Стереотипізація, ідентифікація та
рефлексія в процесу сприйняття іншої людини
Рефлексія
Цей
перцептивний механізм реалізується як внутрішнє уявлення людини про думку тих,
із ким вона контактує.
Рефлексія
(лат. reflexio — звернення назад, самопізнання) —усвідомлення Індивідом того,
як Його сприймають і оцінюють інші індивіди або спільності; вид пізнання, у процесі
якого суб'єкт стає об'єктом свого спостереження; роздуми, аналіз власного
психічного стану.
Цей
важливий аспект соціального пізнання означає і пізнання іншого через з'ясування
думок про суб'єкта, і пізнання суб'єктом себе через з'ясування думок інших
людей про нього. І чим ширше коло спілкування, чим більше різних уявлень про
те, як людина сприймається іншими, тим більше вона знає про себе й людей, що її
оточують. Рефлексія засвідчує перехід від повного включення самосвідомості в
діяльність до формування нового ставлення суб'єкта не лише до діяльності, а й
до себе в цій діяльності. Основу рефлексії становлять такі базові процеси
психіки:
—
центрування (переоцінювання елементів, на яких фіксується погляд);
—
децентрування (механізм розвитку пізнавальних процесів особистості, який
функціонує на основі здатності відтворювати точку зору іншої людини);
—
проекція (процес і результат осягнення і породження значень, який полягає у
свідомому чи несвідомому перенесенні суб'єктом власних властивостей, станів на
зовнішні об'єкти та ін.).
Рефлексія
передбачає не тільки знання суб'єкта про себе та свою діяльність, а й уявлення
про те, як він і його діяльність сприймаються іншими. Як новоутворення психіки,
вона з'являється на певному етапі онтогенетичного розвитку. Дозрівання
механізмів рефлексії стимулює самоаналіз, формування волі, становлення
особистісної зрілості.
Стереотипізація
Основу
цього важливого механізму соціальної перцепції утворює несвідоме структурування
особистості.
Стереотипізація
(грец. stereos — твердий і typos — відбиток) — процес формування враження про
людину на основі вироблених стереотипів; віднесення соціальних об'єктів або
форм взаємодії до відомих чи таких, що здаються відомими, явищ, приписування їм
знайомих рис з метою прискорення чи полегшення міжособистісного спілкування.
Сукупність
якостей, котрі людина приписує іншій людині, називають оцінними стереотипами.
Найчастіше формування стійких образів соціального об'єкта (людини, групи,
події, явища тощо) відбувається непомітно для індивіда. Можливо, у зв'язку з
недостатньою усвідомленістю стереотипи утверджуються як стійкі еталони,
владарюючи над людьми. Формуються вони як наслідок недостатньої
поінформованості, результат узагальнення особистістю власного досвіду,
доповненого відомостями, отриманими з книг, кінофільмів, висловлюваннями інших
людей. Стереотип допомагає швидко і досить надійно спрощувати, оформлювати у
певні категорії та еталони соціальне оточення людини, легше його розуміти і
прогнозувати. Когнітивною основою стереотипізації є такі операції, як селекція,
обмеження, категоризація соціальної інформації. Мотиваційну основу цього
механізму становлять процеси оцінної поляризації на користь своєї групи, що
вселяють індивіду почуття належності та захищеності.
Стереотип
виконує різноманітні функції, одні з яких реалізуються на індивідуальному
рівні, інші — на груповому: селекція соціальної інформації; створення і
підтримання позитивного "Я-образу"; формування і підтримання групової
ідеології, яка пояснює і виправдовує поведінку групи; створення і підтримання
позитивного "Ми-образу". Стереотипи є регуляторами соціальних
відносин, своєрідним "захистом" (виправданням власної поведінки),
задоволенням агресивних тенденцій, способом вивільнення групової напруженості,
їм притаманні економія мислення, стійкість.
Різноманітність
особливостей, функцій стереотипів є передумовою багатьох їх класифікацій. За
критерієм змісту виокремлюють такі їх види:
--
професійні стереотипи. Йдеться про персоніфікований образ професії, тобто
узагальнений образ типового професіонала;
—
фізіогномічні стереотипи. Основою їх є визнання взаємозв'язку рис зовнішності і
внутрішніх якостей особистості;
—
етнічні стереотипи. Фіксують взаємини між етнічними групами, є частиною
самосвідомості і менталітету нації, пов'язані з національним характером.
Сформувавшись
з недостатньої поінформованості про об'єкт сприймання, стереотипи можуть
виконувати консервативну, іноді реакційну роль, формуючи неправильні уявлення
про людей, деформуючи процес міжособистісного розуміння і взаємодії. Під час
пізнання людьми одне одного стереотипізація здатна спричинити спрощення і
скорочення цього процесу. В такому разі стереотипи не обов'язково виконують
оцінну роль. Нерідко стереотипізація породжує упередження у сприйманні іншої
людини. Якщо судження про іншу людину вибудовується на основі попереднього
негативного досвіду, то нове сприймання представника тієї самої групи буде
також неприязним.
Більшість
стереотипів формується буденною свідомістю, тому вони часто бувають не тільки
сумнівними, а й помилковими. Перевірити істинність чи хибність стереотипу можна
лише в процесі аналізу конкретної ситуації.
Термін «ідентифікація»,
буквально означає ототожнення себе з іншим, висловлює встановлений емпіричний
факт, що одним з найпростіших способів розуміння іншої людини є уподібнення
себе йому. Це, зрозуміло, не єдиний спосіб, але в реальних
ситуаціях взаємодії люди часто користуються таким прийомом, коли припущення про
внутрішній стан партнера будується на основі спроби поставити себе на його
місце. У цьому плані ідентифікація виступає в якості одного з механізмів
пізнання та розуміння іншої людини.
Існує багато експериментальних досліджень процесу ідентифікації та з'ясування
його ролі в процесі спілкування. Зокрема, встановлено тісний зв'язок між
ідентифікацією і іншим, близьким за змістом явищем - емпатією.
Описово емпатія також визначається як особливий спосіб розуміння іншої людини.
Тільки тут мається на увазі не раціональне осмислення проблем іншої людини, а,
скоріше, прагнення емоційно відгукнутися на його проблеми. Емпатія протистоїть
розуміння в строгому сенсі цього слова термін використовується в даному випадку
лише метафорично: емпатія є афективний «розуміння». Емоційна її природа
проявляється саме в тому, що ситуація іншої людини, партнера по спілкуванню, не
стільки «продумується», скільки «відчуйте». Механізм емпатії в певних рисах
схожий з механізмом ідентифікації: і там, і тут присутня вміння поставити себе
на місце іншого, поглянути на речі з його точки зору. Проте подивитись на речі
з чиєїсь точки зору не обов'язково означає ототожнити себе з цією людиною. Якщо
я ототожнюю себе з ким-то, це означає, що я будую свою поведінку так, як будує
його цей «інший». Якщо ж я виявляю до нього емпатію, я просто беру до уваги
лінію його поведінки (ставлюся до неї співчутливо), але свою власну можу
будувати зовсім по-іншому. І в тому, і в іншому випадках у наявності буде
«прийняття в розрахунок» поведінки іншої людини, але результат наших спільних
дій буде різним: одна справа - зрозуміти партнера по спілкуванню, ставши на
його позицію, діючи з неї, інша справа - зрозуміти його, взявши до уваги його
точку зору, навіть співчуваючи їй », але діючи по-своєму.
Немає коментарів:
Дописати коментар