У загальному
вигляді екологічне право є галуззю права, якою регулюються суспільні відносини
щодо користування природними ресурсами,
охорони навколишнього природного середовища і забезпечення екологічної безпеки.
Назва галузі походить від терміна «екологія» (грецьк. оісоз — будинок, житло, місце мешкання, Іо^оз — наука) і буквально означає наука про місце і умови життя людини.
У науковий
вжиток слово «екологія» вперше увів німецький учений-біолог
Е. Геккель у 1866 р. Тоді воно мало вузьку сферу застосування, головним чином у рамках біології.
Ширшого
змісту термін «екологія» набув у другій половині XX ст. у зв'язку з посиленням впливу людини на природу. Посту пово екологія набуває значення наукової
основи організації раціонального природокористування.
Нині вона визначається як вчення про
взаємодію живих організмів з навколишнім середовищем (довкіллям).
У 70-х роках XX ст. із загальної екології виділилас соціальна екологія (екологія людини) — наука про взаємодію суспільства з навколишнім
природним середовищем. Вона є теоретичною базою для розв'язання практичних проблем охорони навколишнього природного середовища
й організації раціонального природокористування. Назва «екологічне право» усталилась у 70—80-х роках XX ст. у результаті
«екологізації» природоохоронного права. Поряд з нею під впливом Стокгольмської
конференції ООН з навколишнього середовища 1972 р. набули поширення й інші
назви — «право навколишнього середовища» та «право охорони навколишнього природного
середовища». А в Україні був прийнятий Закон «Про охорону навколишнього природного середовища» (1991 р.).
За змістовної близькості понять «навколишнє середовище» і «навколишнє
природне середовище» перше з них точніше відображає об'єкт правової охорони. Природне середовище — це фактично
природа, проте її у чистому вигляді вже практично не існує. Понад 90 % екосистем у світі є штучними. Під впливом
науково-технічного прогресу в останні півстоліття утворилося нове антропогенно-природне середовище, яке й отримало назву
навколишнього середовища (англ. — ептгоптепі).
Концепція права навколишнього середовища є офіційною концепцією ООН, її
органів і установ, зокрема Програми ООН з навколишнього середовища (ЮНЕП).
Вона сприйнята європейським співтовариством і багатьма країнами світу
(США, Канада, Велика Британія, Японія та
ін.).
На позицію цієї концепції останнім часом перейшов і російський
законодавець. Замість Закону «Про охорону навколишнього природного середовища» 1991 р. у Російській Федерації з 2002
р. діє Федеральний закон «Про охорону навколишнього середовища».
Певний рух у цьому напрямі є і в Україні. Чинна Конституція ввела в
екологічний вжиток термін «довкілля» (ст. 50). Звідси походить «право охорони
довкілля».
Термін
«довкілля» є більш адекватним термінові «навколишнє середовище», ніж
«навколишнє природне середовище». Якби було навпаки,
то відповідний конституційний термін мав би назву «природне довкілля». Отже, зроблено крок до
гармонізації екологічно- го права України з міжнародним правом
навколишнього середовища (англ. — епуігоптепіаі Іам/, франц. — дгоіі
йе Гепуігоппетепї).
У цьому контексті важко погодитися з деякими правознавцями про обмеженість
концепції права навколишнього середовища, яка «виключає із сфери правового
захисту найвищу соціальну цінність — життя і здоров'я людини»1.
Навпаки, провідною ідеєю цієї концепції з
самого початку був правовий захист життя й здоров'я людини від негативних
екологічних факторів. Цією ідеєю пройнята Стокгольмська декларація з
навколишнього середовища. Згідно з її принципами
людина має основне право на задовільні умови життя в навколишньому середовищі (принцип 1); держави вживають усіх
можливих заходів для запобігання забрудненню морів речовинами, які можуть поставити під загрозу здоров'я
людини (принцип 7); держави мають
виробити єдиний і скоординований підхід до планування свого розвитку,
щоб цей розвиток відповідав потребам
охорони і поліпшення навколишнього середовища на благо населення цих держав (принцип ІЗ)2.
Цілком очевидно, що відповідно до загальновизнаного принципу пріоритету
міжнародного права ми мусимо адаптувати свою еколого-правову
термінологію до міжнародних стандартів. Ситуацію, коли одна й та сама галузь
права називається по-різному (екологічне право, право охорони навколишнього
природного середовища, право
навколишнього середовища, право охорони довкілля), не можна вважати нормальною. Згадаймо у зв'язку з цим Р. Декарта, який писав, що принаймні половини
помилок можна уникнути, якщо
домовитися про поняття.
Немає коментарів:
Дописати коментар