Наслідування та його різновиди.
Наслідування
(у соціальній психології) - спосіб впливу , при к- ром об'єкт впливу з
власної ініціативи починає слідувати способу думок або вчинків впливає на нього
суб'єкта , часто навіть не знає про це. Подібні випадки є прикладами
ненаправленного впливу . Однак можна уявити собі ситуації , коли суб'єкт впливу
, бажаючи послужити «особистим прикладом » , вимагає від ін індивіда П. своїм
діям або відношенню до життя. Викликане т. о. П. є результатом спрямованого
впливу . П. проявляється в повторенні однією людиною будь-яких вчинків , жестів
, інтонацій і навіть в копіюванні опр. рис характеру ін людини , що стає для
нього прикладом чи зразком . П. також може бути довільним і мимовільним. У
першому випадку індивід свідомо ставить перед собою завдання наслідування
обраному зразком , у другому випадку робить це , не замислюючись. Результатом
мимовільного П. значимого іншому є засвоєння об'єктом впливу неосвоєних ним
раніше зразків активності , трансльованих йому суб'єктом впливу . Якщо
зазначені зразки активності , генералізуясь , змінюють особистісні
характеристики об'єкта впливу , то виникає феномен ідеальної ( як правило ,
неусвідомлюваної ) представленості особистості суб'єкта впливу в його об'єкті. У різні вікові періоди П. не грає в житті
людини однакову роль. Так , якщо дитина в ранньому дитинстві , як правило ,
просто відтворює зовн. дії і словесні реакції дорослих , то вже в дошкільному
віці П. вчинкам дорослого включає складну внут реннюю переробку отриманих
зразків . Молодший школяр починає копіювати і переймати особистісні якості
дорослого , а в середньому шкільному віці , коли в центрі уваги підлітків
виявляються їх однолітки , П. дорослим поступово витісняється взаімоподражаніем
( з'являється такий феномен як « групове наслідування »). З вступом в епоху
юнацтва основну роль у виборі об'єкта для П. починають грати ціннісні
орієнтації людини . У дошкільному дитинстві дитина , дивлячись на дорослих ,
вчиться правильно діяти в речовому світі , а в школі вчитель і батьки вже
виступають для нього як носії соціальних зразків поведінки . Тут переймають вже
не тільки і не стільки зовн. характеристики і звички коханої і шанованої людини
, а властиве йому ставлення до ін людям .
Немає коментарів:
Дописати коментар