четвер, 21 липня 2016 р.

Конспект уроку з основ християнської етики Тема: : Пошана імені. Кожний має своє ім'я. Повага до імені кожної людини

Тема:  Пошана імені. Кожний має своє ім'я. Повага до імені кожної людини.

Вірші з Біблії: Вихід  3:13-15; Пс. 86:12; Пс. 8:2; Лук. 6:37.
Ключовий вірш:  "Добре ім'я ліпше, ніж великі багатства,
                                    а доброзичливість - ніж срібло та золото."
                                                                                                        Прип. 22:1
                                                 

I.       Виклад нового матеріалу.
1.     Вчитель: А відгадайте-но, що я таке?
                        Всі хочуть, як народиться дитина,
                        Щоб я було красиве і дзвінке,
                        Бо носить все життя мене людина.        (Ім'я)
Вчитель: Для початку з'ясуємо, що таке ім'я? Ім'я людини - це і те ніжне наймення, яким нас називає мама у дитинстві, це й імена найдорожчих у світі людей - матусі і татуся, це і наше добре ім'я - честь, а може, і слава, бо є ж не просто імена, а славетні імена.
     Перша сторінка уроку-подорожі - "Ім'я Господа - величне і святе, прославляймо Його."  Перш ніж говорити про власні імена людей, згадаємо святе, величне і могутнє ім'я Бога. Подивимося, що про ім'я Господа сказано в Біблії.
Читання Святого Письма (Вих. 3:13-15)
Вчитель: У якій щоденній молитві людина прославляє ім'я Бога? ("Отче наш"). Слава Господня співається і в Псалмах. (Читання уривків з Псалмів: Пс. 86:12, Пс. 8:2):
  «Я буду всім серцем вихваляти тебе, Господи… і славити буду повіки імя Твоє».
 «Господи, Владико наш, – яке то величне на цілій землі Твоє Ймення…».
Яка із заповідей забороняє без пошани ставитися до Божого імені і вживати його без потреби? То чому ім'я Боже слід шанувати понад усе? Господь любить нас, і ми можемо відповідати Йому взаємністю.
                                                 Мандрівка в країну "Ім'я".
Вчитель: А тепер всі гуртом скажіть своє ім'я.
    Ви щойно скомпонували чудовий букет імен. Але чи замислювалися ви над значенням і походженням свого імені? Чому вас назвали саме так? Може, в честь діда чи прадіда, бабусі чи прабабусі? А може, таке саме ім'я, як і ти, носив хоробрий воїн чи славний поет, чи мудрий і справедливий князь.
Звучить вірш        «НАТАЛКА –ПИТАЛКА»
                     Допитлива дівчина наша Наталка —
                     Її називають Наталка-Питалка.
                     Питає Наталка: "Чому я так звуся?
                     Найкраща подружка моя — Катерина,
                     А в класі у нас і Оксана, й Ірина.
                    "Імення ці давні, — учителька каже, —
                     Із Греції й Риму, із Заходу й Сходу
                     Вони нам дістались від різних народів.
                     А що вони значать — послухай, дитино:
                     Галина —   спокійна, чистота -- Катерина.
                     Оксана — чужа, ну, а мир — то Ірина,
                     Олена — то світло, Лариса — то чайка.
                     Усе зрозуміла, мала запитайко?
                     Софія — премудра, а Клара — ясна.
                     Ось що означають дівчат імена."
                                                                                                 Г. БОЙКО
  Прослухавши вірш Г.Бойка, скажіть, що цікавого ви дізналися про імена?  Імена - це мандрівники, що прийшли до нас крізь століття, навіть тисячоліття. Із давніх дохристиянських часів прийшли імена, які виникли на слов'янській основі.
2. Дидактична гра: пояснити значення слов'янських імен, скориставшись підказками.
    Богдан - Богом даний, Борис - войовник, Владислав - влада і слава, Володимир - володар світу, В'ячеслав - славніший за інших, Всеволод - володар усіх, Любомир -той, хто любить мир, Мирослав -слава миру, Ростислав - рости і слава, Святослав - святий і слава, Ярополк - весна (сила) і полк (похід), Ярослав - весна (сила) і слава.
   Богдана - Богом дана, Божена - від слова Бог, Віра - від дієсл. вірити, Зореслава - слава зорі, Зоряна - зірка, Любов - від дієсл. любити, Любомира - любов миру (чи світу), Людмила - мила людям, Мирослава - слава миру, Надія - від дієслова  надіятися, Світлана - від слова світло, Ярослава - слава весни.
3. Вчитель: Після прийняття християнства (988 р.) на Русі було запроваджено церковні правила, згідно з якими дні календарного року присвячувалися вшануванню одного або кількох святих.
(Демонстрування церковного календаря)
   Імена, які з'явилися після хрещення Русі, пов'язані з латинською, грецькою, давньоєврейською та іншими мовами. У кожній з них вони щось означають. Ось, наприклад, ім'я Іван (з давньоєврейської - Бог помилував). Це ім'я носять двоє славетних святих - Іван Предтеча та Іван Богослов.
(Демонстрування репродукції "Іван Предтеча" –
 Смирнова Є. С. Московська ікона, - 14-17 ст. ст.)
   Вчитель: На Івана Предтечу схожі ті люди, що мають любов до молитви і посту, які правдиві і сміливі. А той, хто розумний, вміє добре вчитися, має любов до Слова Божого - схожий на Івана Богослова. Святий Георгій (Юрій) - з грецької мови - земляний, хлібороб.
(Демонстрування репродукції - Смирнова Є. С. Московська ікона - 14-17 ст. ст.).
   Цього святого ми можемо наслідувати у мудрості та здатності захищати слабших.
  Свята Наталія (з лат. - різдво, народження) може бути прикладом доброї та вірної господині.
  На Святу Катерину(з грецької - чиста) схожі будуть ті, що матимуть мудрість, вміння добре вчитися і залишатися вірним у вірі.
  Свята Ольга (зі скандинавської - княгиня) вчить на своєму прикладі бути розпорядливим і мудрим.
  Святий Василій (з грецької - цар, володар) - допомагав бідним, хворим та подорожнім, захищав Православну віру.
  Святий Микола -Чудотворець (з грецької - переможець народів) - навчав співчутливості до ближніх, всепрощення.
(Демонстрування репродукції).
4. Вчитель: Єсть ім'я жіноче, м'яке і ясне,
                      В йому і любов, і журба, і надія,
                      Воно як зітхання бринить весняне: Марія.
                                                                                       (М. Рильский).
   Носити ім'я Марія вважається почесним. Чому? (Так звали Матір ІсусаХриста). У давньоєврейській мові воно означало "гірка", "страдальна". Марії приурочені численні свята в році.  Які?
  Дидактична гра "Що після тире?" Правила: Вчитель пише на дошці дати, діти повинні сказати, що святкується в цей день.
  8 січня - (Собор Пресвятої Богородиці)
  7 квітня    - (Благовіщення)
  28 серпня - (Успіння)
  21 вересня - (Народження Діви Марії)
   4 грудня - (Введення у храм)
Вчитель: - Які видатні жінки носили це ім'я? Маруся Чурай - легендарна авторка козацьких пісень, М.Марковий (Марко Вовчок) – письменниця, М. Заньковецька – актриса,  М. Башкирцева – малярка, М. Підгірянка - поетеса, педагог.
 - А чи пам'ятаєте ви імена перших людей? Що означає - Адам, Єва? Адам - з давньоєврейської - взятий з землі, людина. Єва - з давньоєврейської - життя.
Географія імен надзвичайно багата. Ми ще довго могли б мандрувати країнами імен. Але яким би невтомним був подорожуючий, він все ж таки сідає десь на мальовничому березі річки чи під розлогим тінистим деревом, чи в затишній гірській долині і відпочиває, набираючись сил. Ми ж відпочинемо під час читання казки "Добре ім'я".
5.     Читання казки - ПРО ДОБРЕ ІМ'Я
   Одного разу випадково зустрілися Вода, Вітер і Добре Ім'я і стали Приятелями.
    Заки розійшлися, то поставили собі питання:
  – Що треба зробити, щоб ми знову зустрілися?
   На це Вода каже:
  –     Мене можете де-небудь без клопоту знайти. Вам вистачить прийти до моря, ріки чи потічка або навіть до найглибшої криниці й мене покликати, і я вже присутня!
   І Вітер також каже:
  –     Мене дуже легко зустріти. Легенький вітерець всюди повіває. Вам вистачить тільки відчинити двері або вікна й кликнути мене, і я вже тут!
   Тільки Добре Ім'я сумовито збоку стояло і мовчало. Коли ж Вода і вітер наполягали на тому, щоб воно їм сказало, де його найлегше знай­ти, то воно, зітхнувши, врешті каже:
 – Мені прикро це вам казати, але не вертаюся я ніколи. Хто мене раз утратив, той уже мене більше не знайде.
   Чому Добре Ім'я треба шанувати?
    Через що можна втратити його? (Через жадібність, обмовляння, безпідставні звинувачення, через інтриги, сіючи ворожнечу між близькими).
   Чи можна купити добре ім'я? (Добре ім'я не можна купити ні за які гроші. Воно підтримується чесним життям, сумлінною працею, дотриманням норм християнської моралі).
   Щоб людина могла захистити своє ім'я, свою честь, щоб несла відповідальність за те, що говорить, Господь і дав нам дев'яту заповідь: "Не свідчи неправди на ближнього". Тому треба намагатися у стосунках із людьми чинити так, як учив Ісус Христос: "Не судіть, і не будете суджені..." (Єв. від Луки 6:37).
IІ. Закріплення знань, виховання характеру
1. Гра "Склади вислів". Правила: вчитель роздає розрізнені слова, з яких учні повинні скласти вислів.
2. Вчитель:  - 3 нашої розмови можна зробити висновок:
-        Шануй ім'я Господа понад усе;
-  Поводься з іншими так, як ти хочеш, щоб з тобою поводилися;
-  Не ім'я красить людину, а добрі вчинки;
-  Коли тебе шанують люди, шануйся сам (не принижуй себе).
-  Будь милим і товариським;
-  Не будь злостивим, запальним;
-  Кому честь, тому й хвала.
3. Вчитель: Кожен з нас зі своїм іменем має прожити життя, і всі наші звершення, вчинки, добрі і погані, пов'язуються з ним. Від нас залежить, чи будуть люди промовляти наші імена з посмішкою чи з жалем, з неприязню чи з пошаною. Наші імена - це ще й та жива нитка, яка пов'язує нас з нашим родом і нашим народом, землею, культурою, мовою. Послухайте ці слова Ліни Костенко:


І в житті, як на полі мінному,
Я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
- Люди, будьте взаємно ввічливі!
І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
Так багато на світі горя,
Люди, будьте взаємно красивими.


 ІІІ. Підсумок уроку.
 Домашнє завдання:  Ознайомити рідних зі значеннями їх імен та молитвою в день іменин. (Учні отримують буклети з домашнім завданням).
1-а сторінка буклету:
- Шануй ім'я Господа понад усе;
-  Поводься з іншими так, як ти хочеш, щоб з тобою поводилися;
-  Не ім'я красить людину, а добрі вчинки;
-  Коли тебе шанують люди, шануйся сам(не принижуй себе).
-  Будь милим і товариським;
-  Не будь злостивим, запальним;
-  Кому честь, тому й хвала.
2-а сторінка: Молитва:


  " Господи, дай мені честь
    бути знаряддям світла Твого,
    Щоб я любив, де ненавидять,
    Прощав, де кривдять,
    Мирив, де ворогують,
    Давав віру, де сумніваються,
    Давав надію, де впадають у відчай,
    Давав радість, де горюють,
    Світло - у темряву.
    Господи, дай мені честь втішати,
    А не чекати втіхи.
    Розуміти, а не чекати розуміння.
    Любити, а не чекати любові.
    Тому що той, хто дає, той отримує,
    Хто забуває себе, той знаходить,
    Хто прощає, тому проститься,
    Хто вмирає, той прокинеться до життя    вічного".


                                                                                                  (Молитва святого Францизка Асизького).
3-а сторінка: Імена в моїй сім'ї (цю сторінку діти заповнюють самі - пишуть імена та їх значення, користуючись словником значень імен).

КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ:
І. Підкресли літеру "П", якщо ти вважаєш стверждення правильним, і "Н", якщо   неправильним.
1. Усі імена мають походження із слов'янських мов. П   Н
2. Значення імені впливає на долю людини.  П   Н
3. Ім'я "Адам" означає "істота". П   Н
4. Боже ім'я невідомо нікому.  П   Н
5.  Наші імена зв'язують нас з нашим народом, культурою, мовою. П   Н
6.  Шанувати ім'я іншої людини - означає завжди називати її по імені. П   Н
(Відповіді: 1 Н, 2 Н, З Н, 4 Н, 5 П, 6 Н.
ІІ. Вибери правильну відповідь:
 Добре ім'я можна придбати таким чином:
  А) роблячи все можливе, щоб твоє ім'я стало всім відомим.
  Б) намагаючись заслуговувати схвалення в оточуючих.
  В) безкорисливо робити добрі вчинки задля інших. (Відповідь: В)
IIІ. Питання.
1. Що означає мати добре ім'я?
2. Як ми можемо шанувати ім'я Бога?
IV. Творче завдання.
1.Дізнатися про значення свого імені.
2.Відповісти на питання в письмовій формі:
  Чи відповідає значення твого імені твоєму характеру?
   Що ти можеш зробити, щоб про твоє ім'я з подякою згадували люди?




Немає коментарів: