискавки і приносять йому в жертву всяких тварин.
Живуть вони в убогих хатинах, розташовуючись далеко один вiд одного i часто змiнюючи місця поселень.
Вступаючи в битву, бiльшiсть iз них iде на ворогів пiшими, маючи невеликi щити й списи в руках, панцира вони нiколи не одягать. Зовнi вони високi й сильнi тiлом, волоссям не дуже свiтлi й не рудi, але й не до чорноти. Займають вони неймовiрно обширнi землі.
Це одне з найдавніших повiдомлень про життя давнiх слов’ян. Датується воно серединою VI ст.
Що зможуть дiзнатися дослiдники про давнiх слов’ян за цим джерелом?
Проблемне завдання (слайд 12)
Розгляньте зразки писемних iсторичних джерел. Що, на вашу думку, викличе труднощi в тих, хто вивчатиме цi документи?
3. Що таке архіви та навіщо вони потрібні.
Самостійна робота з підручником (слайд 13)
Завдання: опрацювати питання «Що таке архіви і для чого вони потрібні» ст. 44 - 45 підручника.
Що таке архів?
Чому виникла необхідність зберігати документи в архівах?
Як архіви допомагають історикам?
IV. Закріплення вивченого матеріалу:
Гра «Палеограф» (слайд 14)
Учні об’єднуються в 2 групи.
Досить часто палеографам доводиться працювати з пошкодженими текстами. Допоможіть відновити втрачений текст, використовуючи підказки.
Народ, який проживав у Давньому Єгипті, для письма використовував … , зарослі якого досить часто зустрічалися на березі річки Ніл. Наші предки писали на корі …, а згодом почали використовувати … , виготовлений із шкіри тварин. Важливі документи зберігалися в …
Підказки: пергамент, архів, берези, папірус.
V. Домашнє завдання(слайд 15):
1. Опрацювати § 6
Використовуючи основні терміни, складіть кросворд (6 – 10 слів)
Немає коментарів:
Дописати коментар