вівторок, 5 липня 2016 р.

Конспект уроку з біології у 9 класі Тема: ембріональний розвиток. Плацента

Біологія 9 клас                                                                               Дата______________
Тема: ембріональний розвиток. Плацента
Мета: вивчити ембріональний розвиток людини; розглянути етапи ембріогенезу та подібність зародків всіх хордових на ранніх стадіях розвитку; розвивати знання учнів про онтогенез і вміння працювати в групах; виховувати бажання допомогти тим, хто потребує допомоги
 Обладнання: таблиці, зошит, підручник

Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Тести із взаємоперевіркою.
1. Гормон чоловічих статевих залоз:
а) естрадіол;
б) тестостерон;
в) прогестерон.
2. Органи, в яких утворюються яйцеклітини:
а) яєчка;
б) маткові труби;
в) яєчники.
3. У ядрах статевих клітин людини хромосом:
а) 46;
б) 23;
в) 44.
4. Яйцеклітина здатна до запліднення:
а) 12-14 год.;
б) 2-4 доби;
в) 2-3 год.
5. Під час сперматогенезу утворюються:
а) 4 яйцеклітини,
б) 1 яйцеклітина;
в) 4 сперматозоони.
6. Парний м’язовий орган, за допомогою якого кожен яєчник зв’язаний з маткою:
а) піхва;
б) сім’явиносна протока;
в) маткова труба.
7. Яєчка належать до залоз:
а) зовнішньої;
б) змішаної;
в) внутрішньої секреції.
8. Процес утворення чоловічих статевих клітин:
а) сперматогенез;
б) овогенез;
в) онтогенез.
9. Яйцеклітина запліднюється у:
а) яєчнику;
б) матковій трубі;
в) матці.
10. Запліднення — це процес, в результаті якого утворюються:
а) зигота;
б) плід;
в) ембріон.
Відповіді: 1 — б; 2 — в; 3 — б; 4 — а; 5 — в, 6 — в, 7 — б; 8 — а; 9 - б; 10 - а.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота в творчих групах.
Завдання творчим групам.
Прочитайте інформацію про ембріональний розвиток і дайте відпо­відь на запитання.
Група 1. Що відбувається після утворення зиготи? Що таке плацента і як вона утворюється?
Група 2. Як розвивається ембріон та плідВ чому подібність у зародків хребетних тварин і людини?
Повідомлення груп
Група 1.
            Запліднена яйцеклітина (зигота) через 15 хв. подібна на одноклітин­ний організм, через 45 хв. — уже 4 клітини, почалося дроблення. Тепер вона схожа на вольвокс. На 4-5 день після запліднення одношаровий зародок із маткових труб потрапляє до матки. Протягом двох днів він вільно розташований у матці, а потім на 7-й день після запліднення занурюється в її слизову оболонку і прикріплюється до неї.
            Плацента (дитяче місце) — орган, що зв’язує плід з організмом матері під час внутрішньоутробного розвитку. В утворенні плаценти беруть участь слизова оболонка матки і зародкові оболонки. Наприкінці другого місяця внутрішньоутробного розвитку ворсинки зовнішньої зародкової оболонки розростаються і розгалужуються, занурюючись в слизову обо­лонку матки, густо пронизану кровоносними судинами.
            Плацента — дископодібний утвір, що міцно прикріплений до оболон­ки матки. Це плодовий період. З четвертого місяця вагітності плацента виконує роль залози внутрішньої секреції, виділяючи гормони, що збе­рігають плід, сприяють нормальному перебігу вагітності.
            Через плаценту плід отримує поживні речовини, кисень, виділяються продукти обміну і вуглекислий газ. Плацента захищає плід від дії не­гативних чинників (плацентарний бар’єр).
Кров матері не змішується з кров’ю плоду.
Група 2.
            Зародок швидко розвивається, із зародкових клітин виникають за­родкові листки, потім частини тіла, системи органів, органи, тканини. Два місяці внутрішньоутробного розвитку — зародок або ембріон, а з дев’ятого тижня до моменту народження — плід. Плід має навколоплідні води, що заповнюють простір між плодом і внутрішньою плодовою обо­лонкою. Функції навколоплідних вод: рух, захист і розвиток плоду.
            Пуповина у вигляді шнуроподібного органа іде від плаценти і з’єднує плід з материнським організмом. Через неї відбувається дихання і жив­лення.
            Порівнюємо стадії ембріонального розвитку хребетних і людини
            На перших двох стадіях розвиток зародка ідентичний у риби, ящірки, курки, шимпанзе і людини. У людини можна бачити і зяброві щіли­ни, і хвостову частину тіла. Лише на останніх стадіях можна помітити різницю, яка збільшується до народження. Таким чином, ми можемо зробити висновок, що ембріогенез — коротке повторення історичного розвитку, і всі хребетні мають одного спільного предка.
ІV. Закріплення знань учнів.
Заповнення таблиці.
Характерні особливості ембріогенезу людини
Зародок
Місяці
Характеристики
Розміри, см
Маса, г
1-й
Починає скорочуватися серце. Перші ознаки хребта і головного мозку
0,75
2-3
2-й
Зникає хвіст. Вимальовуєть­ся обличчя. Сформовані зачат­ки всіх майбутніх органів
3
5-8
Плодовий період
3-й
Плід починає набувати ви­гляду людини, хоча голова його дуже велика
10-15
18-20
4-й
Чітко диференційована стать, починається окосте­ніння черепа, здійснюються слабкі дихальні рухи
21
120
5-й
Мати відчуває рухи плоду. Прослуховується серцебит­тя, дихальні рухи. Формується нервова система
25-27
300
6-й
Усі внутрішні органи до­статньо сформовані. Актив­ність плоду значно збільшу­ється, він робить у середньому від 20 до 60 рухів за 30 хвилин. Кістковий мозок починає ви­робляти еритроцити.
31-33
800-900
7-й
У плоду пробуджуються від­чуття, він уже здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним і може вижити за умов інтенсивної терапії
39-40
1300-1400
8-й
Основні органи плоду вже повністю сформовані. Легені готові до виконання дихання. Серце б’ється часто: 120 — 140 ударів за хвилину. Плід набу­ває певного положення перед пологами (вниз головою)
Близько 15
2200-2400
9-й
До кінця місяця плід сфор­мований і спрямований до таза матері. Він готовий до народження.
48-51
3000-3500

V. Домашнє завдання.
Опрацювати § 56. Дати відповіді на запитання до параграфу



Немає коментарів: