Біологія 9 клас Дата___________
Тема: роль шкіри в терморегуляції.
Практична робота №7 “Вимірювання температури тіла на різних його ділянках”.
Мета: розширити знання учнів про функції шкіри;
детально охарактеризувати роль шкіри у терморегуляції; розвивати уміння
вимірювати показники власного тіла на прикладі вимірюванні температури тіла на
різних ділянках тіла; виховувати бережливе ставлення до власного організму,
особливо шкіри як межі між зовнішнім середовищем та внутрішніми органами.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: зошит для практичних робіт, підручник, таблиці.
Хід уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних
знань та чуттєвого досвіду учнів.
Бліц-опитування про будову
та функцію шкіри.
1. Як будова шкіри пов’язана з її функціями?
2. Чим відрізняється епідерміс і дерма?
3. Які рецептори забезпечують високу чутливість
шкіри?
4. Яку будову мають похідні шкіри?
ІІІ. Мотивація
навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Обговорення проблемних запитань
- чому температура тіла протягом доби може
змінюватися?
- чому коли людина хвилюється або боїться у неї
пітніють долоні?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Роль шкіри в терморегуляції
Розповідь учителя з
елементами бесіди
Питання до учнів:
Яку роль відіграє шкіра в терморегуляції?
Здебільшого шкіра бере
участь у фізичній терморегуляції; тобто регулює тепловіддачу. Цю
функцію шкіра здійснює завдяки наявності в ній численних кровоносних судин і
діяльності потових залоз.
Кровоток шкіри
служить терморегулятором усього організму, а не керується потребами
терморегуляції тільки самої шкіри. У судинах шкіри на глибині 2—4 мм, залежно
від температури тіла й температури навколишнього середовища, може перебувати
до 10 % усієї крові.
Головним механізмом
терморегуляції при високих температурах є потовиділення. У спеку, при
виконанні важкої фізичної роботи піт виділяється постійно, не в пульсуючому
ритмі, і стає відчутним. Потовиділення, спричинене високою темцературою
зовнішнього середовища або м'язовою роботою, називається термічним і
відбувається на всій поверхні лпкіри. Потовиділення, спричинене емоційними або
сенсорними подразниками, називається психічним, воно відбувається на долонях,
ступнях та в пахвових ямках. .
Центри потовиділення розташовані в спинному
мозку, вищі центри - у довгастому. Кора головного мозку також бере участь у
регуляції потовиділення. Існує й гуморальна регуляція потовиділення. При
високій температурі зовнішнього середовища шкірні судини розширюються,
кількість крові, що рухається по них, збільшується й тепловіддача посилюється.
При низькій температурі* навпаки, судини звужуються, шкіра стає блідою, велика
маса крові спрямовується до внутрішніх органів,, а тепловіддача різко
знижується.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. Питання для
повторення та обговорення
-
Яку роль відіграє шкіра в процесах терморегуляції?
-
Яким чином шкіра здійснює тепловіддачу?
-
Що є головним механізмом терморегуляції при високих
температурах?
-
Що відбувається із судинами шкіри при високій і низькій
температурах навколишнього середовища?
2. Виконання практичної роботи
№ 7 «Вимірювання температури тіла на різних його ділянках».
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 41. Підготувати повідомлення про органи виділення.
Немає коментарів:
Дописати коментар