Біологія 9 клас Дата____________
Тема: запліднення
Мета: поглибити знання про запліднення;
розглянути питання штучного запліднення людини; розвивати вміння аналізу й синтезу
інформації; виховувати здоровий спосіб життя
Обладнання:
плакат «Запліднення», зошит, підручник
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІI. Актуалізація опорних знань.
1. Інтерактивна
методика «Мікрофон».
Ставимо
запитання. Даю учням класу будь-який предмет (ручку, олівець тощо), який
слугуватиме як мікрофон.
Учні
передаватимуть його один одному, по черзі беручи слово. Надається слово лише
тому, хто отримує удаваний мікрофон. Учні мають говорити лаконічно і швидко.
Відповіді не оцінюються і не коментуються.
2.
Запитання:
— Що таке менструальний цикл?
— Як формуються чоловічі
статеві клітини?
— Як формуються жіночі статеві
клітини?
ІII. Вивчення нового
матеріалу.
1.
Запліднення.
Розповідь учителя
Інтерактивна методика
«Мозковий штурм»

Життя
кожної людини починається із злиття двох статевих клітин яйцеклітини і
сперматозоона. Внаслідок злиття утворюється зигота (запліднена
яйцеклітина). Статеві клітини, або гамети, мають гаплоїдний набір хромосом — 23.
Коли зливаються яйцеклітина і сперматозоони, то відновлюється диплоїдний набір
хромосом.

2. Повідомлення учнів про методи контрацепції.
а) Механічні методи.
Презерватив
(кондом — названий на честь англійського лікаря Кондома) виготовляється з
гуми. Відомий з XIV ст. Тоді, очевидно, презервативи виготовлялися із кишок
тварин. На початку XXI ст. з’явилися і жіночі презервативи.
Ковпачки
шийкові (Кафка) — діафрагми алюмінієві чи гумові, їх одягають на шийку матки. Перед
менструацією знімають. 97% безпеки не завагітніти.
BMC —
спіраль 1,5 см ,
вводиться в матку жінки. Спіраль знаходиться в матці 3-5 років, що перешкоджає
імплантації. Дають 98% безпеки.
б) Хімічні та циклічні методи контрацепції.
Розповідь учителя
Хімічні
методи полягають у використанні таблеток, паст-кремів, що за 10-30 хв. до
статевого акту вводяться у піхву. Середовище, яке створюється, стає
непридатним для руху сперматозоонів. Приблизно 96% гарантії уникнути небажаної
вагітності.
Теж можна використовувати
таблетки (оральні контрацептиви), які починають приймати з 1 -го або 5-го дня
циклу. Однак вони мають негатив, бо серед оральних засобів є гормональні. Дають
до 98% гарантії не завагітніти.
Після статевого акту можна
використати спринцювання марганцівкою (рожевого кольору), що розчинена у воді,
2 ст. ложки оцту на 1 л
води або 2 ч. л. борної кислоти на 1
л води. Дає 70% гарантії не завагітніти.
в) Календарний метод.
Ґрунтується
на фазах менструального циклу. Необхідно вести календар місячних циклів —
початку і кінця менструації. Найімовірніші дні, щоб завагітніти — це 13-14-й
день циклу (+3 дні).
г) Метод врахування
температури тіла. За день до овуляції t°C тіла підіймається до 37,
ГС.
Отже, для того, щоб дати 100%
гарантію, що жінка не завагітніє, необхідно використовувати кілька методик.
2.
Штучне запліднення у людини.
Розповідь учителя
Ще
у XVI11 ст. було вперше здійснено штучне запліднення жінки. Англійський учений
Р. Едвардс одержав живу яйцеклітину людини і здійснив штучне запліднення у
пробірці, забезпечивши розвиток зиготи на ранніх стадіях до формування
зародкового пухирця, а потім пересадив його в матку жінки. Після виношування
народилася здорова дитина.
Штучне
запліднення у тварин використовується для одержання потомства з цінними
спадковими ознаками. Для розв’язання цієї проблеми використовують методи
пересадки від тварин-донорів до тварин реципієнтів, які виношують малят. У наш
час створено банки сперми тварин (перші — у 1950 p.), та банки сперми
людей, які можна використовувати з метою штучного запліднення.
Теж
було створено банк сперми нобелівських лауреатів. Навіть знайшлися добровольці
— жінки, які погодилися виносити дітей з пробірки. Однак супердітей не
одержали.
IV. Закріплення знань учнів.
1.
Інтерактивна
методика «Карусель»
Учні сидять в два кола
обличчям до обличчя. Спочатку задають запитання учні в зовнішньому колі, а
потім у внутрішньому. За командою вчителя учні зовнішнього кола рухаються,
збираючи інформацію.
2. Запитання:
1. Аборт — переривання
вагітності хірургічним шляхом. Який спосіб контрацепції обрали б ви і чому?
2. Як ви ставитесь до заборони
абортів у деяких державах?
3. Виконання тестів
V. Домашнє завдання.
Опрацювати § 55. Завд. 5 (6) ст.162
Немає коментарів:
Дописати коментар