Економічна соціалізація особистості та її
складові.
Економіка будь-якого суспільства здатна
функціонувати через суб’єкта економічних відносин, особистісні риси якого
узгоджувались би з основними принципами економіки цього суспільства.Поняття “соціалізація”
з’явилось ще в 1836 році, однак його корелят “економічна соціалізація” виникло
порівняно недавно. Вперше як самостійна концепція економічна соціалізація стала
вживатись у неомарксистських аналізах соціалізації. Незалежно і одночасно це поняття починає
вживатись в дослідженнях економічної поведінки науковцями школи економічної
психології.
В широкому розумінні економічну
соціалізацію можна розгля-дати як процес входження підростаючої людини в
економічну сфе-ру суспільства, як формування у неї економічного мислення, як
про-цес інтеріоризації нової реальності, що включає пізнання економіч-ної
дійсності, засвоєння економічних знань, набуття навичок еко-номічної поведінки
і реалізацію їх в реальній дійсності.
Процес економічної соціалізації індивіда
пов’язано з його со-ціальними умовами різного рівня: з соціально-економічними
проблемами суспільства, з повсякденним життям, яке відбувається в різних
групах, з впливом різноманітних засобів, що здійснюються різними агентами соціалізації.
Власне економічна діяльність в дитинстві спрямована на засвоєння специфіки
функц-іонування і виявлення таких соціоекономічних феноменів, як
ба-гатство-бідність, банк, реклама, інвестиції та ін.
Дослідження
економічної соціалізації у вітчизняній психології розпочались лише в останнє
десятиріччя. В Західних країнах істо-рія дослідження економічної соціалізації
налічує вже декілька де-сятків років. Протягом цього періоду західними
дослідниками було висунуто декілька гіпотез, завдяки яким вони намагались
пояснити причини досягнень дітьми в проведенні економічного аналізу,
по-рівнюючи представників різних соціальних груп і виясняючи вне-сок навчання,
вплив батьківських установок та інших факторів. У вивченні економічної соціалізації дітей дослідники
зосередили увагу на таких питаннях: як і коли діти включаються в економічну
сферу суспільства. Головним чином звертається увага на стадії, які прохо-дять
діти в розумінні економічних реалій суспільства.
Західні психологи активно вивчають економічні уявлення у дітей.
Про це свідчить не тільки велика кількість досліджень з даної теми, але й сам
факт існування окремої галузі психології – вікова економічна психологія, де
вивчаються етапи формування економічних уявлень у дітей, стадії економічної
соціалізації. Про-те власне дослідження сприйняття дітьми економічних відносин
розпочалось у 50-ті роки і лише у 80-ті вони отримали серйозний розвиток.
Спершу майже всі роботи з даної галузі виконувались в рамках раннього Піаже. В
них було зроблено спробу описати різні стадії розвитку, які проходить дитина в
процесі набуття еко-номічних знань (А. Страусс, К. Данзигер, Р. Саттон). В цих
до-слідженнях безпосередньо співставлялись стадії інтелектуально-го розвитку і
рівні розуміння економічних відносин поза залеж-ністю впливу факторів на даний
розвиток. Інші дослідження були присвячені розвиткові мислення дитини в аспекті
засвоєння ними таких спеціальних економічних понять, як вигода, власність,
май-нова нерівність і гроші (Г. Ягода).
Отже, економічна соціалізація як складний, багатоаспектний процес
входження людини в економічну сферу суспільства, в ре-290
зультаті якого людина, формуючи відповідні
соціальні властивості, стає повноправним суб’єктом економіки, є важливою
стороною со-ціалізації особистості і актуальною проблемою у її дослідженні.
Немає коментарів:
Дописати коментар