Тема. Боротьба Київської Русі з кочовиками. Володимир Мономах «Повчання дітям»
Мета: показати учням, які наслідки мали князівські міжусобиці й набіги половецьких загонів; розкрити значення рішень з’їзду у Любечі; дати характеристику Володимира Мономаха та його «Повчання дітям»; розвивати вміння складати розповідь на основі опорних слів, розвивати історичну свідомість, формувати початкові вміння критичного аналізу історичних фактів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас « Історія України. 5 клас»; дидактичний матеріал.
Поняття: «князівські чвари», «половці», «Повчання дітям».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація знань учнів
Формуємо хронологічні уміння
Поставте у хронологічній послідовності картки, на яких зазначено час правління вказаних князів: Олег, Аскольд і Дір, Кий, Ігор, Святослав, Ольга, Ярослав Мудрий, Володимир Великий.
Вправа «Вгадай героя»
Учитель зачитує характеристики осіб, а учні називають, про кого йдеться.
1. «Він прийшов до влади внаслідок тривалої боротьби між братами. І став княжити у Києві один. Завершив об’єднання земель. З його іменем пов’язують запровадження на Русі золотих і срібних монет, введення християнства».
2. «Київ за його часів був окрасою Русі й суперником самого Константинополя. Окрасою Києва став побудований ним собор Святої Софії. Його можна назвати засновником книжної вченості на Русі».
Запитання
1. Чим приваблював чужоземців Київ у ХІ–ХІІ ст.?
2. Назвіть найбільш визначні пам’ятки культури Києва ХІ–ХІІ ст.
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми й мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
У ч и т е л ь.
По смерті Ярослава Мудрого між його синами та онуками спалахнула боротьба за владу й землі. Могутня Київська Русь розпалась на окремі князівства, які не хотіли коритися Києву, а прагнули жити самостійним життям.
«І роздерлася вся Руська земля», — читаємо про ті часи в літописі. Історики називають її добою роздробленості.
Формування просторових умінь
Використовуючи карту історичного атласа, назвіть:
1. Найбільші князівства Київської Русі.
2. Визначте територію розташування половців та печенігів.
3. Як роздробленість позначилася на могутності Київської держави?
Складаємо опорний конспект
У ч и т е л ь.
Для того щоб зарадити нападам половців, 1097 р. князі зібралися у Любечі на з’їзд.
1. Запишіть у зошитах опорні наступні слова: Любецький з’їзд у 1097 р.; місце події — м. Любеч; причини: спустошливі набіги половців, необхідність припинення війни між князями; учасники: 6 руських князів; вирішили: кожен має право успадковувати батьківські землі.
2. Складіть розповідь за опорними словами за темою «Об’єднання русичів перед спільним ворогом».
Робота з підручником
У ч и т е л ь.
У 1113–1125 рр. князем Київської Русі став одним із ініціаторів Любецького з’їзду, онук Ярослава Мудрого — Володимир Мономах.
Прочитайте текст на С. 61–62 підручника В. Власова та на С. 57 підручника В. Мисана і виконайте завдання.
1. Визначте, у чому полягала найбільша заслуга Володимира Мономаха.
2. Поясніть зміст висловлювань Володимира Мономаха.
«Пишу це повчання вам, улюблені. Сам робив я все, що було треба. Весь лад і в домі своїм я наводив, і в ловчих порядок сам держав, і в конюхів, і про соколів, і про яструбів я сам дбав.
Не лінуйтеся, благаю вас... Лінощі — всьому лихому мати: що людина вміє, те забуде, а чого не вміє — того не вчиться. Убогих не забувайте, не давайте сильним погубити людину. Ні
правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його».
У ч и т е л ь. Після смерті Володимира Мономаха знову прийшов розбрат на руські землі, посилилися чвари між князями. А в цей час з Азії наближався новий найстрашніший ворог — монголо-татари.
V. Перевірка засвоєння нових знань
Гра «Оплески»
Учитель називає поняття, дати, будь-які слова. Якщо вони стосуються теми сьогоднішнього уроку, діти роблять оплеск у долоні, якщо ні — панує мовчання.
VІ. Домашнє завдання
1. Читати та переповідати текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 59–62; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 9, С. 56–57, на С. 61, 1–4 дати відповіді на запитання).
Немає коментарів:
Дописати коментар